مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان، با بیان اینکه سجامی شدن دارای دو مرحله مهم ثبت نام در سامانه «www.sejam.ir» و احراز هویت است، تصریح کرد: ۲۶۰ هزار نفر از سهامداران سرمایه گذاری استان گیلان در سامانه سجام ثبت نام کردند و احراز هویت را انجام دادند

صفیر گیلان/ مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان، با بیان اینکه در سهام عدالت سبدی از سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی به مشمولان اختصاص پیدا می کند، افزود: کل مشمولان سهام عدالت در استان گیلان یک میلیون و ۹۳۱ هزار نفر هستند.

سید رضا عظیمی در جمع خبرنگاران، کل مشمولان سهام عدالت در استان گیلان را یک میلیون و ۹۳۱ هزار نفر دانست و اظهار کرد: از این تعداد، یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند که معادل ۵۹ درصد است.

وی با بیان اینکه در سهام عدالت سبدی از سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی به مشمولان اختصاص پیدا می کند، افزود: این سبد سهام شامل ۳۶ شرکت بورسی و ۱۰ شرکت غیر بورسی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان ادامه داد: افرادی که در مرحله اول روش مستقیم را انتخاب کرده اند، سهام شرکت های بورسی مستقیما به پرتفوی آنان منتقل شده است. در واقع این افراد مدیریت سهامشان را شخصا بر عهده می گیرند و سهام در دارایی هایشان ثبت است.

عظیمی، با بیان اینکه در روش غیر مستقیم سهام مستقیما به دارایی افراد منتقل نشده است، گفت: یک شرکت سرمایه گذاری در همه استان ها تاسیس شده و سهام ۳۶ شرکت بورسی در پرتفوی شرکت سرمایه گذاری استان قرار گرفته است لذا مردم در روش غیر مستقیم سهامدار شرکت سرمایه گذاری استان گیلان هستند و این شرکت یک سبد سهام در اختیار دارد و مردم با شرکت طرف می شوند.

وی سودآوری روش های مستقیم و غیر مستقیم را وابسته به سبد سهام آنان دانست و عنوان کرد: سودآوری سهام در ابتدا تفاوتی ندارد، اما با گذشت زمان و خرید و فروش سهام و نحوه مدیریت سبد، سودآوری نیز تغییر می کندو

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان، با بیان اینکه سجامی شدن دارای دو مرحله مهم ثبت نام در سامانه «www.sejam.ir» و احراز هویت است، تصریح کرد: ۲۶۰ هزار نفر از سهامداران سرمایه گذاری استان گیلان در سامانه سجام ثبت نام کردند و احراز هویت را انجام دادند، اما تعدادی از آنان تنها مرحله اول را انجام داده اند که باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان و درگاه های ثبت نام، مرحله احراز هویت را نیز تکمیل کنند.

وی با اشاره به مزایای ثبت نام در سامانه سجام، تاکید کرد: این سامانه نظام سهامدار شدن را به سمت الکترونیکی برده و هزینه ها را در زمان پرداخت سود کاهش می دهد. در واقع سود شرکت های سرمایه گذاری از طریق همین سامانه به حساب افرادی که ثبت نام کرده اند، واریز می شود و نیاز به مراجعات حضوری افراد نیست.

عظیمی، با بیان اینکه سهامداران می توانند از طریق سامانه سجام در انتخابات هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری استان شرکت کنند، گفت: ۲۳ دی ماه انتخابات برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول، خرید و فروش سهام را منوط به سجامی شدن و احراز هویت دانست و اضافه کرد: سود سال ۹۹ بعد از تشکیل مجموع عمومی شرکت سرمایه گذاری استان و تصویب میزان سود پرداخت خواهد شد؛ البته افرادی که هنوز ثبت نام نکرده اند، سودشان از بین نمی رود، اما فرایند پرداخت کمی دشوار خواهد شد.

وی از مردم خواست خیلی زود نسبت به فروش سهام خود اقدام نکنند و یادآور شد: فرهنگ سهامداری بسیار حائز اهمیت است و مردم در کوتاه مدت اقدام به فروش سهام خود نکنند. همچنین طی قرارداد سازمان بورس و بانک مرکزی، مقرر شده مردم امکان دریافت تسهیلات و کارت بانکی از طریق سهام عدالت را داشته باشند.