صفیرگیلان مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که ۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از آب‌بندان‌ها تامین می شود. مجتبی شاه‌نظری گفت: گیلان در حال حاضر قریب به ۹ هزار هکتار آب‌بندان دارد که از قابلیت ذخیره‌سازی و تامین آب زراعی برخوردارند. وی […]

صفیرگیلان مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که ۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از آب‌بندان‌ها تامین می شود.

مجتبی شاه‌نظری گفت: گیلان در حال حاضر قریب به ۹ هزار هکتار آب‌بندان دارد که از قابلیت ذخیره‌سازی و تامین آب زراعی برخوردارند.

وی با تاکید بر حفظ و اهمیت آب بندان های گیلان افزود: طی دهه های اخیر نیمی از مساحت آب بندان‌های استان کاهش یافته است و یکی از دلایل مهم این کاهش‌ها نتیجه تغییر کاربری‌ها و  تصرف اراضی برخی آب بندان‌ها است.

شاه‌نظری با بیان اینکه آب‌بندان‌ها قنات‌های روی زمین گیلان هستند، خاطرنشان کرد: اگرچه کاربردی شدن سامانه های نوین آبیاری و منابع ذخیره آبی چون سدها چند سالی کارکرد آب بندان ها را کم رنگ کرده بودند، اما این پهنه‌ها همچنان ظرفیت خوبی برای ذخیره سازی و تامین آب زراعی به شمار می رود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به تفاهم نامه ساماندهی آب بندان ها اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهم نامه تامین ۵۰ درصد از اعتبارات ساماندهی آب بندان ها بر عهده جهاد کشاورزی و ۵۰ درصد هم سهم استانی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس امسال ۸۸ میلیارد تومان اعتبار برای این کار اختصاص یافت که تا کنون در مجموع ۲۹ میلیارد تومان تخصیص یافته و پیگیر جذب بقیه اعتبارات اختصاص یافته هستیم.

شاه‌نظری گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده اعتبارات تخصیص یافته باید صرف ساماندهی و احیا دو هزار هکتار آب‌بندان شود که تاکنون هزار هکتار را اجرایی کرده‌ایم و هزار هکتار دیگر در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار است.

وی با اشاره به اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد،خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۳۸ هزار هکتار شالیزار در گیلان آب خور آب بندان‌های استان هستند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در صورتی که همه آب بندان های گیلان تعمیق و بازسازی شوند، حجم تنظیم ذخیره آب در آنها تا دو برابر افزایش خواهد یافت و با این کار شالیزارهایی که از این آب بندان‌ها آب می‌گیرند، دیگر در فصل گرم با تنش آبی مواجه نخواهند شد.

/ایسنا