به گزارش صفیر گیلان؛همایش مبارزه با مواد مخدر در راستای توسعه فعالیت های اجتماعی و اطلاع رسانی عمومی درخصوص خطرات اعتیاد به مواد مخدر با حضور مقامات استانی و شهرستانی در فومن برگزار شد.  شاهکویی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان، در این همایش با اشاره به اینکه اعتیاد به عنوان شوک هزاره […]

  • به گزارش صفیر گیلان؛همایش مبارزه با مواد مخدر در راستای توسعه فعالیت های اجتماعی و اطلاع رسانی عمومی درخصوص خطرات اعتیاد به مواد مخدر با حضور مقامات استانی و شهرستانی در فومن برگزار شد.

     شاهکویی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان، در این همایش با اشاره به اینکه اعتیاد به عنوان شوک هزاره سومخواند و گفت:این شوک تمام ملت ها را درگیر  خود کرده و یک معضل بزرگ جهانی شناخته شده است.

    وی با اعلام افزایش فعالیت های مربوط به تولید و فروش مواد مخدر در سطح جهانگفت:  رشد ۴۲۱۲ درصدی سطح زیر کشت در فاصله ۱۵ ساله تا سال ۲۰۱۵ و همچنین  رشد ۴۷۶۵ درصدی تولید تریاک در افغانستان در مدت مشابه  حاصل این افزایش تولید مواد مخدر است.

     دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با اعلام این خبر که تجارت مواد مخدر در جهان پس از تجارت اسلحه، فروش نفت و گردشگری، چهارمین تجارت پردرآمد جهان است  افزود: سود خالص سالانه آن ۱۰۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

    ایشان اتخاذ سیاست های پیشگیرانه و همچنین استمرار مبارزه قاطعانه با این خطر را خواستار شد و تاکید کرد؛ غنی سازی خانواده ها ،کاهش طلاق، فرهنگ کاهش مصرف  ، آموزش در مدارس،برخورد قاطعانه با سود جویان و …. مهمترین راهکار مبارزه ای است.

    شاهکویی با اشاره به تغییر الگوی مصرف از مواد سنتی به صنعتی و افزایش مخاطرات این تغییر، از کشف میانگین سالانه ۱۲۰۰ تن مواد مخدر در ایران خبر داد و  گفت:  در سال ۱۳۹۶ این میزان به ۱۵۲۴ تن رسید.

     دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با بیان اینکه  با توجه به آمارهای مصرف اعتیاد در ایران مواد مخدر در صدر  ۵ اولویت مبارزه با آسیب های اجتماعی قرار گرفته و در همین راستا با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲، رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار گرفته است.