به گزارش صفیر گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در این جلسه ارتباط مستقیم ۲ کمیته تخصصی اطلاعات جغرافیایی و کاداستر با یکدیگر اشاره کرد و افزود: کمیته‌ی کاداستر اطلاعات مورد نیاز کمیته‌ی اطلاعات جغرافیایی را تهیه می‌کند و باید به صورت مستمر به روزرسانی شود. وی با بیان اینکه در موضوع کاداستر ۴ محدوده تعریف می‌شود […]

به گزارش صفیر گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در این جلسه ارتباط مستقیم ۲ کمیته تخصصی اطلاعات جغرافیایی و کاداستر با یکدیگر اشاره کرد و افزود: کمیته‌ی کاداستر اطلاعات مورد نیاز کمیته‌ی اطلاعات جغرافیایی را تهیه می‌کند و باید به صورت مستمر به روزرسانی شود.

وی با بیان اینکه در موضوع کاداستر ۴ محدوده تعریف می‌شود اظهار داشت: یکی از محدوده‌ها مربوط به حوزه‌ی اراضی ملی، جنگل‌ها و مراتع است که توسط منابع طبیعی نقشه‌ی کاداستر تهیه می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: محدوده‌ی دیگر حوزه‌ی اراضی کشاورزی است و باتوجه به اینکه در این اقدام مالکیت مردم و مرز زمین‌های شخصی با اراضی ملی مشخص می‌شود از حساسیت بالایی برخوردار است و توسط امور اراضی تهیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منابع این پروژه تاکنون به صورت ملی بوده گفت: تعیین نقشه‌های اراضی روستایی توسط بنیاد مسکن و اراضی شهری توسط ثبت اسناد و املاک انجام می‌گیرد.

استاندار گیلان اظهار داشت: انجام دقیق تهیه این نقشه‌ها باعث می‌شود تا اشخاص در امورات خود نیازمند نقشه‌برداری مستقل نباشند که منجر بر تسریع اقدامات می‌شود.

وی افزود: با تهیه این نقشه‌ها قطعاً مالکیت مردم نظم پیدا می‌کند.

دکتر سالاری بر ضرورت دسترسی مورد نیاز دستگاه‌های مختلف به نقشه‌های تهیه شده تأکید و تصریح کرد: تصویرهای هوایی خام، کاداستر و نقشه‌های توپوگرافی باید توسط دستگاه‌های متولی به صورت دقیق به سامانه اطلاعات جغرافیایی وارد شود تا در اجرای پروژه‌ها نیازمند استعلام مجدد نباشد.

وی این طرح واحد بر موجب کاهش هزینه‌ها و نیز جلوگیری از اقدامات موازی توسط دستگاه‌های مختلف دانست و خاطر نشان کرد: این اقدام علاوه بر تسریع در اجرای پروژه‌ها، شفافیت را برای مردم به دنبال دارد و جلوی رانت و مسائلی از این قبیل را می‌گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: پس از تکمیل سامانه اطلاعات جغرافیایی می‌توان در اختیار دفاتر خدمات الکترونیک قرارداد تا مردم با مراجعه به این دفاتر تکالیف خود را در بخش های مختلف بدانند.

وی با بیان اینکه باتقویت زیرساخت‌های استانی دستگاه‌های اجرایی را فعال خواهیم کرد اظهار داشت: درخصوص موضوع اطلاعات جغرافیایی و مکانی باید با انتخاب مشاوران قوی با جدیت اقدام و به صورت سریع محقق شود.

دکتر سالاری با اشاره به اینکه مدیریت سامانه‌ی SDI را باید توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا اداره‌ی کل ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام گیرد افزود: در این موضوع با رفتارهای بخشنامه‌ای نمی‌توان نتیجه گرفت بلکه باید در استان با توافق، تفاهم و تعامل، تبادل اطلاعات را بین دستگاه ها به راحتی انجام دهیم تا مشکلات مردم کاهش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: دبیرخانه‌ی کمیته‌های کاداستر و اجغرافیایی باید برنامه‌ی راهبردی خود را تدوین تا افق دید ما برای آینده مشخص باشد و نیازمندی‌ها براساس دستگاه‌های مختلف به صورت دقیق در نظر گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا دستگاه‌ها به غیر از موارد طبقه‌بندی شده تبادل اطلاعات خود را به صورت آسان و واحد انجام دهند.