صفیر گیلان ؛معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، با اشاره به اینکه دسترسی ریلی آستارا این بندر را به سمت یک مزیت رقابتی جدید هدایت می کند، گفت: امکان بهره گیری از حمل و نقل چندوجهی با اتصال بندر آستارا به راه آهن سراسری میسر می شود. به گزارش صفیر […]

صفیر گیلان ؛معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، با اشاره به اینکه دسترسی ریلی آستارا این بندر را به سمت یک مزیت رقابتی جدید هدایت می کند، گفت: امکان بهره گیری از حمل و نقل چندوجهی با اتصال بندر آستارا به راه آهن سراسری میسر می شود.

به گزارش صفیر گیلان به نقل از روابط عمومی عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مهندس محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم افتتاح پروژه های بندر آستارا که با حضور استاندار گیلان انجام شد، با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پایانه غلات بندر آستارا، اظهار کرد: امروز روز مهمی برای بندر آستارا محسوب می شود، زیرا برای نخستین بار شاهد هستیم که سرمایه گذار و اپراتور بخش خصوصی بندر خودش زمینه تامین ناوگان دریایی را به میزان ۱۰ میلیون یورو ایجاد کرده که کار بزرگی است.

وی ضمن قدردانی از شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه به عنوان سرمایه گذار،تصریح کرد:بی تردید با کمک سرمایه گذار در برنامه های بعدی،این بندر می تواند به نقش و جایگاه واقعی خودش برسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور،با بیان اینکه اعتبار لازم جهت اجرای زیربنا و روبنای پایانه غلات بندر آستارا حدود ۱۸ میلیون یورو برآورد شده است،افزود:زمینه ای فراهم خواهد شد تا در حاشیه این پایانه های بندری بتوانیم صنایع ارزش افزوده هم داشته باشیم، زیرا موقعیتی که بندر آستارا دارد کمک می کند بتوانیم افق های خوبی را متصور باشیم.

این مقام مسئول،با اشاره به اینکه دسترسی ریلی آستارا این بندر را به سمت یک مزیت رقابتی جدید هدایت می کند، گفت: امکان بهره گیری از حمل و نقل چندوجهی با اتصال بندر آستارا به راه آهن سراسری میسر می شود.بندر آستارا هم از دریا به تمام کشورهای حاشیه خزر متصل می شود و هم اینکه از طریق راه آهن می تواند به خلیج فارس دسترسی داشته باشد لذا انتظار داریم که توسعه در بندر آستارا منجر به یک تحول جدی در این منطقه شود.

وی یکی دیگر از مزیت های مهم بندر آستارا را منطقه ویژه اقتصادی دانست و تصریح کرد:ما در چنین بنادری نباید صرفا به دنبال این باشیم که تخلیه و بارگیری و لجستیک کالا اتفاق بیفتد، بلکه مسئله مهم این است که بتوانیم از تسهیلات و مزایای قانونی مناطق ویژه اقتصادی بهره ببریم،یعنی مواد خام وارد و ارزش افزوده ایجاد شود و صادرات مجدد و سپس واردات صورت گیرد.در این صورت فلسفه وجودی منطقه ویژه اقتصادی توجیه پیدا می کند.

راستاد اضافه کرد:جانمایی که برای طرح جامع بندر آستارا پیش بینی شده به گونه ای است که به خوبی در راستای استفاده از مزایای منطقه ویژه اقتصادی بوده و لذا انتظار داریم در کنار اینکه سرمایه گذار و اپراتور در مباحث بازاریابی عملیات بندری و دریایی را انجام می دهد،مسئولان استانی هم تلاش کنند تا چرخه جابجایی کالا در این بندر جایگاه مناسبی به دست آورد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه بندر آستارا به لحاظ ظرفیت قابل رقابت با سایر بنادر شمال کشور نیست، یادآور شد:این در حالی است که بندر آستارا به لحاظ موقعیت جغرافیایی می تواند مزیت های رقابتی خاصی ایجاد کند. این بندر از پسکرانه خشک و فضاهای پشتیبانی مناسبی برخوردار است.

وی ظرفیت پیش بینی شده را ۲,۵ میلیون تن دانست و گفت:سال گذشته ۱۹۲ هزار تن تخلیه و بارگیری این بندر بوده که با انتظارات ما فاصله دارد،اما ایجاد پایانه غلات که از امروز عملیات اجرایی آن آغاز می شود، کمک می کند بتوانیم حجم قابل توجهی از غلات ترانزیتی را حمل و نقل کنیم.

راستاد، با بیان اینکه چشم انداز خوب و روشنی برای بندر آستارا متصور هستیم، خاطرنشان کرد:استاندار گیلان از یک استان بندری در جنوب به استان شما آمده و کاملا اشراف دارد که تا چه حد فعالیت های بندری و دریایی می تواند در رونق اقتصادی،ایجاد اشتغال و ارزش افزوده تاثیر داشته باشد. بندر آستارا می تواند به عنوان نگینی در بین بنادر تجاری خزر مطرح شود.