صفیر گیلان،دامدارانی که باتحمل سختی‌ها و مشقت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا سفره‌های مردم از مواد لبنی خالی نباشد نیازمند توجه بیش‌ازپیش سازمان‌های حمایت گر دولتی ازجمله جهاد کشاورزی است اتحادیه دامداران گیلان در سال ۶۹ با ۱۹ تعاونی در سطح شهرستان‌های استان گیلان تشکیل شد که در حال حاضر دامداران عضو آن به بیش از […]

صفیر گیلان،دامدارانی که باتحمل سختی‌ها و مشقت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا سفره‌های مردم از مواد لبنی خالی نباشد نیازمند توجه بیش‌ازپیش سازمان‌های حمایت گر دولتی ازجمله جهاد کشاورزی است

اتحادیه دامداران گیلان در سال ۶۹ با ۱۹ تعاونی در سطح شهرستان‌های استان گیلان تشکیل شد که در حال حاضر دامداران عضو آن به بیش از ۷۲ هزار نفر می‌رسند.

با فعالیت اتحادیه دامداران، اقدامات قابل‌توجهی در سطح استان انجام‌شده که انجام عقد قراردادهای شیر دامداران استان با کارخانه‌ها لبنی، پیگیری وصول مطالبات بابت شیر تحویلی داده‌شده، توزیع سبوس گندم یارانه‌ای در بین دامداران، فروش دستگاه شیردوش و متعلقات وابسته به آن و آموزش دوره‌ای برای دامداران و مدیران تعاونی‌ها در مورد بیماری‌ها، روش‌های مدیریت دامداری و تغذیه از نمونه‌های آن است.

با نزدیک شدن به فصل سرما، طبیعی است که نیاز دامداران به خوراک ازجمله سبوس گندم بیش‌ازپیش احساس می‌شود اما شواهد حکایت از آن دارد که مسئولان اتحادیه بنا بر دلایلی توجهشان به تأمین و توزیع خوراک دام کم شده و دامداران را با مشکل مواجه کرده است.

به گفته یکی از دامداران اهل روستاهای شفت در فصل سرما نیاز شدید به خوراک دام احساس می‌شود اما بنا بر دلایلی اتحادیه بااینکه سه سهم در تعاونی دارد و بالغ‌بر ۵۰۰ کیلو شیر در ماه می‌دهد نتوانسته انتظاراتش را برآورده کند و تنها یک سبوس دریافت کرده است.

دامدار شفتی از به راه افتادن بازار سیاه سبوس در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: عرضه نشدن سبوس تعاونی در بین سهام‌داران باعث شده تا بازار سیاهی برای مغازه‌داران خوراک دام و طیور به وجود بیاید.

وی مدعی است که کارخانه‌های آرد نیز فقط به تعاونی‌ها سبوس می‌فروشند و همین امر نیز موجب شده تا مشکلات آن‌ها مضاعف شود و دسترسی آن‌ها به خوراک برای دام‌هایشان به مخاطره بیافتد.

یکی دیگر از دامداران شفتی نیز از عملکرد تعاونی دامداران شهرستان گله‌مند‌است و می‌گوید: عملکرد تعاونی دامداران شهرستان شفت با داشتن بیش از ۴۰۰۰ سهامدار عملکرد قابل قبولی نیست.

وی بابیان اینکه حاضریم خوراک دام را به قیمت آزاد بخریم تا دام‌هایشان تلف نشود، می‌گوید: مدت‌ها هست که منتظر خوراک یارانه‌ای هستیم اما باوجود بی‌مهری‌ها و کم‌کاری‌های پی‌درپی از سمت تعاونی، بزرگ‌ترین خواسته ما فراهم کردن خوراک دام باقیمت آزاد است تا در کنار جلوگیری از به راه افتادن بازار سیاه، جلوی فاجعه تلف شدن دام‌ها در فصل سخت و سرد زمستان را بگیرند.

شنیده شدن صدای چند سهام‌دار شرکت تعاونی دامداران شهرستان شفت ما را وا‌داشت تا سراغی از رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت تعاونی بگیریم و وضعیت این شرکت در تهیه و توزیع خوراک دام باخبر شویم.

منصور جمشیدی چناری رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران شفت در گفت‌وگویی  در رابطه با وضعیت خوراک دام شهرستان اظهار کرد: در شرکت کمبود سبوس‌داریم اما به این‌گونه نیست که کسی نتواند سبوس دریافت کند.

وی بابیان اینکه سرمای زمستان و تراکم جمعیت دامداران موجب شده تا توزیع سبوس با تأخیر انجام گیرد، افزود: این‌که گفته می‌شود دامداران با ارائه شیر نمی‌توانند خوراک برای دام‌ها دریافت کنند، صحیح نیست.

مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران شفت با اشاره به بازار سیاه خوراک دام و طیور در شفت گفت: دولت نصف خرید سبوس گندم را آزادکرده و این مسئله موجب شده تا بین بازار رقابتی و بازار توافقی کمی اختلاف قیمت به وجود بیاید.

جمشیدی با اعلام اینکه قیمت هر کیلو سبوس گندم در بازار آزاد به ۸۶۰ تومان هم رسیده، گفت: در حال حاضر شرکت تعاونی سبوس گندم را باقیمت ۷۵۰ تومان عرضه می‌کند.

وی با رد انتقادات نسبت به تعاونی دامداران مبنی بر اینکه شرکت نتوانسته خوراک دام را حتی به قیمت آزاد برای سهام‌داران فراهم کند، گفت: طی دو روز اخیر ۳۷۵ کیسه سبوس گندم بین سهامداران توزیع‌شده است.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران شفت با اعلام اینکه خودم دارای گوسفند و گاو محلی و صنعتی هستم، افزود: ممکن است قیمت نهاده‌های دامی کمی بالا باشد و این افزایش قیمت‌ها دست ما و دولت نیست بلکه بازار است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

جمشیدی با اشاره به کاهش قیمت شیر در بازار گفت: تقاضا برای سبوس و جو از سوی دامداران زیاد است و وارد ات نیز کم و همین موضع باعث شده تا بازار سیاه به وجود بیاید.

حال با وضعیت فعلی، سهام‌داران شرکت تعاونی دامداران شفت مانده‌اند تا زمستان سخت خود را در ارتفاعات چگونه بگذرانند تا جلوی تلف شدن دام‌های خود را بگیرند.

دامدارانی که باتحمل سختی‌ها و مشقت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا سفره‌های مردم از مواد لبنی خالی نباشد نیازمند توجه بیش‌ازپیش سازمان‌های حمایت گر دولتی ازجمله جهاد کشاورزی است تا با ارزیابی صحیح از نیاز کشاورزان خوراک دامشان را فراهم کنند تا نه‌تنها در زمستان بلکه در هیچ‌کدام از فصول سال تولیدکنندگان مواد لبنی از چرخه تولید بازنمانند.

منبع /خبرگزاری فارس