به گزارش صفیر گیلان؛ رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با تقدیر از حضور پر شکوه مردم رشت در راهپیمایی کم نظیر روز جهانی قدس اظهار کرد: مردم ولایتمدار رشت با حضور پرشور خود در راهپیمایی روز جمعه بار دیگر با آرمان های امام راحل ، مقام معظم رهبری و شهدای ایران اسلامی تجدید […]

به گزارش صفیر گیلان؛ رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با تقدیر از حضور پر شکوه مردم رشت در راهپیمایی کم نظیر روز جهانی قدس اظهار کرد: مردم ولایتمدار رشت با حضور پرشور خود در راهپیمایی روز جمعه بار دیگر با آرمان های امام راحل ، مقام معظم رهبری و شهدای ایران اسلامی تجدید پیمان کردند.
فاطمه شیرزاد با اشاره به موضوع ساماندهی سگ های بلاصاحب در رشت گفت: تا کنون جلسات متعددی در این باره برگزار شده اما نتیجه ای به همراه نداشته و افزایش حضور سگ های بلاصاحب در شهر آرامش شهروندان را سلب کرده و از این بابت به طور مداوم تماس های مکرری با اعضای شورای شهر برقرار می شود.
وی با بیان اینکه کنترل و جمع آوری حیوانات سرگردان و ناقل بیماری از جمله دستورالعمل های شهرداری ها است تصریح کرد: بر اساس شیوه نامه وزارت کشور جمع آوری حیوانات سرگردان و ناقل بیماری مانند اقداماتی از جمله آسفالت و غیره از جمله شرح وظایف مدیریت شهری بوده و باید به ان توجه کند.
شیرزاد با انتقاد از عملکرد شهردار رشت افزود: متاسفانه حوزه مدیریت شهری دچار روز مرگی شده و مباحث مهمی از جمله احداث تصفیه خانه سراوان و غیره نیز تا کنون به سرانجام نرسیده است.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا به احداث دستگاه زباله سوز در رشت اشاره کرد و گفت: بابت احداث زباله سوز سراوان تا کنون ده میلیارد تومان به حساب شرکت TTS واریز شده و قرار بود ده میلیارد تومان مجددا به به حساب این شرکت واریز شود که تا کنون این مهم از سوی دولت ابتر مانده است.
 دستفروشی حاصل عملکرد نامناسب دولت در زمینه ایجاد اشتغال است
شیرزاد با ابراز گلایه از وضعیت نابسامان دستفروشی در رشت بیان کرد: برخی از مدیران گیلانی مدعی کاهش آمار بیکاری در گیلان بوده و این در حالی است که روز به روز شاهد افزایش دستفروشی در استان و شهر رشت هستیم.
وی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات زباله سراوان به تنهایی از عهده سازمان پسماند شهرداری رشت خارج است افزود: مدیران خدمات شهری شهرداری های مناطق رشت باید در باره مشکلاتی از جمله ساماندهی سگ های بلاصاحب و غیره طرح های مناسب ارائه کرده و با سازمان پسماند شهرداری در رفع چنین مشکلاتی تعامل و همراهی داشته باشند.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به اینکه ۶ ماهه نخست سال بهترین زمان ممکن به منظور اجرای پروژه های عمرانی در رشت است بیان کرد: حدود دو ماه آینده نخستین سال از فعالیت شورای پنجم رشت به اتمام رسیده و باید گزارش عملکرد معقول و قابل دفاعی به شهروندان ارائه شود .
شیرزاد با انتقاد از عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری منطقه دو رشت افزود: تا کنون حقوق اردیبهشت ماه کارگران بخش پسماند شهرداری منطقه دو پرداخت نشده و امیدوارم برخی از مدیران با عملکرد نامناسب فرصت خدمت به مردم را از دست ندهند.
وی با اشاره به اینکه تذکرها به مجموعه مدیریت شهری دوستانه مطرح می شود بیان کرد: این تذکرات در راستای رفع مشکلات و به صورت منطقی و عقلانی مطرح می شود و مدیران خدمات شهری شهرداری رشت باید سرعت خود را در راستای خدمات رسانی افزایش دهند.
شیرزاد با بیان اینکه یکی از بندهای تعهدات پیمانکار طرف قرار داد با پسماند شهرداری رشت جمع آوری سگ های بلاصاحب است تصریح کرد: در تمامی موضوعات شهری باید همدلی و همراهی داشته باشیم و اگر به موضوعات و معضلات شهری کم توجه ای شود فرمانداری و استانداری و غیره ورود می کنند .
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به اینکه تا کنون بارها به مدیران تذکرات لازم به منظور دقت در برگزاری مناسبتها داده شده است گفت: در شرایطی که بارها به مدیران تذکر داده می شود اما اقدامات پیش پا افتاده ای از جمله نصب بنر، پرده و غیره مورد بی توجهی قرار گرفته در شهر می شود.
شیرزاد با تاکید بر اینکه برخی از اقدامات عامدانه انجام می شود و مدیر خاطی باید عزل شود بیان کرد: متاسفانه شرایط به گونه ای پیش رفته که احساس می شود برخی از اقدامات و کم کاریها به طور عمدی و از جانب برخی افراد انجام شده و از ریاست شورای شهر انتظار داریم در این باره ورود و مطالبه گری کنند.
شیرزاد با بیان اینکه جمع آوری و ساماندهی سگ های بلاصاحب باید با همراهی سمن های حامی حیوانات انجام شود گفت: سمن های حامی حیوانات در رشت اندک هستند و باید از ظرفیت آنها در این حوزه استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه مشکل ساماندهی سگ های بلاصاحب با درایت برطرف می شود افزود: باید برای شهرداری های مناطق نیز در چارچوب بودجه در این حوزه برنامه تعریف شده و با پلاک کوبی سگ های بلاصاحب آرامش خاطر شهروندان در این باره تامین شود.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با تاکید بر اینکه در هفته جاری جلسه ای با حضور سمن های حامی حیوانات که متخصص و دارای مجوز فعالیت هستند برگزار شود بیان کرد: کمیسیون های تخصصی شورای رشت نقاط ضعف و کمبودهایی را که به مدیران شهرداری گوشزد می کنند باید در اسرع وقت رسیدگی و برطرف شود.
شیرزاد به وضعیت نامطلوب دستفروشی در رشت اشاره کرد و گفت:
حضور دستفروشان در برخی از نقاط شهر روز به روز در حال افزایش است و در گذشته قرار بود دستفروشان شناسنامه دار شوند اما تا کنون در این باره اقدامی انجام نشده است.
وی با تاکید بر اینکه دستفروشی حاصل عملکرد نامناسب دولت در زمینه ایجاد اشتغال است تصریح کرد: شهروندان تمایل به خرید از دستفروشان دارند و باید طرحی برای ساماندهی این مهم در نظر گرفته تا ضمن ساماندهی دستفروشان مشکلاتی برای معیشت آنان نیز ایجاد نشود.
شیرزاد با انتقاد از عدم حضور شهردار رشت در جلسه امروز کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت اظهار کرد: از شهردار رشت به منظور شرکت در جلسه امروز دعوت شده بود اما گویا برای شهردار رشت مباحث دیگری از اولویت بیشتری برخوردار بوده و در جلسه امروز حضور پیدا نکرده است.
وی با اشاره به اینکه سوال از شهردار رشت حق قانونی اعضای شورا است افزود: چند ماهی است که احداث درمانگاه هموفیلی به اتمام رسیده و بهره برداری از آن نیازمند اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار بوده اما شهردار رشت در این باره تعلل می کند.
دریافت پاداش دو مرحله ای برخی مدیران شهرداری سبب بی توجهی به پاداش ۶ ماهه کارگران  زحمت کش شهرداری
رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت بیان کرد: برخی از مدیران شهرداری رشت تا کنون دو مرحله پاداش دریافت کرده اند اما نسبت به پرداخت پاداش های ۶ ماهه کارکنان و کارگران شهرداری رشت که در شرایط بسیار سخت مشغول فعالیت هستند بی توجهی می شود.
نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر با انتقاد شدید از عملکرد شهردار رشت اظهار کرد: شهردار رشت در بسیاری از موارد عملکرد بسیار ضعیفی دارد و در شرایطی که حقوق و پاداش کارگران و کارکنان شهرداری را پرداخت نکرده با مشاوران متعدد قرار دادهای هنگفت منعقد می کند.
محمد حسن علیپور شهردار رشت را جیره خوار تعدادی از افراد مشخص دانست و بیان کرد: در بحث بازار ، پسماند و غیره با مشکلات متعددی مواجه هستیم و با اینکه تا کنون بارها به مسعود نصرتی تذکر داده شده اما هیچ گونه اقدام موثری از سوی وی مشاهده نشده است.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت در جلسه امروز کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به نگرانی های شهروندان بابت حضور سگ های بلاصاحب در معابر و کوچه ها اظهار کرد: به واسطه اهمیت این موضوع تا کنون جلسات متعددی با سمن های حامی حیوانات برگزار شده و متاسفانه به دلیل اختلاف نظرهایی که در بین آنها وجود دارد این موضوع تا کنون عقیم مانده است.
علی مقصودی با بیان اینکه قطعه زمینی از سوی منابع طبیعی به شهرداری رشت بابت نگهداری سگ های بلاصاحب واگذار شده است افزود: یکی از شروط واگذاری این زمین به شهرداری رشت عدم ایجاد هر گونه ساختمان دائمی در آن بوده و در حال حاضر از سازه موقت به منظور نگهداری سگ های بلاصاحب استفاده می کنیم.
وی به اعتراض ساکنان روستای تخسم درباره احداث مراکز نگهداری سگ های بلاصاحب در آن اشاره کرد و گفت: دستگاه های دولتی در این حوزه همکاری لازم را ندارند و مدام شهرداری رشت را محکوم به سگ کشی کرده و این در حالی است که شهرداری رشت فقط نسبت به جمع آوری و نگهداری سگ های بلاصاحب اقدام می کند.
مقصودی با اشاره به وضعیت نابسامان دستفروشان در رشت بیان کرد: ساماندهی دستفروشان همواره از دغدغه های مهم شهرداری رشت بوده و در حال حاضر بازارچه های فراوانی در اختیار شهرداری قرار دارد که خالی از کسبه بوده و دستفروشان تمایلی به فعالیت در آن ندارند .
وی با بیان اینکه دستفروشان مستقر در خیابان شیک و غیره حاضر به تخلیه مکان فعالیتشان نیستند افزود: برخی از دستفروشان نسبت به مغازه داران از درآمد بیشتری برخوردار هستند.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت با اشاره به اینکه برخی از دستفروشان خود را مالک منطقه می دانند بیان کرد: دستفروشان حاضر به فعالیت در بازارچه های خصوصی شهرداری رشت نیستند.
مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورا اظهار کرد: در مرحله نخست ساماندهی سگ های بلاصاحب باید آنها را زنده گیری و پس از آن نسبت به عقیم سازی و واکسیناسیون اقدام کرده و در نهایت باید سگ ها را واگذار و یا رهاسازی کنیم .
علیرضا حاجی پور با اشاره به اینکه باید تمامی دستگاه های متولی در این حوزه ورود و همکاری کنند گفت: رهاسازی مجدد سگ های بلاصاحب پس از واکسیناسیون و عقیم سازی ، خواسته تمامی سمن های حامی حیوانات در رشت است.
وی با بیان اینکه یکی از بندهای قرار داد پیمانکاران با سازمان پسماند شهرداری رشت پیرامون جمع آوری سگ های بلاصاحب است افزود: در بسیاری از شهرهای دیگر نسبت به سگ کشی اقدام می شود و در شهر قزوین نیز سایت ۲۰۰ هکتاری به منظور ساماندهی و رهاسازی سگ های ولگرد ایجاد شده است.
حاجی پور با اشاره به اینکه یک قلاده سگ در طول سال چندین بار زا و ولد می کند بیان کرد: عقیم سازی سگ های بلاصاحب در دستور کار است.
وی به وضعیت احداث تصفیه خانه شیرآبه سراوان اشاره کرد و گفت: هفته گذشته بازدیدی از مراحل اجرایی تصفیه خانه انجام شد .
    مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت با اشاره به مباحث اعتباری احداث تصفیه خانه افزود: منابع طبیعی صدور مجوز قطع درختان به منظور ایجاد تصفیه خانه را منوط به رعایت استانداردها در ساخت تصفیه خانه اعلام کرده است.
حاجی پور با بیان اینکه در واگذاری زمین از سوی منابع طبیعی به منظور احداث تصفیه خانه رشت تعلل می شود گفت: با چنین شرایطی حجم مشکلات افزایش پیدا می کند.
        مدیر خدمات شهری شهرداری منطقه یک نیز درباره جمع آوری و ساماندهی سگ های بلاصاحب در این محدوده اظهار کرد: در برخی از محلات محدوده شهرداری منطقه از جمله کسبخ این معضل بیشتر مشاهده می شود.
علی محمد شیخ کاظمی با اشاره به اقدامات انجام شده در این باره گفت: پیمانکاران مربوطه در تلاش برای جمع آوری سگ های بلاصاحب بوده و طعمه گذاری برای حیوانات موذی نیز در این منطقه به خوبی در حال انجام است.
     محمد سرافراز مدیر خدمات شهری شهرداری منطقه دو رشت در این جلسه اظهار کرد: تعداد سگ های بلاصاحب در این محدوده به واسطه نوع بافت این منطقه از شهر کمتر بوده و روزانه نسبت به جمع آوری سگ ها اقدام می شود.
مدیر خدمات شهری شهرداری منطقه سه رشت نیز در جلسه کمیسیون بهداشت شورا با اشاره به اهمیت ساماندهی سگ های ولگرد اظهار کرد: وجود اراضی بلا استفاده در این منطقه و همچنین رها سازی زباله ها در آن از جمله دلایل وجود برخی از حیوانات شده است.
مجید رضائی افزود: سازمان پسماند شهرداری رشت در زمینه جمع آوری زباله در مناطق اقدامات خوبی انجام داده و پیمانکار پسماند منطقه برای جمع آوری سگ های بلاصاحب در حال فعالیت است.
محمد دانش شکیب مدیر خدمات شهری شهرداری منطقه چهار رشت نیز اظهار کرد: وجود سگ های بلاصاحب و احشام سرگردان در محلات حاشیه ای این منطقه از جمله پاره بیجار و معلولین بیشتر مشاهده می شود.
مسئول ناحیه پنج شهرداری رشت در این جلسه اظهار کرد: به جرات می توان گفت که در مقابل پارکینگ های منازل موجود در مسکن مهر چند قلاده سگ حضور دارد و این موجب نگرانی ساکنین شده است.
محمدرضا صیحانی با بیان اینکه وضعیت سگ های بلاصاحب در مسکن مهر شرایط خوبی ندارد گفت: باید با سرعت بیشتری نسبت به رفع مشکلات پیرامون حضور سگ های بلاصاحب در این منطقه اقدام شود.