به گزارش صفیر گیلان؛کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان فعالیت‌های تابستانه خودرا به عنوان کارآمدترین و تاثیر‌گذارترین سازمان مرتبط با کودک و نوجوان و با هدف« تمرین مهارت‌های زندگی به مخاطبان» برگزار‌می‌کند. مرور پیشینه‌ی برنامه‌های کتاب محور، هدف‌مند و خلاقانه‌‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با نگاهی عمق‌گرایانه، به […]

 

 

به گزارش صفیر گیلان؛کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان فعالیت‌های تابستانه خودرا به عنوان کارآمدترین و تاثیر‌گذارترین سازمان مرتبط با کودک و نوجوان و با هدف« تمرین مهارت‌های زندگی به مخاطبان» برگزار‌می‌کند.

مرور پیشینه‌ی برنامه‌های کتاب محور، هدف‌مند و خلاقانه‌‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با نگاهی عمق‌گرایانه، به جامعه و نیاز‌های نسل کودک و نوجوان پرداخته و درسایه‌ی فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی خلاق خود در کشف و پرورش استعداد‌های فکری و ذوقی آینده‌سازان کوشیده، بستری برای تصمیم‌گیری درست پدر‌ها و مادر‌ها درمسیر ترسیم افق‌هایی روشن فرزندان است.
فراهم‌سازی فرصت حضور کودک و نوجوان در مجموعه‌ای که همواره تلاش‌کرده با افزایش گستره‌ی فعالیت‌ها، هم‌افزایی و تعامل با خانواده و دیگر دستگاه‌های ‌فعال در عرصه‌ی فرهنگ، عدالت محوری، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و با تکیه بر تعالیم انسان‌ساز اسلامی، به آموزش مهارت‌آموزی و توان‌مندسازی نسل کودک و نوجوان بپردازد، به یقین می‌تواند نوید‌بخش فردایی پایا و بالنده باشد.
درهمین حال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با تکیه بر رسالت و در جهت تحقق اهداف عالیه‌ی خود به تدوین برنامه‌های تابستانه پرداخته و همراهی همیشگی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را با بیش از ۴۲ عنوان فعالیت خلاقانه و هدف‌مند مربیان در ۳۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت، ۲ کتاب‌خانه سیار روستایی، ۴ کتاب‌خانه پستی و ۲ مرکز فراگیر به نظاره نشسته‌است.
فعالیت های فرهنگی
مطالعه، روخوانی و بحث کتاب، آشنایی افزون‌تر با قرآن، احکام و حدیث، کاردستی، نمایش فیلم و اجرای نمایش خلاق برپایی اردو و کارگاه‌های علمی چون: نجوم، زیست‌شناسی، محاسبه‌ی ذهنی با چرتکه، رباتیک و…، و هم‌چنین معرفی وقایع و ایام، سرزمین و شخصیت از جمله فعالیت‌های مربیان مراکز فرهنگی در این بخش است.
در همین زمینه ارتقای سطح دانش و سیر مطالعاتی اعضا با اجرای فعالیت‌های پرنشاطی چون: بازی، سرگرمی‌های سازنده و مسابقه فراهم‌شده و برپایی کارگاه‌های نشریه‌نگاری، بحث آزاد و هم‌چنین نقد و بررسی کتاب‌ نیز بستری مناسب برای جمع‌گرایی و امکانی برای بهره‌گیری کودکان و نوجوانان از خرد جمعی فراهم‌می کند.

هم‌چنین برپایی نشست‌های تربیتی و برگزاری همایش‌ با حضور والدین زمینه‌ساز شکل‌گیری سه ضلع کانون، کودک و خانواده در این مجموعه‌ی فرهنگی است.
فعالیت‌های هنری
پرورش استعداد‌های ذوقی کودکان و نوجوانان و مهارت‌آموزی از جمله اهدافی است که در برگزاری کارگاه‌ فعالیت‌های هنری مراکز کانون دنبال می شود و مربیان با برپایی کارگاه‌های آموزش نقاشی، سفال‌گری، خوش‌نویسی و ظریف‌بری با چوب، در همین مسیر حرکت می کنند.
در همین حال برپایی کارگاه‌های آموزش پویانمایی، گلدوزی، سرود، موسیقی از جمله این برنامه‌هاست که درپایان با برگزاری همایش‌های موسیقی، اجرای نمایش و… هنرنمایی اعضای این کارگاه‌ها و برپایی نمایشگاه دست‌آورد‌های کودکان و نوجوانان با هدایت مربیان همراه خواهد‌بود.

فعالیت ادبی

برپایی کارگاه‌های شعر، قصه و داستان‌نویسی، آشنایی کودکان و نوجوانان با چهره‌های شاخص ادبی با نگاهی ویژه به ظرفیت‌های بومی محلی، توجه به زبان مادری و برگزاری نشست‌های ادبی همچون«دوپنجره» ازجمله برنامه‌های واحد آفرینش‌های ادبی است که با هدف تقویت ذوق ادبی، قوه‌ی تخیل و افزایش قابلیت‌های گفتاری و نوشتاری مخاطبان صورت‌می گیرد.

در این میان حرکت برای تحقق عدالت اجتماعی و فرهنگی نیز از جمله اولویت‌های مربیان این واحد است و در همین زمینه، جذب کودکان و نوجوانان و پایدارسازی مخاطبان روستایی و مناطق حاشیه‌شهری در دستور کار بخش مکاتبه‌‌ای این واحد قرارداشته دارد.

فعالیت‌های پژوهشی
به روز‌رسانی آگاهی‌ها، همراه شدن با فن‌آوری‌های روز و ایجاد زمینه‌های مناسب برای ارایه‌ی آموزش‌های دینی از اولویت‌های مربیان کانون در اجرای فعالیت‌های پژوهشی برای کودکان و نوجوانان است.
برهمین اساس مربیان مراکز فرهنگی هنری به منظور پرورش تفکر و روحیه پرسش‌گری ضمن تشویق کودکان و نوجوانان در این زمینه، نسبت به تشکیل نشست‌های پژوهشی و برگزاری کارگاه‌ فعالیت‌های تحقیقی اقدام می کند.
بازدید‌های علمی، برپایی کارگاه‌های آموزشی میدانی و بررسی موضوع‌های مناسب پژوهشی بخشی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه است.
گفتنی است، برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و شرکت در مسابقه‌های استانی، ملی و بین المللی و هم‌چنین برپایی نمایشگاه دست‌آورد‌های فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی اعضا از دیگر فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شمارمی رود.