به گزارش صفیر گیلان؛مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه ،نیازمند مشارکت همه اقشار به خصوص متولیان امور فرهنگی است. به گزارش صفیر گیلان به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان استانه اشرفیه روز گذشته(شنبه۲۹مهر) با حضور هادی نوری؛ مدیرکل […]

به گزارش صفیر گیلان؛مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه ،نیازمند مشارکت همه اقشار به خصوص متولیان امور فرهنگی است.

به گزارش صفیر گیلان به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان استانه اشرفیه روز گذشته(شنبه۲۹مهر) با حضور هادی نوری؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، زهرا بدن آرا؛ معاون توسعه کتابخوانی و مسئولین این اداره کل، رحیم حیدری؛ فرماندار، رقیه زرگری؛ سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه، شهردار آستانه، کتابداران کتابخانه های عمومی  واعضای انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان در فرمانداری برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این جلسه ضمن قدردانی از توجه ویژه فرماندار آستانه اشرفیه نسبت به مقوله ترویج فرهنگ کتابخوانی در این شهرستان، حضور وی در نشست های کتاب خوان را نشانه دغدغه مندی در این حوزه ارزیابی کرد و گفت: بسیار باعث خوشحالی و امیدواری است که نماینده عالی دولت در شهرستان در عین حال که خود ریاست انجمن کتابخانه های عمومی را برعهده دارد در این برنامه های فرهنگی نیز حضور فعال دارد و این نشاندهنده این است که مسئولین بجز سیاست گزاری در حوزه کتابخوانی در این عرصه حضور فعالی دارند.
هادی نوری در این نشست با بیان اینکه این نهاد تلاش دارد تا با تدوین و اجرای برنامه های فرهنگی زمینه های ترویج فرهنگ کتابخوانی را در بین جامعه مهیاتر کند افزود: تحقق این هدف با مشارکت نهادهایی چون آموزش و پرورش و دانشگاهها امکان پذیرتر خواهد شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در ادامه با بیان اینکه فعالیتهای این نهاد متناسب با ظرفیتها و امکانات موجود صورت می گیرد یاداور شد: این در حالی است که توسعه فضاهای مطالعه در این استان امری ضروری است.
watermarked-photo_----------_--------
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در ادامه با بیان اینکه فعالیتهای این نهاد متناسب با ظرفیتها و امکانات موجود صورت می گیرد یاداور شد: این در حالی است که توسعه فضاهای مطالعه در این استان امری ضروری است.
نوری همچنین با اشاره به توسعه شبکه های مجازی اظهار داشت : پویش کتابخوان مجازی به عنوان یک طرح فرهنگی می تواند در ترویج فرهنگ کتابخوانی در شبکه های مجازی موثر باشد.
وی تصریح کرد : طبق آمارهای ارائه شده حدود ۴۱ میلیون نفر از جمعیت ایران از فضاهای مجازی استفاده می کنند که به هیچ عنوان نمی توان این امر را نادیده گرفت.
وی گفت: با اجرای چنین طرحهایی که از سوی نهاد کتابخانه های عمومی اجرای می شود ، تلاش خواهد شد تا زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی به عنوان یک امر مطلوب در بین افراد فعال در شبکه های مجازی فراهم شود.
نوری در ادامه خواستار حمایت از فعالیت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه شد و تصریح کرد: این شهرستان دارای ۴ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۲ کتابخانه عمومی در مناطق شهری و ۲ کتابخانه دیگر نیز در مناطق روستایی فعالیت دارند.
وی با اشاره به عضویت ۹ هزار و ۷۲۰ نفر در این کتابخانه ها افزود: کتابخانه های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه از وجود ۶۵ هزار و ۴۳۲ نسخه کتاب برخوردارند.
باید جامعه را با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشتی دهیم
فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت توجه به مسائل فرهنگی اظهار داشت: جامعه موفق ،جامعه ای است که فرهنگ را به عنوان یک زیر ساخت مهم در بسیاری از امور عمرانی ، اجتماعی خود به کار بگیرد.
رحیم حیدری ، ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه را از مسائل مهم فرهنگی عنوان و تصریح کرد : ارتقاء فرهنگ کتابخوانی در جامعه بدون تردید بالا بردن سطح اگاهی جامعه و به دنبال آن توسعه فرهنگی را به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه باید جامعه را با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشتی دهیم ، افزود: حمایت از کتابخانه های عمومی در این خصوص امری ضروری است.
حیدری ، ضمن اعلام آمادگی این شهرستان در جهت حمایت از فعالیت کتابخانه های عمومی اظهار داشت: از طرحهایی که رونق کتابخانه های عمومی و ارتقاء فرهنگ کتابخوانی را در این شهرستان به همراه داشته باشد حمایت خواهد شد.
در صورت پرداخت بدهکاری شهرداری بندر کیاشهر طرح توسعه کتابخانه تسریع می یابد
سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آستانه‌اشرفیه در این جلسه با بیان اینکه شهرستان آستانه‌اشرفیه دارای ۴ باب کتابخانه عمومی است که دو باب در شهر آستانه و بندر کیاشهر و دو باب در روستاهای چهارده و دهنه سر سفیدرو واقع‌شده است گفت: استانه اشرفیه با ۱۳۰۰ مترمربع فضای کتابخانه‌های عمومی در رتبه ۱۲ استان قرار دارد و این به هیچ وجه در شان مردم کتاب خوان نیست.
رقیه زرگری منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان را ۶۵ هزار و ۴۳۴ نسخه کتاب نام برد که ازلحاظ جایگاه کمی رتبه هشتم استان قرارگرفته است.
وی فعالان کتاب‌خوان شهرستان را ۲ هزار ۷۲۰ نفر نام برد که به نسبت جمعیت شهرستان رتبه هشتم را در استان گیلان به خود اختصاص داده است و ازلحاظ مقدار کتاب امانت‌داده شده تعداد ۱۲ هزار و ۳۲۵ نسخه بوده است که ازلحاظ آمار تا پایان شهریور سال ۹۶ در رتبه ۱۰ استان قرارگرفته‌ایم
سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آستانه‌اشرفیه ضمن اشاره به تعهدات ۴۵ درصدی شهرداری آستانه‌اشرفیه و ۱۹ درصدی شهرداری بندر کیاشهر میزان مبلغ بدهی شهرداری آستانه‌اشرفیه به انجمن کتابخانه از سال ۸۳ تا ۹۴ مبلغ یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۹۷۴ ریال و شهرداری بندر کیاشهر مبلغ یک میلیارد و ۴۵۶ میلیون و ۳۱۵ هزار ریال عنوان کرد.
زرگری اظهار امیدواری کرد که روند پرداخت بدهکاری شهرداری‌ها به انجمن کتابخانه‌ها بهتر از گذشته انجام گیرد و با توجه به عدم پرداخت شهرداری بندر کیاشهر از ابتدای سال تاکنون تصریح کرد: در صورت پرداخت بدهکاری شهرداری بندر کیاشهر طرح توسعه کتابخانه بندر کیاشهر زودتر به انجام خواهد رسید زیرا دومین سال متوالی است که در کتابخانه عمومی بندر کیاشهر هیچ اتفاقی نیفتاده است.
گفتنی است ۱۰۷ باب کتابخانه عمومی ( نهادی، مشترک و مستقل استان گیلان) با دارا بودن یک میلیون و ۱۰۶ هزار نسخه کتاب و ۵۵ هزار و ۷۰۲ نفر عضو در استان گیلان فعال اند. همچنین شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستاست و در شرق استان گیلان قرار دارد.