به گزارش صفیر گیلان ؛ دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در آیین همایش استانی هفته سلامت، با اشاره بهاینکه نشاط و مقوله سلامت روانی یکی از تعاریفی است که سازمان بهداشت جهانی از سلامت دارد ، افزود: تمام تلاش ها یی که در حوزه درمان انجام می دهیم و بسیاری […]

به گزارش صفیر گیلان ؛ دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در آیین همایش استانی هفته سلامت، با اشاره بهاینکه نشاط و مقوله سلامت روانی یکی از تعاریفی است که سازمان بهداشت جهانی از سلامت دارد ، افزود: تمام تلاش ها یی که در حوزه درمان انجام می دهیم و بسیاری از درمان هایی که در حد پیشگیری در حوزه بهداشت انجام می گیرد همه این ها برای سلامت جسمی انسان ها است.

ویاظهار کرد؛ امروزه تعریف سلامت، برخورداری از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی را شامل می شود  و در اذهان مردم، سلامت مساوی است با سلامت جسمی در حالی که تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامت، فراتر از آن است سلامت یعنی داشتن نشاط و برخورداری از یک وضعیت روانی مناسب است.

دکتر یوسف زاده با تاکید بر این مطلب که حوزه بهداشت پیش از این صرفا” مجری اجرای دستورالعمل ها از سوی وزارت متبوع بود، تصریح کرد: اما امروز رویکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان این است که با سایر دانشگاه ها مغایرت داشته باشد و سلامت روح و روان آحاد جامعه را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

ایشان تاکید کردند؛ اگر می خواهیم سلامت را به انسان ها و جامعه هدیه بدهیم، باید درک ما از انسان، یک درک وسیع باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که دانشگاه علوم پزشکی گیلان قطعا” برای نشاط درون سازمانی خود بایستی برنامه ای داشته باشد، گفت: همان طوری که، همه ما برای نشاط و شادی خانواده های خود باید برنامه هایی داشته باشیم.

ایشان با بیان اینکه  بسیاری از محدودیت ها را که انسانها برای خود ایجاد می کنند، محدودیت های ذهنیاست گفت: بسیاری از ما فعالیت های خود را با مسایل اجتماعی سازگار نمی دانیم . بسیاری از محدودیت های که ما داریم ، محدودیت های ذهنی ما است که خود را در شرایطی قرار می دهیم و کاملا کلیشه ای عمل می کنیم، در حالی که خلاقیت و نو آوری می تواند در طی زندگی انسان بسیار مثمر ثمر باشد.

دکتر یوسف زاده با اشاره به مقوله اجتماعی سازی سلامت، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان این فرصت را مغتنم شمرد و با ارایه یک مدل؛ اجتماعی شدن سلامت، سعی در توجه به یکی از حلقه های مفقود شده سلامت مردم نمود.

وی اجتماعی کردن مقوله سلامت را یکی از برنامه های استراتژیک حوزه سلامت در گیلان عنوان کرد و افزود: هدف برنامه اجتماعی سازی سلامت، برقراری ارتباط دو سویه بین مردم و متولیان حوزه سلامت است. بدون مردم پرداختن به مقوله اجتماعی سازی سلامت امکان پذیر نیست . رویکرد جدید دانشگاه در بحث سلامت، در بین مردم و با مردم بودن است و این یک تعامل دوسویه می باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه از برگزاری “ جشن شب سلامت ” برای اولین بار در استان گیلان خبر داد و گفت: در راستای فرا رسیدن هفته سلامت و اجتماعی سازی مقوله سلامت، برای اولین بار جشن بزرگ ” شب سلامت” راس ساعت ۲۰، پنجشنبه، ششم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور مسوولان و مردم در پیاده راه فرهنگی میدان شهرداری رشت برگزار می شود. در این راستا برگزاری برنامه های مفرح، توزیع لقمه سلامت، برپایی ایستگاه سلامت و برگزاری تئاتر سلامت از جمله برنامه های پیش بینی شده در این روز است که از صبح روز جشن در میدان شهرداری برپا خواهد شد

وی افزود:بکار گیری نتایج سنتی گذشته منجر به این شد که با تمام فعالیت های که در حوزه سلامت، بهداشت و درمان انجام می گیرد، متولیان سلامت فقط در مدیریت ۲۵ درصد عوامل اثرگذار، نقش داشته باشند و ۷۵ درصد عوامل اثر گذار بر سلامت، خارج از حیطه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان باشد.

وی در پایان ضمن تقدیر از زحمات تمامی پرسنل حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ابراز امیدواری کرد که با مهیا شدن شرایط، بتوانیم در راستای حفظ و ارتقا سلامت جامعه گام برداریم.

گفتنی است؛ همایش استانی هفته سلامت در روز  چهارشنبه ۵ اردیبهشت با حضور مسولان استانی، ریاست، معاونین، مسوولان و جمعی از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در محل سالن همایش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد و طی این مراسم ۷۰ تن از منتخبین هفته سلامت (سازمان های حامی سلامت استان وپرسنل تابعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان) تقدیر شدند.

NewsImage (9) NewsImage (7)

photo_2018-04-26_02-42-40 photo_2018-04-26_02-42-30 photo_2018-04-26_02-42-26 photo_2018-04-26_02-42-35 photo_2018-04-26_02-42-22