مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: تا ۲۵ دی‌ماه امسال ۲۶ هزار و ۹۳۶ بنگاه آسیب‌دیده از کرونا در گیلان تسهیلات دریافت کردند.

صفیر گیلان؛عباس علیزاده در جمع خبرنگاران در  رشت، اظهار داشت: با شیوع بیماری کرونا و در راستای حمایت از بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در گیلان ۲۶ هزار و ۹۳۶ بنگاه تا تاریخ ۲۵‌ دی‌ماه امسال از تسهیلات ارائه شده بهره‌مند شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: در راستای حمایت از اقشار آسیب‌دیده به‌ویژه کارگران چندین بسته حمایتی برای این قشر در نظر گرفته شد که از جمله این تسهیلات می‌توان به پرداخت سبد حمایت معیشتی به ازای هر نفر ۵۵ هزار تومان در بهمن‌ماه سال ۹۸ اشاره کرد.

وی افزود: در اردیبهشت‌ماه امسال تسهیلات یک میلیون تومانی به مشمولان یارانه پرداخت شده و همچنین پرداخت حمایت‌های کمک معیشتی به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان به افرادی که بسته کمک‌معیشتی و وام مرحله دوم را دریافت کردند از دیگر تسهیلات حمایتی در دوران شیوع کرونا بود.

علیزاده با اشاره به مشکلات بیکاری کارگران در این ایام ابراز داشت: در راستای حمایت از کارگرانی که در این ایام بیکار شدند بیمه بیکاری به این قشر اختصاص یافته و همچنین کارگرانی که در اسفندماه سال گذشته و فروردین امسال بیمه بیکاری دریافت کردند مشمول دریافت بیمه کارگری نیز شدند.

وی با بیان اینکه تمامی خدمات مذکور شامل کارگران بیمه شده و بیمه نشده است افزود: در آذر‌ماه و دی‌ماه امسال در راستای حفظ اشتغال به کسب و کارهایی که مشمول استهمال حق بیمه بوده، غیردولتی و یا غیرتولیدی هستند سهم کارفرما مربوط به بیمه تأمین اجتماعی پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که بیشتر خدمات تسهیلات و حمایت‌های بیمه‌ای از افراد، شامل حال افرادی است که در سامانه رفاه ایرانیان جز ۳ دهک اول جامعه شناسایی شده‌اند.

وی درباره مشکلات بیمه‌ای و تحت پوشش نبودن برخی از کارگران در بیمه تأمین اجتماعی ابراز داشت: طبق قانون کلیه کارگران مشمول قانون کار باید از بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند و در این راستا بازرسان کار به عنوان ضابطین قوه قضاییه عمل کرده و نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند.

علیزاده درباره امتناع برخی از کارفرمایان از بیمه کردن کارگران خاطرنشان کرد: بازرسان کار با استناد بر ماده ۸۵ قانون کار که در خصوص صیانت از نیروی انسانی است به کارفرمایان متذکر می‌شوند که طبق ماده ۱۴۸ قانون کار باید در خصوص بیمه کارگران اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به لزوم پرداخت حق مسکن کارگران از سوی کارفرمایان عنوان داشت: تمامی کارگران مشمول قانون کار از دریافت حق مسکن بهره‌مند بوده و تمامی کارفرمایان براساس قانون کار مکلف به پرداخت حق بیمه مسکن به کارگران هستند.

علیزاده در خصوص امتناع کارفرمایان از پرداخت حق مسکن کارگران تصریح کرد: چنانچه کارفرمایی از پرداخت حق مسکن به کارگران خودداری کرد کارگران می‌توانند با مراجعه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان‌ها و ارائه دادخواست از طریق مراجع حل اختلاف، کارفرمایان را ملزم به پرداخت حق مسکن کنند.