مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: بر اساس مطالعات حدود ۳۵ درصد معلولیت های تحت پوشش بهزیستی گیلان مادرزادی هستند لذا ضرورت مشاوره های ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت ها اهمیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛دکتر حسین نحوی نژاد در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت : ۱۰۰ مرکز ارایه خدمات به معلولان به پنج هزار نفر از افراد دچار معلولیت های شدید و خیلی شدید در این استان خدمات ارایه می دهند.
وی خاطرنشان کرد: این مراکز تحت نظارت بهزیستی استان گیلان به صورت روزانه، شبانه‌ روزی و خدمات در منزل به پنج هزار نفر از معلولان دچار معلولیت های شدید و خیلی شدید خدمات ارایه می دهند.
وی با بیان اینکه ۳۸ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی گیلان از مستمری بهره مند هستند، افزود : این مستمری می تواند حقوق ماهانه باشد ضمن اینکه افراد دچار ضایعه نخاعی ماهانه از حق پرستاری نیز برخوردار می شود.
وی خاطر نشان کرد: حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر از معلولان دچار ضایع نخاعی یا گردنی، سینه ای یا کمری هستند که تا ابتدای سال جاری ماهانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان حق پرستاری دریافت می کردند اما امسال با صد درصد افزایش بیش از ۵۰۰ هزار تومان کمک هزینه پرستاری می گیرند.

حدود ۴۰ درصد معلولیت ها جسمی و حرکتی

مدیرکل بهزیستی گیلان بیان داشت: پرداخت این مبالغ بابت هزینه های جانبی است که مراقبان آنان متقبل می شوند ضمن اینکه لوازم بهداشتی نیز در اختیار آنان قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۴۳ هزار معلول در گیلان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، اضافه کرد: از این تعداد ۶۵ درصد آقا و ۳۵ درصد خانم هستند که جز ۱۰ درصد معلولیت خفیف بقیه متوسط، شدید و خیلی شدید را شامل می شوند.
دکتر نحوی نژاد بیان داشت: حدود ۴۰ درصد از این معلولیت ها جسمی و حرکتی، ۲۵ درصد ذهنی خفیف تا خیلی شدید، ۱۵ درصد گروه کم شنوایی و ناشنوایی، ۱۰ درصد اختلالات بینایی و بقیه بیماران روانی مزمن و سایر معلولیت ها را شامل می شود.
مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: بر اساس مطالعات حدود ۳۵ درصد معلولیت های تحت پوشش بهزیستی گیلان مادرزادی هستند لذا ضرورت مشاوره های ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت ها اهمیت دارد. اظهار داشت: به‏‌روزرسانی خدمات مورد نیاز گروه‏‌های دارای معلولیت همواره در مدار توجه سازمان بهزیستی کشور بوده و بخش عمده‏‌ای از ظرفیت‏‌های تخصصی و منابع اعتباری سازمان به این امر اختصاص یافته که نتیجه آن، ارائه خدمات تخصصی در زمینه‏‌های فرهنگی و آموزشی، توانبخشی و مراقبتی است.تشکیل دبیرخانه قانون حمایت از حقوق معلولان جهت پیگیری جدی روند اجرای این قانون در دستگاه‏‌های اجرایی، رایزنی مستمر با مسئولان امر به منظور تأمین منابع اعتباری قانون مذکور و تقویت ارتباط با سایر نهادها در راستای همسویی هرچه بیشتر آنان با قوانین حمایت از حقوق معلولان، گام‏‌هایی است که با هدف توانمندسازی این عزیزان و تبلور حضور ارزنده آنان در مسیر توسعه جامعه اسلامی و در راستای “ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت (فراگیر، دسترس پذیر و پایدار)” برداشته می‏‌شود.
امروز سیزدهم آذرماه روز جهانی معلولان نام گرفته است.