به گزارش صفیر گیلان؛رضا علیزاده در تشریح این خبر با اشاره به نقش آثار و ابنیه تاریخی در تعالی فرهنگی اظهار داشت: در راستای صیانت از این مواریث ارزشمند ، معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در سال۹۶ اقدام به مرمت و بازسازی ۱۱۲ اثر تاریخی استان نموده است. وی با بیان اینکه شهرستان رشت […]

به گزارش صفیر گیلان؛رضا علیزاده در تشریح این خبر با اشاره به نقش آثار و ابنیه تاریخی در تعالی فرهنگی اظهار داشت: در راستای صیانت از این مواریث ارزشمند ، معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در سال۹۶ اقدام به مرمت و بازسازی ۱۱۲ اثر تاریخی استان نموده است.

وی با بیان اینکه شهرستان رشت با ۴۸ اثر بیشترین و شهرستان های انزلی و املش هر کدام با ۱ اثر کمترین سهم از میزان مرمت ها را به خود اختصاص دادند،به سهم دیگر شهرستانها اشاره کرد و افزود:شهرستان های فومن با ۲۷ اثر ، لاهیجان با ۹ اثر ، رودسر با ۵ اثر ، تالش با ۴ اثر ، سیاهکل با ۳ اثر و شهرستان های آستانه اشرفیه ، صومعه سرا ، شفت ، آستارا ، رودبار ، لنگرود و رضوانشهر نیز هرکدام با ۲ اثر به لحاظ کمی به ترتیب در ردیف های بعدی جدول مرمت قرار گرفته اند . این مسئول تصریح کرد: بنای امامزاده تورار با شماره ثبت ۱۲۰۵۵ از توابع بخش دیلمان شهرستان سیاهکل با ۱۲۰۰ سال قدمت، قدیمی ترین بنای مرمت شده از فهرست مذکور است.

علیزاده خاطرنشان کرد:اعتبارات استانی مصوب برای مرمت ابنیه مذکور هشت میلیارد و هفتصد میلیون تومان بود که سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان آن تخصیص یافته و اعتبارات ملی این طرح ها نیز دو میلیارد و دویست میلیون تومان می باشد.

این مسئول تصریح کرد: برای اجرای عملیات مرمتی ۱۱۲اثری که در سال۹۶ مرمت شده، بخش خصوصی هم یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه نموده است.

وی با اشاره به شرایط جوی گیلان و تاثیرگذاری آن در فرسودگی ابنیه تاریخی، حفظ آثار تاریخی گیلان را به مراتب سخت تر از دیگر نقاط کشور خواند و افزود: علاوه بر عملیات مرمتی،مسئولیت پذیری اجتماعی در برابر آثار تاریخی نیز باید مورد آموزش و گسترش قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به جایگاه و اهمیت مواریث کهن تاریخی ، سیاست کلی معاونت میراث فرهنگی را در راستای حراست و صیانت از آثار تاریخی دانست و بر لزوم تداوم برنامه های مرمت آثار تاریخی استان در سالجاری تاکید کرد.