صفیر گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان ۱۹ اردیبهشت‌ماه با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، معاونین، روسای ادارات، جمعی از مسئولین و کتابداران استان دیدار و گفتگو کرد. وی کتاب و کتابداری را هم‌معنای فرهیختگی دانست و اظهار داشت: کتاب، سرفصل زندگی، رشد و تعالی در آدمی است و شایستگی انسان در جامعه کنونی […]

صفیر گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان ۱۹ اردیبهشت‌ماه با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، معاونین، روسای ادارات، جمعی از مسئولین و کتابداران استان دیدار و گفتگو کرد.

وی کتاب و کتابداری را هم‌معنای فرهیختگی دانست و اظهار داشت: کتاب، سرفصل زندگی، رشد و تعالی در آدمی است و شایستگی انسان در جامعه کنونی به‌واسطه میزان علم و دانش او شناسایی می‌شود. خواندن کتاب دانش، تعالی و رسیدن به سعادت را به ارمغان می‌آورد.

امام‌جمعه رشت با تأکید بر اهمیت نگهداری و حفاظت از کتاب در تاریخ اسلام، کتاب را ارزشمندترین سرمایه‌ آدمی دانست و گفت: کتابخانه عمومی حضرت آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی یکی از کتابخانه‌های مهم و معتبر جهان است. کتاب‌های نسخه خطی این کتابخانه بسیار ارزشمند است و علمای بزرگ جهان برای بازدید از این کتابخانه به ایران اسلامی سفر می‌کنند.

کتابداران برای توسعه فرهنگ کتابخوانی ایده‌هایی جذاب ارائه کنند

وی با اشاره به توسعه فضای مجازی در جامعه و گستردگی اطلاعات در این فضا، بیان کرد: توجه به کتاب و کتابخوانی در جامعه کاهش یافته اما فضای مجازی هرگز نمی‌تواند جایگاه کتاب را پر کند. کتاب نور هدایت است و خداوند نخستین سوره قرآن را با کلمه «اقرأ» یعنی خواندن به پیامبر اکرم (ص) نازل کرد؛ در این شرایط شایسته است کتابداران برای توسعه فرهنگ کتابخوانی ایده‌هایی جذاب ارائه کنند. کتابداران باید ایده‌پردازان عرصه ترویج مطالعه باشند تا در جامعه مدرن کنونی موجب توسعه فرهنگ مطالعه شوند.

وی با تأکید بر به اینکه کتابداران می‌توانند در ترویج فرهنگ مطالعه نظریه‌پرداز باشند، ادامه داد: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همانند روزنامه عمل می‌کنند، اما کتاب دانشی ماندگار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به ضرورت تشویق به کتابخوانی در جامعه امروز، گفت: امانت‌داری، کتابخوانی، دقت در نگهداری نسخه‌های خطی و کتابشناسی از ویژگی‌های یک کتابدار موفق است. کتابداران باید کتاب‌شناس باشند تا اندیشه و افکار کتابخوانان را به درستی راهنمایی و هدایت کنند در غیر این صورت عامل توسعه فرهنگ کتاب نبوده و در این عرصه با ناکامی مواجه می‌شوند.

همچنین مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت ۲۲ کتابخانه در گیلان، اظهار داشت: تمامی شهرستان‌های استان گیلان دارای اداره کتابخانه‌های عمومی و تمامی بخش‌های استان از کتابخانه بهره‌مند هستند؛ برخی از مناطق استان گیلان با توجه به امکانات موجود و به دلیل حجم گسترده مراجعات، در قالب سه شیفت فعالیت می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه دیدگاهی برنامه‌محور در حوزه کتابخانه‌های عمومی گیلان دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: در ۶ ماه دوم سال ۹۶ کتابخانه‌های عمومی استان در بخش عضویت با رشد ۸ درصدی و در بخش امانت کتاب با رشد ۲۳ درصدی مواجه بوده‌اند.

نوری با اشاره به اینکه سال گذشته عضویت اعضای جدید در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با رشد ۷۳ درصدی مواجه بوده است، بیان کرد: به‌منظور توسعه فرهنگ کتاب و مطالعه، سال گذشته ۶۰۵ نشست کتاب‌خوان در حوزه‌های مختلف کودک، نوجوان، جوان و مدیران در سراسر استان گیلان برگزار شد. همچنین با توجه به توسعه فضای مجازی در جامعه، دو ماه پایانی سال گذشته ۵۰ ویدئوی معرفی کتاب به پویش کتاب‌خوان مجازی گیلان ارسال شد.