به گزارش صفیر گیلان؛علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از واردات تخم نوغان چینی به کشور خبر داد وگفت:  در تخم نوغان وارداتی از چین از هر جعبه ۴۰ کیلوگرم پیله تر  با همان هزینه تولید می شود که در مقیاس با تخم نوغان داخلی قابل‌توجه است. علیرضا شعبان نژاد پیش از ظهر […]

 به گزارش صفیر گیلان؛علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از واردات تخم نوغان چینی به کشور خبر داد وگفت:  در تخم نوغان وارداتی از چین از هر جعبه ۴۰ کیلوگرم پیله تر  با همان هزینه تولید می شود که در مقیاس با تخم نوغان داخلی قابل‌توجه است.

علیرضا شعبان نژاد پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان شفت در سالن میرزایی شفتی فرمانداری اظهار کرد: آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی دو  مجموعه ای درکنار هم است که تمام تلاشش این است تا  اقدامات و تلاش‌ها ی انها باعث کاهش آسیب پذیری کشاورزان  می شود.

وی بابیان اینکه بیش از ۱۴ هزار ۳۰۰ هکتار زمین شالی در شفت وجود دارد گفت: کشاورزی  و آب موتور محرکه چرخش زندگی مردم است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه جهاد توانایی افزایش زمین زیر کشت را ندارد افزود:  به‌شدت جلوی تغییر کاربری‌ها گرفته‌شده و به‌هیچ‌وجه اجازه تغییر کاربری نمی‌دهیم زیرا ما مثل سایر خدمات نمی توانیم افزایش سطح زیر کشت را داشته باشیم.

شعبان نژاد با اشاره به اینکه کشاورزی در گیلان سخت است گفت:نوع کار و خرده مالکیت و زیر ساختها در برخی جاها کار کشاورزی را سخت تر نموده گفت: ماتوانستیم بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان شفت را تجهیز و نوسازی کنیم که طی دو سال آینده تجهیزاراضی کشاورزی در این شهرستان با تخصیص اعتبارات به اتمام می رسد.

شعبان نژاد با اشاره به اقدامات جهاد در حوزه آبیاری تحت‌فشار گفت: ۲میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بخش تجهیز آبیاری تحت‌فشار به شفت اعتبار اختصاص‌یافته و قابلیت افزایش سه برابری را نیز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه قرار نیست دست روی دست بگذاریم و شاهد کمبود آب در استان باشیم گفت: با توجه به اینکه تقریباً  به شکل سنتی هر ۱۰ سال یک خشک‌سالی در گیلان پیش‌بینی می‌شود باید علاوه بر مدیریت صحیح آب، هر کشاورزی برای پمپ آبیاری شالیزار به جهاد مراجعه تا تسهیلات لازم در اختیارش قرار بگیرد.

شعبان نژاد با بیان اینکه شفت وضعیت خوبی در توزیع کود شیمیایی ندارد بیان کرد: در حال حاضر ۲۵ تن کود در انبارها وجود دارد و آماده توزیع هستند.

ایشان با اشاره به اینکه ما در گذشته تنها دو نوع کود شیمیای سفید و سیاه را بین کشاورزان توزیع می کردیم گفت:امروز ما در کشور ۳۸ نوع  کود تائید شده داریم.

شعبان نژار مصرف میانگین کود در مزارع کشور ما را در مقیاس با دیگر کشورها بسیار کم  دانست و گفت: زمین ما نیازمند کود است و کود مساوی با نا سلامتی غذا نیست.

وی با بیان اینکه شفت استعداد بالایی در تولید ابریشم دارد گفت: در استان ۱۳ هزار جعبه تخم نوغان توزیع‌شده است که سال‌به‌سال تولید آن در حال افزایش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از واردات تخم نوغان چینی به کشور خبر داد و افزود:  در تخم نوغان وارداتی از چین از هر جعبه ۴۰ کیلوگرم پیله تر  با همان هزینه تولید می شود که در مقیاس با تخم نوغان داخلی قابل‌توجه است./زلیخا صفری