اختصاصی/صفیر گیلان؛اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی سال ۹۷ عصر امروز در دفتر امام جمعه شهرستان و با حضور کارگروه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد. امام جمعه فومن در این جلسه با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: اهمیت جلسات شورای فرهنگی به دلیل اینکه در سطح شهر اجرایی می‌شود بیش از دیگر جلسات است و مسئولان […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی سال ۹۷ عصر امروز در دفتر امام جمعه شهرستان و با حضور کارگروه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

امام جمعه فومن در این جلسه با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: اهمیت جلسات شورای فرهنگی به دلیل اینکه در سطح شهر اجرایی می‌شود بیش از دیگر جلسات است و مسئولان باید برای این جلسه ارزش بیشتری حائز شوند.

photo_2018-04-22_09-01-15

 حجت الاسلام صفوی خواستار منظم برگزار شدن جلسات هر دو ماه یک بار شد و گفت:شهرستان فومن از گذشته زبان زد  بوده و عالمان و عارفان و بزرگان زیادی را در حوزه معنوی و عرفانی علمی داشته و شناخته شده است.

امام جمعه فومن با اشاره به ششم اردیبهشت سالروز رحلت آیت الله اریب فومنی گفت:مراسم گرامیداشت آن عالم بزرگ ربانی  که یکی از عالمان شهرستان ما بود با شکوه تر از گذشته شب جمعه ششم اردیبهشت کنار مزارش برگزار خواهد شد.

ایشان همچنین به ۱۳ اردیبهشت سالگرد آیت اله بهجت فومنی(ره) اشاره و افزود: این مراسم با برنامه ریزی و ملی برگزار شود.

فومن به نیمه شعبان معروف است /مساجد ما عاری از جوانان است

حجت‌الاسلام صفوی با اشاره به درپیش بودن نیمه شعبان، میلاد حضرت مهدی موعود(عج) گفت:مراسم معنوی نیمه شعبان در شهرستان فومن زبان زد همه است و ضرورت دارد که به هیئات مذهبی نامه‌ای زده شود تا در مراسمات از آلات لهو و لعب استفاده نکنند.

 امام جمعه فومن با بیان اینکه ما برای حافظان و قاریان شناخته شده شهرستان که در استان و کشور کم نظیر و بی نظیرند چه کاری کردیم گفت: تکریم حافظان قرآن در راستای کرامت و عظمت قرآن کریم در شهرستان اجرایی شود تا امار قاریان و حافظان افزایش پیدا کنند.

وی خواستار سرمایه گذاری در بخش اثار نویسندگان و اهالی قلم به دست شد و اطهار کرد؛ شورای فرهنگ عمومی شهرستان، در چاپ آن مقالات و کتاب‌ها  با تایید اثر کمک کند.

امام جمعه فومن همچنین خواستار تکریم اساتید برجسته علمی در شهرستان شد و گفت: با هماهنگی آموزش و پرورش از این بزرگان در نماز جمعه تقدیر شود.

 امام جمعه شهرستان فومن با اشاره به اینکه برای جذب جوانان در مساجد برنامه ریزی و مدیریت داشته باشیم گفت:امروز مساجد شهر از حضور جوانان خالی و خلوت است.

 حجت الاسلام صفوی با اشاره به اینکه ما شاهد افت جوان در مساجد برای نماز و غیره هستیم گفت: خانواده در این امر خیلی تاثیر گذار است.

 جشن نیمه شعبان در فومن برای ثبت ملی

در ادامه حسین اسمعیل‌پور، فرماندار فومن با بیان اینکه هر کتابی که مورد حمایت اعضای جلسه قرار گیرد و در خصوص فرهنگ عمومی جامعه و شهرستان باشد ما از چاپ کتاب تا حدودی حمایت می‌کنیم، گفت: در راستای تکریم حافظان قرآن کریم حتما تلاش خواهیم کرد و ادرات و متولیان حوزه قرآنی اماری از تعداد حافظان و قاریان شهر به ما ارائه دهند .

 فرماندار فومن با اشاره به اینکه جشن نیمه شعبان در شهرستان فومن به صورت خیلی خاص و زیبا و خودجوش و مردمی برگزار می‌شود،گفت: من سال گذشته این مراسم را

 رصد نمودم و نیاز است میراث فرهنگی ورود کند تا نیمه شعبان در فومن به ثبت ملی برسد.

وی همچنین خواستار حفظ کرامت نماز جمعه در شهرستان شد و گفت: مردمی که هر هفته در نماز جمعه حضور پیدا می کنند برای نماز می ایند نه خودنمایی و این تعداد همیشه ثابت هستند.

توسعه فرهنگ دینی با برگزاری نماز جماعت

حجت‌الاسلام نادر یوسفی مطلق، رئیس تبلیغات اسلامی فومن نیز  در جلسه شورای فرهنگی عمومی فومن با بیان اینکه در سطح شهرستان هشت روحانی در روستاها در منصب امام جماعت هستند، اظهار کرد: برخی از مساجد هم به صورت خودجوش از امامان جماعت دعوت می‌کنند که هر شب نماز جماعت برگزار کنند.

 وی با بیان اینکه برگزاری نماز جماعت به توسعه فرهنگ دینی منطقه کمک می‌کند، افزود: باید تعداد مساجدی که نماز جماعت حتی در یک وعده برگزار می‌کنند افزایش یابد.

 رئیس تبلیغات اسلامی فومن با بیان اینکه نخستین برنامه‌ فرهنگی که توسط این اداره در سال ۹۷ اجرایی شد، مراسم معنوی اعتکاف بود، گفت: این مراسم معنوی با مشارکت هیئت امنا، ائمه جماعات و مردم در مساجد بالامحله و جامع فومن برگزار شد.

 حجت‌الاسلام یوسفی با بیان اینکه به دلیل مقارن بودن ایام اعتکاف با تعطیلات نوروزی کاهش ۴۰ درصدی معتکفین را شاهد بودیم، تصریح کرد: اعتکاف بعدی هم همزمان با عید نوروز می‌شود که پیش بینی کاهش معتکفین وجود دارد.

 رئیس تبلیغات اسلامی فومن اظهار کرد: ستاد ساماندهی شئون فرهنگی توسط سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شده است که کارش آسیب شناسی دینی در مراسمات می باشد.

 بدحجابی  و بی حجابی وارداتی است

در ادامه سرهنگ محسن جعفرازده، فرمانده نیروی انتظامی فومن با بیان اینکه معضل بدحجابی فقط مربوط به نیروی انتظامی نیست و همه نهادهای فرهنگی باید در این موضوع دخیل باشند، افزود: ۲۹ نهاد باید در حوزه عفاف و حجاب کار کنند .

ایشان با ابراز تاسف از نصب حتی  یک بنر در زمینه عفاف و حجاب در سطح شهرستان گفت: متاسفانه در این شهرستان به وفور بنرها زده و دیده می شوند جز بنر فرهنگ عفاف و حجاب که کم رنگ دیده می شود.

جعفرزاده با اشاره به اینکه در مورد بد حجابی دغدغه داشته باشیم افزود:امروز جامعه به سمت برخورد فرهنگی پیش رفته است و در زمینه عفاف و حجاب باید کار ریشه‌ای صورت گیرد.

فرمانده نیروی انتظامی فومن با بیان اینکه بدحجابی  وارداتی است،اظهار کرد؛ طرح ناظری در این شهرستان اجرا یی و در این طرح بانوانی که در ماشین بدحجاب هستند طبق شماره پلاک ماشین برای آنها پیامکی ارسال می‌شود.

 photo_2018-04-22_09-01-03

سرهنگ جعفرزاده با بیان اینکه در زمینه عفاف و حجاب باید به گونه‌ای ورود کنیم که قشر جوان پذیرای آن باشند، و خط قرمزها را ببینیم خاطرنشان کرد: شهر فومن یک شهر عالم پرور است و در این راستا نباید اجازه دهیم مسافر با فسخ و فجور وارد این شهرستان ‌شود.

 پرهیز از مواضع کاری در برنامه های فرهنگی دیده شود

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن  نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه یکی از مشکلات این شهرستان موازی کاری و افزایش هزینه‌ها است،‌افزود: برنامه‌های فرهنگی که در طول سال برگزار می شود باید به صورت همپوشانی باشد.

وی گفت: اداراتی که متولی برنامه‌های فرهنگی هستند با هماهنگی و به صورت مشارکتی برنامه‌ها را برگزار کنند تا بازدهی بهتری در سطح شهر داشته باشد.

نیک انجام مواضع کاری را مهمترین مشکل کار فرهنگی در شهرستان خواند و گفت: در این شهر برنامه ها باید با حضور همهی نهادها برگزار شود تا خروجی خوبی داشته باشد.

شهردار فومن نیز در این نشست گفت: کار شهرداری در درجه اول عملیاتی است و متولیان حوزه فرهنگ باید بیشتر در کار فرهنگی ورود کنند.

غلام نیا با اشاره به اینکه شهرداری وظیفه دارد مکان و امکانات را در جشن نیمه شعبان و اعیاد و برنامه فرهنگی شهر  داشته باشد گفت: برای اولین بار ما المان شهدا را در سطح شهر  و در مسیرها و بلوارها نصب کردیم.

photo_2018-04-22_09-01-10

ایشان تاکید کردند؛مسئولان کارها را به یکدیگر پاس ندهند و  مسئولان شهر هر کدام کار خود را به درستی  انجام دهند تا هیج کاری بر زمین نماند.

در این جلسه تصویب شد تا خیابانی در شهر فومن به نام آیت اله اریب فومنی نام گذاری شود و برای تعطیلات ماه مبارک رمضان حجم مسافران دیده شود و نیز برای کار فرهنگی اعتباراتی نیز از اول سال در نظر گرفته شود.

زلیخا صفری راسته کناری