به گزارش صفیر گیلان؛استان گیلان با مساحتی در حدود ۱۴ هزار کیلومتر مربع حدود ۹ درصد از کل مساحت ایران را در بر گرفته و درازای آن از شمال غربی به جنوب شرقی ۲۳۵کیلومتر و پهنای آن از ۲۵ تا ۱۰۵ کیلومتر متغیر می‌باشد.  قربانعلی محمدپور مدیرکل محیط زیست گیلان  گفت: گیلان دارای ۱۵ منطقه […]

به گزارش صفیر گیلان؛استان گیلان با مساحتی در حدود ۱۴ هزار کیلومتر مربع حدود ۹ درصد از کل مساحت ایران را در بر گرفته و درازای آن از شمال غربی به جنوب شرقی ۲۳۵کیلومتر و پهنای آن از ۲۵ تا ۱۰۵ کیلومتر متغیر می‌باشد.

 قربانعلی محمدپور مدیرکل محیط زیست گیلان  گفت: گیلان دارای ۱۵ منطقه است که در قالب مناطق چهارگانه، تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند  و شامل یک پارک ملی، ۴ اثر طبیعی ملی، ۵ پناهگاه حیات وحش و ۵ منطقه حفاظت شده می باشد که با مساحت کل ۱۳۲هزار و ۵۷۷ هکتار، نه و چهل و چهار صدم درصد از سطح کل استان را شامل می گردد.

وی افزود:  در کنار این مناطق ، ۶ منطقه شکار ممنوع به مساحت حدود ۸۱۵۰۰ هکتار نیز قرار دارد که ۵/۵ درصد از سطح کل استان را شامل می شود. برخی از تالاب ها و آبگیرها از مناطق مهم تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان هستند که از غرب تا شرق استان گسترده شده اند .

این تالاب ها علاوه بر ارزش های اکولوژیک ، اکوسیستمی ، زیبا شناحتی وموقعیت منحصر به فرد جغرافیایی ، تاثیرات به سزایی در معیشت مردم منطقه  ایفا می نماید. طی سالیان متمادی، بهره برداری های ناپایدار و غیر کارشناسی از این منابع باعث شده  تا صدمات زیادی به پیکره ی نحیف و شکننده ی این اکوسیستم ها وارد شود .

با توجه به سیاست های اخیر سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استاندار محترم استان گیلان در خصوص اجرای طرحهای بوم گردی (اکولاژ )  ، محیط زیست استان مناطقی را که دارای مطالعات  اولیه  در حوزه ی طرح های جامع وتفضیلی در این خصوص بوده را با اولویت اعمال نظرات محیط زیستی مشاور طرح ها مد نظر قرار داده است . مدیر کل محیط زیست گیلان با بیان این مطالب گفت: در این راستا زون های مختلف این مناطق با کاربری خاص خود تعیین و معرفی شده است که با تاکید بر حفظ شرایط اکولوژیک واحیای مناطق آسیب دیده، برنامه ریزی های آتی را میسر می سازد .

اصول طبیعت‌ گردی شامل حفاظت محیط زیست، انتفاع جامعه محلی و توسعه پایدار با رویکرد حداقل آسیب به طبیعت و فرهنگ است که به عنوان بستر اصلی اجرای ضوابط مذکور تعیین شده است .

یکی از این زون ها که قابلیت فعالیت های بوم گردی را داراست زون تفرج می باشد ، که در این زون با ایجاد سازه سبک سازگار با محیط وفرهنگ منطقه می توان زیر ساخت های نامحیای منطقه را جهت اینگونه از فعالیت ها فراهم ساخت .

البته تمامی این فعالیت ها با رعایت وقوانین ومقررات وتاییدیه های قانونی صورت خواهد پذیرفت که علاوه بر بهره وری خردمندانه بر روی اقتصاد منطقه نیز موثر خواهد بود که این امر در نهایت موجبات توسعه پایدار را فراهم می سازد .

محمدپور در ادامه گفت : در بسیاری از جوامع پیشتاز در عرصه محیط زیست استفاده و بهره برداری پایدار از منابع محیط زیست با تاکید بر تقویت زیرساخت های طبیعی و اکولوژیکی به عنوان مسیری مناسب به منظور حفظ محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است و در این بین گسترش مدیریت شده ی طبیعت گردی در زیستگاه های طبیعی نه تنها بافتهای خسارت دیده را ترمیم کرده بلکه به عنوان الگویی برای مدیریت پایدار محیط زیست معرفی شده اند .  

برنامه ریزی بارعایت ملاحظات زیست محیطی نخستین اقدام در مدیریت مناطق طبیعی با رویکرد بوم گردی است که در آن عرصه‌های مستعد طرح ریزی تفرجی، پهنه بندی یا زون بندی می‌شوند. در در مناطقی با زون تفرج، فعالیت‌های اردو زدن، پیکنیک های خانوادگی وغیره نیازمند استقرار امکانات و تسهیلات مناسب بوم گردی است.

 لذا با در نظر گرفتن جمیع جوانب و رعایت اصول نگهداری و حفاظت از محیط زیست می توان گستره های طبیعی را مدیریت و در راستای آموزش و بالابردن سطح معلومات محیط زیستی جامعه و مراجعین و فرهنگ سازی، اقدامات مثبتی در حوزه ی مناطق تحت مدیریت انجام داد.