به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در  نشست کارگروه پسماند که در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد با بیان اینکه در مطالعات ارائه شده ۷ سایت پسماند زباله در سراسر استان در نظر گرفته شده که سیستم کمپوست نیز در آنها مستقر خواهد شد افزود: از این تعداد در […]

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در  نشست کارگروه پسماند که در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد با بیان اینکه در مطالعات ارائه شده ۷ سایت پسماند زباله در سراسر استان در نظر گرفته شده که سیستم کمپوست نیز در آنها مستقر خواهد شد افزود: از این تعداد در ۳ نقطه در  شرق، محدوده میانی و غرب استان سیستم زباله سوز مستقر خواهد شد تا بتواند سراسر استان را در این بخش پوشش دهد.

دکتر سالاری با بیان اینکه اولویت بندی در میان این سایت ها، در نظر گرفته شده تا شاهد اجرای سریعتر آن باشیم افزود: باید با بهره‌گیری از منابع ، اعتبارات دولتی، سرمایه‌گذارانی که سوابق کاری موثر و کافی داشته و مشارکت بخش خصوصی این سایت‌ها اجرایی شود .

نماینده عالی دولت در گیلان وضعیت پسماند را در کشور و استان مطلوب ندانست و افزود: تصمیم گیران ملی نیز بر این امر واقف هستند .

استاندار گیلان با بیان اینکه  قطعاً حل مشکلات پسماند از دغدغه‌های جدی ما است که باید با همت جمعی در جهت رفع این مشکل گام برداریم : در جاهایی که نیازمند اخذ مجوز، انتخاب سرمایه‌گذار و تأمین منابع مالی است تقسیم کاری لازم صورت گرفته تا کار را با سرعت خوبی به پیش ببریم.

دکتر سالاری با بیان اینکه خوشبختانه اراده حل مشکل پسماند در استان وجود دارد افزود: نیاز است که سرعت عمل را در جهت تحقق این مهم افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه براساس آمارهای ارائه شده که کمی متفاوت است در پیک حضور میهمانان و گردشگران در استان تولید زباله به ۲ هزار و ۲۰۰ تن در روز نیز رسیده است افزود: آمارهای این بخش باتوجه به اینکه مبنای تعیین تعداد سایت‌ها و ظرفیت کارخانه‌ها خواهد بود باید دقیق‌تر استحصال شود.

نماینده عالی دولت در گیلان خواستار ارائه آمارهای واقع بینانه در این بخش شد و افزود: برمبنای این آمارها هزینه کردها ، سرمایه‌گذاری ، اختصاص اعتبارات و منابع شکل خواهد گرفت.

دکتر سالاری وضعیت فعلی پسماند را وضعیت قابل قبولی ندانست و افزود: در صورت احداث زباله سوز در تمامی نقاط استان می توان کمتر از ۱۰ درصد و با تکنولوژی پیشرفته تا ۵ درصد این مقدار زباله را  دفن و تا ۹۵ درصد آن را تبدیل کرد .

استاندار گیلان بر ضرورت تفکیک زباله از مبدأ نیز تأکید کرد و افزود: پیمانکاران حمل زباله شهرداری‌ها را می توان با دیدن شرایط تشویق و تنبیه در شرایط پیمان و اسناد مناقصه و با زبان تجاری سازی در جهت تفکیک زباله از مبدأ تشویق کرد .

وی با بیان اینکه باید برای سایت‌هایی که جمعیت بیشتری را تحت پوشش خود قرار می‌دهند پیشگام باشیم افزود: قائل شدن اولویت در سایت‌های ۷ گانه و نتیجه رسیدن آنها مشوقی برای سایت‌های بعدی خواهد شد و در مراحل احداث این سایت‌ها نباید مردم اذیت شوند.

دکتر سالاری بر ضرورت بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت تعاونی دهیاران در بخش‌های مختلف روستا تأکید کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی صرفاً در آموزش و پرورش شدنی نیست افزود: باید با تمام توان و بهره‌گیری از تمامی ابزار ممکن تأثیرگذار در جهت فرهنگ سازی تلاش کنیم.

در این نشست همچنین گزارشی از آخرین وضعیت طراحی‌های انجام شده سایت ها ،بخش‌های اجرایی و سرمایه‌گذارانی که در بخش پسماند ورود کرده و وضعیت تأمین مالی پروژه‌ها ارائه شد.