به گزارش صفیر گیلان، فرماندار صومعه سرا عامل کاهش کشت توتون را اعمال سلیقه شخصی در درجه بندی کیفیت محصول دانست و افزود: نبود مروج و ناظر در بازه زمانی کشت و نیز پرداخت نکردن معوقات وعدم حمایتها از سوی شرکت دخانیت و دولت، انگیزه را از کشاورزان توتونکار گرفته است به گزارش صفیر […]

 

به گزارش صفیر گیلان، فرماندار صومعه سرا عامل کاهش کشت توتون را اعمال سلیقه شخصی در درجه بندی کیفیت محصول دانست و افزود: نبود مروج و ناظر در بازه زمانی کشت و نیز پرداخت نکردن معوقات وعدم حمایتها از سوی شرکت دخانیت و دولت، انگیزه را از کشاورزان توتونکار گرفته است
به گزارش صفیر گیلان : دکتر اسمعیل پور در جلسه توسعه کشت توتون با حضور مهندس عیدیان مدیر کل مجتمع دخانیات استان گیلان در فرمانداری برگزار شد با اشاره به سابقه دیرین کشاورزان صومعه سرا در کشت توتون گفت متاسفانه پنج دلیل اصلی برای کاهش رغبت کشاورزان برای کشت این محصول وجود دارد که یکی از آنها بالا نرفتن قیمت این محصول در پنج سال اخیر است.
وی عامل دیگر کاهش کشت توتون را اعمال سلیقه شخصی در درجه بندی کیفیت محصول دانست و افزود: نبود مروج و ناظر در بازه زمانی کشت و نیز پرداخت نکردن معوقات وعدم حمایتها از سوی شرکت دخانیت و دولت، انگیزه را از کشاورزان توتونکار گرفته است.
فرماندار صومعه سرا از وجود بیست وسه گرمخانه برای نگهداری برگ توتون در شهرستان خبر داد و خاطر نشان کرد این تعداد گرمخانه ظرفیت پوشش بیش از ۴۰ هکتار سطح کشت توتون را داراست.
وی ادامه داد در حال حاضرزمین زیر سطح کشت توتون در شهرستان برابر با ۱۳ هکتار است که امیدواریم در سال جاری بتوانیم با حمایت دولت به مقدار ۴۰ هکتار افزایش دهیم.
دکتر اسمعیل پور در آمد ناشی از کاشت توتون را در مقایسه با برنج بسیار بیشتر وهزینه های جانبی آنرا کمتر دانست و بیان کرد این در صورتی است که محصول توتون به آب و مراقبت کمتری نیز نیاز دارد.
فرماندار صومعه سرا از برگزاری گردهمایی آموزشی توسعه کشت توتون در هفته های آتی خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم با شناساندن این ظرفیت در میان عموم مردم ، دهیاران، کشاورزان و… و با حمایتهایی که مجتمع دخانیات گیلان برای افرادی که به کشت این محصول روی بیاورند در نظر گرفته ، بتوانیم در افزایش اشتغال و خود کفایی قدم برداریم و دوباره به این کار رونق ببخشیم.
وی با بیان اینکه برخی حمایتها از طرف فرمانداری و دخانیات مانند :در اختیار گذاشت زمین ، ارائه خزانه و نشاء، انواع سموم وکود شیمیایی، آموزش توسط مروج، امکانات شخم ودیسک، مساعده و… انجام خواهد شد، افزود تمامی این خدمات با هزینه های بسیار پایین و برخی نیز رایگان در اختیار کشاورزانی که اقدام به کشت توتون بنمایند انجام خواهد شد.