به گزارش صفیر گیلان؛به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی، نمایشگاه فعالیت‌های زیست‌محیطی با عنوان «دوستی با طبیعت» در مرکز شماره ۲ کانون بندرانزلی گشایش یافت. به گزارش صفیر گیلان به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری گیلان هم زمان با سومین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجرکه به‌نام «انقلاب اسلامی، […]

به گزارش صفیر گیلان؛به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی، نمایشگاه فعالیت‌های زیست‌محیطی با عنوان «دوستی با طبیعت» در مرکز شماره ۲ کانون بندرانزلی گشایش یافت.

به گزارش صفیر گیلان به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری گیلان هم زمان با سومین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجرکه به‌نام «انقلاب اسلامی، جوانان، هویت ملی، علم و فناوری» مزین است، نمایشگاه فعالیت‌های زیست‌محیطی کانون با محوریت تالاب بندرانزلی آغاز به کارکرد.
ضرورت پرداختن هم‌زمان به فعالیت‌های آموزشی و اجرایی
در آیین گشایش این نمایشگاه که با حضور حجت الاسلام سید عبدالحمید شمس الدین، امام جمعه بندرانزلی و جمعی از مسوولان صورت‌گرفت، فرماندار شهرستان به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی به ویژه ‌در حوزه کودک و نوجوان پرداخت و با مهم ارزیابی‌کردن محوریت این نمایشگاه گفت: محیط‌زیست مقوله مهم و ارزش‌مندی است و پرداختن به تالاب بین المللی بندرانزلی اهمیت آن را دو چندان می‌کند.

photo_2018-02-03_05-51-03
میرشمس مومنی زاده درادامه از احیای تالاب به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم شهرستان بندرانزلی و استان گیلان نام برد وپاس‌داشت این موهبت الهی را نیازمند عزم ملی دانست.
این مسوول استانی هم‌چنین نقش عوامل انسانی را در آلودگی تالاب بندرانزلی تعیین‌کننده عنوان‌کرد و با ضروری خواندن بهره‌گیری هم‌زمان از امکانات نرم افزاری و سخت‌افزاری برای پاس‌داشت این تالاب گفت: افزون بر سازه‌های مناسب، رسوب‌گیری و عملیات اجرایی، آن‌چه در صیانت از تالاب مهم و ضروری به نظر می رسد، فرهنگ‌سازی و برنامه‌های آموزشی است.
مومنی زاده برهمین اساس یادآورشدن نقش تالاب و دیگر موهبت‌های طبیعی را به کودکان و نوجوانان مهم توصیف‌ و تاکید‌کرد: کار آموزش به معنای عام بایستی از آینده‌سازان ایران اسلامی آغازشود.
وی افزود: کودک با همین فرهنگ بزرگ می‌شود و برکل جامعه تاثیر‌گذار خواهدبود؛ از این رو فعالیت‌ دستگاه‌های فرهنگی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای اهمیت ویژه‌ای است.
پاس‌داشت محیط‌ زیست نیازمند همّت ملی

مدیر‌کل کانون استان گیلان نیز در این آیین از رسالت این مجموعه فرهنگی در ارایه فعالیت‌های زیست محیطی به کودکان و نوجوانان سخن گفت و آموزش استفاده بهینه از نعمت‌های خدادادی را ازاولویت‌ها عنوان‌کرد.
اسفندیار ضیائی  به روند همکاری‌های کانون با محیط زیست و آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن ( جایکا) اشاره و با تاثیر‌گذار خواندن این تعامل و همکاری تصریح‌کرد:«به جرات می توان‌گفت که نقش کانون پرورش فکری در زمینه آموزش‌ فعالیت‌های زیست محیطی به کودکان و خانواده‌ها مثبت و اثر‌بخش بوده است».

photo_2018-02-03_05-50-40
ایشان ویژه‌برنامه‌های مشترک، برگزاری تور‌های تالاب‌گردی و اجرای مسابقه‌های مختلف را رهاورد این همکاری ارزیابی‌کرد و ضمن یادآورشدن برگزاری مسابقه نقاشی و عکاسی «آب تی تی» گفت: ارسال بیش از ۳۰۰ اثر و برپایی نمایشگاه آثار برگزیده در ایران و کوشیروی ژاپن بیان‌گر روند مناسب این هم‌گرایی است.
این مسوول فرهنگی برپایی نمایشگاه «دوستی با طبیعت» را گامی در همین مسیر دانست و با ابراز خرسندی از افزایش برنامه‌های مشترک فرهنگی افزود: پاس‌داشت محیط‌زیست، به ویژه تالاب بندرانزلی نیازمند همت ملی است و برهمین اساس کانون با تکیه بر این اراده و پشتوانه فرهنگی خود درجامعه، برای صیانت و حفظ این موهبت الهی به عنوان هویت این شهر و استان تلاش‌می کند.
مسوول کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجراستان در پایان از حضور مسوولان شهرستان و همراهی اعضای این کمیته قدردانی و ابرازامیدواری کرد تا درسایه همراهی افزون‌تر مسوولان، زمینه حفظ تالاب بندرانزلی بیش از گذشته فراهم‌شود.
آگاهی‌بخشی به کودکان، هدف اصلی فعالیت‌های آموزشی جایکا

کارشناس ارشد گروه کارشناسی آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در ایران، به ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های این آژانس در زمینه حفظ تالاب بین المللی بندرانزلی پرداخت و با بیان این که از زمان آغاز این پروژه در سال ۲۰۱۴ میلادی، همکاری خوبی را با کانون آغازکرده‌ایم گفت: برپایی این نمایشگاه، سومین فعالیت مشترک نمایشگاهی با کانون است و بسیار خرسندیم که این بار در شهرستان بندرانزلی شاهد این همکاری مشترک‌هستیم.
توموئو آئوکی، در ادامه به پیشینه این فعالیت‌های مشترک با ایران از سال ۱۹۷۱ میلادی و در سایه برگزاری گرد‌هم‌آیی رامسر مازندران اشاره و با مهم توصیف‌کردن تالاب بندرانزلی به عنوان زیست‌گاه زمستانی پرندگان افزود: این تالاب از جمله تالاب‌های مهم بین المللی و نیازمند پاس‌داشت و نگهداری است.

photo_2018-02-03_05-51-07

او اضافه‌کرد: فعالیت‌های حفاظت ازتالاب دارای اهمیت ویژه است که یک بار اتقاق می افتد و برهمین اساس هدف اصلی ما آگاهی‌بخشی به کودکان و نوجوانانی است که این برنامه‌ها را ادامه می دهند.
این کارشناس محیط زیست هم‌چنین از نگاه ویژه برگزارکنندگان این نمایشگاه به «پلیکان خاکستری» به عنوان یک گونه کمیاب و درحال نابودی سخن‌گفت و حفظ این پرنده را ازاهداف جایکا عنوان‌کرد.
برپایه این گزارش، خوانش شعر و تبیین اهمیت تالاب از سوی اعضای کانون، اجرای سرود و نمایش کلیپ فعالیت‌های‌زیست محیطی کانون ازدیگر برنامه‌های این آیین بود و درادامه، حاضران از آثار و غرفه‌ی دست‌آوردهای کودکان، نوجوانان و مربیان بازدید کردند.
گفتنی است، طی برگزاری این نمایشگاه که با عنوان«دوستی با طبیعت» و از ۱۴ تا ۲۱ بهمن ماه فعالیت خواهد‌داشت، دست‌آورد‌های فرهنگی، هنری، ادبی وپژوهشی اعضا و مربیان در زمینه فعالیت‌های زیست محیطی در معرض دید بازدیدکنندگان قرارخواهد گرفت.
برهمین اساس برپایی کارگاه‌های آموزشی همچون آموزش ساخت حیوانات با شیوه «کاغذ و تا»، برگزاری کارگاه‌های چهره‌آرایی، نقاشی و نوشتن خلاق و هم‌چنین آشنایی با ابزار‌های پرنده‌نگری، مشاهده نمونه‌های تالابی با میکروسکوپ و برپایی کارگاه‌های بازی و سرگرمی از فعالیت‌های‌ جانبی این نمایشگاه محسوب‌می شود که از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ میزبان کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها خواهد بود.

photo_2018-02-03_05-49-59 photo_2018-02-03_05-50-05 photo_2018-02-03_05-50-09 photo_2018-02-03_05-50-28 photo_2018-02-03_05-50-23 photo_2018-02-03_05-50-15 photo_2018-02-03_05-50-50 photo_2018-02-03_05-50-33