به گزارش صفیر گیلان؛شهرستان تالش یا تالش از شهرستان‌های استان گیلان در شمال ایران است. جمعیت شهرستان تالش۱۸۹٬۹۳۳ نفر است (سال ۱۳۹۰) و مرکز آن شهر تالش با جمعیت ۵۲٬۳۴۴ نفر است. این شهرستان دارای ۴ بخش و ۱۰ دهستان است.زبان مردم طوالش،تالشی است و از زمان‌های دور به این زبان تکلم می‌کنند. شهرستان تالش […]

به گزارش صفیر گیلان؛شهرستان تالش یا تالش از شهرستان‌های استان گیلان در شمال ایران است. جمعیت شهرستان تالش۱۸۹٬۹۳۳ نفر است (سال ۱۳۹۰) و مرکز آن شهر تالش با جمعیت ۵۲٬۳۴۴ نفر است. این شهرستان دارای ۴ بخش و ۱۰ دهستان است.زبان مردم طوالش،تالشی است و از زمان‌های دور به این زبان تکلم می‌کنند.

شهرستان تالش از بزرگترین شهرستانهای  استان گیلان است و دارای مناطق بکر و دیدنی با آب و هوایی مطبوع و ییلاقات بی نطیر  و سواحل زیبا که عمده مناطق گردشگری تالش شامل؛

آبشار شیله وشت

شیله وشت در فاصله ۲۸کیلومتری شمال شرقی تالش(هشتپر) در امتداد رودخانه کرگانرود قرار دارد. برای رسیدن به روستای شیله وشت باید به ترتیب روستاهای ریک ، ماشین خانه ،کیشون بن ،تنگاب ، نونبلاغ و در نهایت دکلییان(در مجاورت روستای زربیل) را پشت سر بگذاریم و در ادامه روستای شیله وشت ،به روستای سینه هونی ، مریان ، آق اولر و …. و در نهایت به روستاهای خلخال ختم می شود. لازم بذکر است که ترد وسایل نقلیه در مسیر فوق در تمام فصول سال جریان دارد.

 

هر ساله با نزدیک شدن به پایان بهار، با رویش گل های شقایق در منطقه ییلاقی شکر دشت شهرستان تالش در غرب گیلان زیبایی منحصر بفردی در طبیعت این منطقه از استان چشم نوازی می کند.

 

 

پارک جنگلی و سورتمه ریلی سیاهداران در بام تالش واقع شده و در گذشته به خاطر درختهای عظیم وسر به فلک کشیده بلوط که مانع ورود افراد به داخل جنگل می شد این منطقه معروف بود به منطقه ای پوشیده از درختای سیاه، و بعد از اینکه افراد ییلاق نشین درآنجا ساکن شدند به “سیا داران” معروف شد . سورتمه سواری و حیات وحش طبیعی ای که در این منطقه ایجاد شده از جذابیت های اینجا می باشد .

 

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش از مناطق بکر و خوش آب هوای استان گیلان است.تالش نام یکی از مردم‌های ایرانی‌تبار است که سکونتگاه اصلی آن‌ها در البرز غربی از جنوب شرقی جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا شمال غربی استان گیلان و استان اردبیل در ایران ادامه دارد.منطقه قومی تالش که یکی از نواحی ایرانی محل سکونت قوم تالش است با مساحتی حدود ۲۳۷۳ کیلومتر مربع که در شمال غرب گیلان قرار دارد، یک سوم خاک استان گیلان را تشکیل می‌دهد. این شهرستان که نام خود ر�

 

مراسم عروسی سنتی با اسب و لباس تالشی از روستای ” پاشکم ” به روستای ” سیاهمرد ” بخش شاندرمن از توابع شهرستان ماسال در غرب استان گیلان برگزار شد. از آنجایی که اسب در حوزه های مختلف فرهنگی و اقتصادی زندگی گذشته مردم منطقه نقش به سزایی داشته است در این جشن به جای استفاده از ماشین عروس از کالسکه و اسب استفاده شد و سوارکاران ماسالی و شاندرمنی نیز کاسکه این زوج جوان را همراهی کردند. استفاده از نمادهای فرهنگی تالش چون موسیقی سنتی، شلیک تفنگ، همراهی اس�

 

روستای مریان از توابع بخش مرکزی شهرستان تالش، در ۳۷ کیلومتری شمال غربی هشتپر و ۱۴۳ کیلومتری رشت قرار دارد. این روستای تاریخی از شمال به روستای ناوان، از شرق به روستای سینا هونی، از جنوب به اراضی جنگلی و از غرب به روستای آق اولر محدود می‏‌شود. روستای مریان از طریق شهر هشت‌پر با جاده‏ای مناسب و زیبا قابل دسترسی است. ارتفاع این روستای کوهپایه‌‏ای از سطح دریا ۱۰۸۰ متر است و آب و هوای آن در زمستان‏ها سرد و در تابستان‏‌ها معتدل است.

 

در پنج‌شنبه بازار هشتپر اغلب زنان و مردان با لباس‌های محلی تالشی ظاهر می‌شوند. حتی برخی از صاحبان مغازه نیز لباس محلی می‌پوشند. محصولات منطقه به ویژه برنج، انواع سبزی و میوه‌های درختی از قبیل ازگیل، گیلاس و در سال‌های اخیر کیوی در بازار هفتگی عرضه می‌شود

 

این رود دائمی بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه ناحیه غربی استان گیلان در شهرستان تالش است. این رودخانه دارای سه سرشاخه اصلی به نام‌های آق اولر، وزنه سر و رزه چای می‌باشد که شاخه‌های اصلی و میانی آن از ارتفاع ۳۰۰۰ متری کوه‌های تالش در امتداد البرز غربی سرچشمه می‌گیرند و در ارتفاع ۳۵۰ متری، به شاخه شمالی می‌پیوندند.

 

این غار در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان شده است که به نام گنج‌خانه نیز معروف است. مردم منطقه از قدیم معتقدند در درون این غار گنج عظیمی نهفته است و از طرفی به دلیل این که این غار طلسم و جادو دارد، تاکنون کسی نتوانسته وارد غار شود و راز غار را کشف نماید بنابراین اطلاع دقیقی از طول و ارتفاع داخل غار وجود ندارد. روستای ییلاقی سوباتان در غرب دره لیسار در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر تالش و ۱۷ کیلومتری جنوب دریاچه نئور در استان اردبیل است

 

شهرستان تالش (هشتپر )با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص از یک سو به چشم انداز جلگه , شهر و دریا و از سوی دیگر به کوهپایه های پوشیده از جنگل منتهی می باشد و مکان ها و جاذبه های دلپذیر گردشگری بسیاری دارد که یکی از این مناطق روستا ی سیاه داران است که در گذشته دارای درختان عظیمی از بلوط که بزرگ و سر به فلک کشیده بوده اند و از طرف دیگر توده عظیم درختان مانع ورود افراد به داخل روستا(جنگل ) می شد

 

کاخ زمستانی نصرت اله خان سردار امجد از مهمترین بناهای حکومتی گیلان در شهر تالش(هشتپر ) به شمار می رود . سردار امجد که از اواسط دوره ی ناصرالدین شاه قاجار تا انقلاب مشروطه حاکم کرگانرود تالش بود, از قدرت و نفوذ زیادی در منطقه تالش برخوردار بود و برای قدرت نمایی و تدارک مکانی مناسب برای پذیرایی از بزرگان و درباریان قاجار تصمیم به ساخت این بنا می گیرد. بنابر روایت منابع محلی احداث و تکمیل این بنا ۲۵ سال به طول انجامیده است.

این مسجد در فاصله ۴۰ کیلو متری روستای آق اولر قرار دارد . این بنا منزل مسکونی شیر خان ,پسرعموی سردار امجد بود که وقف مسجد شد .ساختمان در دو طبقه ساخته شده و مصالح به کار رفته در آن ملات گل و خشت است . در تصویر زیر بنا توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده است .

 

بعد از روستای «کیش دیبی» جاده با دو راه از هم تفکیک می شود . یک راه به «سوباتان» و راه یگر به «آق اولر» و «تول» می‌رود. بعد از «کیش دیبی» روستاهای «دشتأدی» ، «کسمه جان»، «شیلا دشت» و سپس «سینه هونی»(سیناهونی) بر سر راه ییلاق مریان قرار دارند. روستای سینه هونی(سیناهونی) در ارتفاع ۷۷۶ متر از سطح دریای آزاد قرار دارد و روستایی کوهستانی، در دل جنگل با پوشش درخت و درختچه است. این روستا محل تردد گردشگران است و مناظر آن بدیع و بی نهایت زیباست.

 

اماکن و امام زاده های موجود در منطقه تالش می تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی نقش مهمی داشته باشد .یکی از این مکانها بقعه نرگس خاتون از نوادگان امام موسی کاظم (ع )در شهر چوبر تالش می باشد.

 

پس از آق اولر و در امتداد جاده خاکی به چادرهای عشایر کوچ رو می رسیم که به زبان ترکی به آن (پری) می گویند.از یال کوه پایین می آییم ، دره ای پهن و پر سنگلاخ پیش رو باز می شود.از آق اولر تا این محل ، خانه های نوسازوزمین های کشاورزی به خصوص لوبیا کاری دیده می شود. بعداز چادر عشایر ییلاقات تول شروع می شود.راهی طولانی با جاه ای خاکی و بد .

این بقعه در خطبه سرای تالش واقع است.از داخل بازار خطبه سرا یک راه فرعی باز می شود.این راه علائم جذب کننده و راهنما برای محور زیبا و حذاب شامیلرزان ندارد.برای رسیدن به این بقعه و روستا آن از روستاهای:اشیک آغاسی،کلات(کلات مشایخ)،انبوه،میناچون وبینون در داخل جنگل یا رودخانه و دره ای مملو از درخت عبور کرده و پس از طی ۱۸ کیلومتر به روستای ییلاقی-زیارتی شامیلرزان می رسیم. در آغاز راه مزارع برنج و مرکبات فراوان دیده می شود.سقف خانه ها با سفال پوشاند.

 

حمام قدیمی مریان قبل از آق اولر قرار دارد و از نظر سابقه تاریخی و تمدنی تفاوتی با آن ندارد. حمام مریان بازمانده آن دوران پر هیاهو و دیر گذر است.این حمام در سمت چپ جاده به سمت آق اولر واقع است. توسط سازمان میراث فرهنگی باز سازی گردید.

 

یکی از نقاط دیدنی استان گیلان و شهرستان تالش پارک جنگلی گیسوم است. مسیری زیبا و دیدنی درختان سر به فلک کشیده آن تونلی جنگلی را ایجاد کرده است که دل هر بیننده‌ای را با خود می‌برد. در جنوب گیسوم، رضوانشهر به فاصله ۱۴کیلومتر و شمال آن، شهر هشتپر (تالش) با فاصله حدود ۲۰کیلومتر قرار دارد. جاده گیسوم تونلی جنگلی را با نسیم خنک کوهستان های تالش در هم آمیخته تا تن و جان هر رهگذری را آرامش ببخشد و روحش را آسایش دهد.گیسوم جایی است که جنگل و دریا به هم ادغام شده است

 

منطقه ییلاقی–جنگلی سوباتان در اوایل محور تالش به آق اولر و در کیلومتر۱/۲، پس از روستای کیش دبی جاده به دو راه تفکیک می شود. راهی خاکی در سمت راست به سمت جنگل کشیده شده است که انتهای آن به ییلاق سوباتان و استان اردبیل ختم می شود. حدو د۲ساعت زمان لازم است تا با ماشین به سوباتان برسیم. ییلاق فصلی است.در زمستان۳الی۴خانوار در آن سکونت دارند.در تابستان شلوغ می شود.در داخل روستا و در دو طرف جاده تعداد زیادی مغازه احداث شده که به مسافرین سرویس می دهند.

 

یکی دیگر از قلعه های تاریخی استان گیلان با قدمتی حدودا هزار ساله، قلعه صلصال واقع در روستای قلعه دوش لیسار از توابع تالش می باشد ، بعضا” معتقدند دلیل نامگذاری روستای “قلعه دوش” موقعیت جغراقیایی آن نسبت به قلعه صلصال می باشد ، در نمائی زیبا از روستا چنین به نظر میرسد که روستا قلعه را به دوش می کشد.images (33)images (29)images (30)images (28) download (16)download (17)