زلیخا صفری راسته کناری//پروژه تقاطع غیر همسطح فومن از پروژه های مهم توسعه راه های گیلان است که علارغم پیگیری ها که در سال ۸۴ اغاز شد تا امروز همچنان در حسرت نگاه و اه مردم این شهرستان چون کوهی پر خاک مانده و جای تاسف را در ذهن کودکی که در اغاز این پروژه […]

زلیخا صفری راسته کناری//پروژه تقاطع غیر همسطح فومن از پروژه های مهم توسعه راه های گیلان است که علارغم پیگیری ها که در سال ۸۴ اغاز شد تا امروز همچنان در حسرت نگاه و اه مردم این شهرستان چون کوهی پر خاک مانده و جای تاسف را در ذهن کودکی که در اغاز این پروژه به دنیا امده و امروز درک می کند که پل چیست و راه کدام طراحی می کند.
امروز این کودک از والدین خود سوال می کند که چه روزی می تواند از روی پل با سرعت ماشین پدر عبور کند و سر از شیشه بیرون و با غرور به شهر زیبای فومن بنگرد.
در شهریور ماه سال گذشته شاهد کش و قوسهای فراوان از طرف نماینده و مسئولان استان جهت اتمام پروژه تقاطع غیر همسطح فومن بودیم .
از جمله در ۱۶ شهریور ۹۴نماینده شهرستان بر سر پل چادر زد و گفت: نه از وزیر سوال می کنم و نه استیضاح بلکه دفتر کارم را به روی پل منتقل و علارغم ممانعتها از طرف مسئولان حاضر از جمله خدادادی مدیر کل ساخت و توسعه راهها ی مناطق شمال غرب و نازک کار مدیر کل ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهر سازی و..ایشان بر سر پل چادر زد تا فریاد ۱۱ سالگی شروع پروژه را به گوش همگان برساند.
و بعد از ان در جلسات متعدد برخی مدیران کل حوزه راه سازی شمال غرب کشور تعطیلی پروژه غیر همسطح فومن را غیر موجه اعلام و تاکید کرده بودند تا پایان سال ۹۴ پروژه به اتمام رسد .
و مومن زاده فرماندار فومن نیز در جلسات سال ۹۴ این پروژه را سیاسی خوانده بود نه عمرانی و گفته بودند که تقاطع غیر همسطح ورودی شهر فومن قصه پر غصه و با انتقادات همراه است.
و امروز علارغم اینکه این پروژه به جدیت به سوی سیاسی بازیها می رود و حرفهای زیادی در شهرستان فومن از این پروزه و تخریب ان و ساختن پل به طراحی و نقشه اولیه زده می شود هنوز هیچ حرکتی در این پل دیده نمی شود و نه از جایگاه در اطراف پل به خصوص مسافرانی که با اتوبوسهای اردبیل ،استار از تهران در فومن پیاده است و نه سایه بانی و نه فضایی که در شان مسافر باشد و مسافر مجبور در باران و آفتاب ساعاتی به انتظار بایستد .
تمامی مسئولان شهر از جمله امام جمعه شهرستان نیز این پروژه را از دغدغه مردم در این شهر اعلام نمود و تاکید کرد؛ که مسئولان بیت المال را بخاطر نگاه حزبی و جناحی به هدر ندهند زیرا برای این پروژه میلیاردی خرج شده است.
با این گفتمان پروژه را از نگاه برخی افراد سر شناس و مسئول پیگیر شدیم و اینکه ایا در دولت تدبیر و امید ، اتمام پروژه امید حرکت در روی این پل را در دل مردم فومن می تاباند یا نه.

افتخاری نماینده مردم فومن و شفت در پاسخ به سوال ما در مورد این پروژه و ایا این پروژه تغییر می کند ؟گفتند انهایی که امروز به فکر بیت المال هستند چرا در طول این سالها و تا دیروز به فکر حیف و میل و غیرو نبودند.
وی افزود:با توجه به اینکه اعتقادم بر این است که سیاست ما عین دیانت و دیانت عین سیاست و اینجانب از روزی که ورود کردم هیچ وقت کاری نکردم که دیانتم فدای سیاست بازی امروز شود گفت: اعتقادم بر این است که هر حزب و گروه و جناحی که زیر پرچم ولایت فقیه باشد مورد احترام و تکریم بنده است .
.
نماینده مردم فومن و شفت تاکید کرد؛ در خصوص پل ورودی فومن اعتقاد ندارم که خدای نکرده زحمات گذشتگان را نادیده گرفته و یا بیت المالی را به حدر دهم و سخنم این است که جانمایی این پل و شکل این پل با توجه به موقعیت جقرافیایی و زیبایی شهر و … نامناسب است چون پل ورودی شهر پیشانی ورودی شهر است .
افتخاری تصریح کرد؛ اگر ادعا داریم این شهر گردشگری و مذهبی و فرهنگی است در ساخت هر پروژه عمرانی همه موارد باید لحاظ شود .
افتخاری ورود خود را به این پروژه تغییر وضعیت فعلی پل و مسائل سیاسی و خط بازی و … ندانست بلکه حضور خود را خاص مردم دانست و گفت: اکثریت مردم شهرستان از شکل ظاهری تقاطع غیر همسطح ناراضی و من بعنوان خادم و منتخب مردم نگاهم مردمی و وظیفه ام پیگیری مطالبات به حق مردم است.
افتخاری با بیان اینکه بنده با تشکیل کار گروه عمرانی و تحقیق و در بعضی از پروژه های عمرانی این چنینی کشور که در جانمایی ها و احداث ان اشتباه صورت گرفته ورود و با مطالعه و هم اندیشی کار گروه عمرانی سعی در ایجاد یک بنای زیبا در این شهرستان را خواهم داشت گفت: باید این پروژه در خور فرهنگ این شهرستان به اتمام رسد.
وی استفاده از عده ای از جوانان تحصیل کرده و نخبه و هیئت علمی دانشگاهی و افراد وارد در حوزه عمران و نشست با انها موضوع را در کمیسیون عمران مجلس مطرح و با اظهارات و نظرات دست اندر کاران وزارت راه تصمیمات اتخاذ خواهد شد. .
افتخاری امیدوار شد تا با تصمیمات شایسته اجرای این پل و روشن شدن وضعیت کنونی ان را با جلسات متعدد شاهد باشیم وی نگاهها به پل را نگاه کارشناسی دانست نه خط بازی و سیاسی و جناحی .
وی افزود: هیچ پلی در ایران ساخت ان ۱۲ سال طول نکشیده و ما یک ریال اعتبار برای تخصیص ساخت این پل نداریم و هزینه تکمیل پل بیش از طرح و اعتبارات اولیه ای که در نظر گرفته شده بوداست که مابا ید پردازیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: با تحقیق و تفکر و پژوهش و سوال و جواب دریافت کردن از دست اندر کاران امر و مسئولان به این پروژه و بازنگری در اتمام ان ورود خواهم کرد و برای عهدی که با مردم منطقه بسته ام ثابت قدم خواهم ماند.
افتخاری با بیان اینکه پل در شان مردم شهر نیست و امروز اقتصاد و امکانات رفاهی مردم به هم خورده و من باید از حق مردم دفاع کنم گفت: تمامی مسئولان استان و شهرستان به پل ۱۲ ساله فومن نگاه ویژه داشته باشند.
گفتگو با شهروندان و انهایی که از فن مهندسی و عمران و شهرسازی و علمی حرفها برای گفتن در خصوص این پروژه داشتند:
پل تقاطع غیر همسطح فومن امروز یک موضل از منظر و دید و شهری است.
این شهروند با تجربه و مسئول گفت: باید در کنار نگاه کردن به پل به عنوان موضل ان را در کنار چیز دیگر ببینیم این منظره نا زیبا قابل تبدیل است زمانی چیزی می سازیم ارزش تخریب دارد که هزینه ها در نظر گرفته شود ولی هزینه ۱۸ میلیاردی امروز ارزش تخریب ندارد.
وی افزود: مثالی بزنم وقتی فرزندی در خانواده ای متولد می شود و امکان دارد با مشکل و خوب و. سالم نباشد سعی می کنیم کودک اصلاح و تربیت و حداقل به حالت مطلوب برسانیم .
امروز طولانی شدن پل مردم شهر فومن را خسته کرده نه زیبایی و نه تکنولوژی روز را دارد زیرا با تکنولوژی ۱۲ سال قبل بوده و ساخته شده .
این مسئول ارزشی گفت: تبدیل پل از شکل به شکل دیگر زمان بر است ایا باید فکر کنیم جامعه توان تحمل را دارد یا نه.
امروز صدای مردم سند و گل افزان و شهر فومن بلند شده و باید فکر درست اجرایی شود.
وی افزود: می توان با اصلاح و کنار گذر و با مسئله ترافیکی و ایجاد طرح شبدری در بقل پل و زیبا سازی و ایجاد فضای سبز پل را در اسرع وقت به اتمام رساند.
این کارشناس در فن ساختاری گفت: اگر چه از شروع کار ،بنا اشتباه بود باید دید که امروز جامعه امادگی تغییر پل و تبدیل به ستونی و پایه ای را دارد و اگر ممکن است این تغییر چقدر زمان بر است .
وی افزود: برخی نظر کارشناسی زیر گذر می دهند ایا اگر ماشینهای سنگین از زیر گذر عبور کنند در مواقع سیل و بارندگی زیر گذر در اب و ماشینها شناور نمی شوند باید به فکر سیل و غیرو باشیم. .
این مسئول تصریح کرد ؛باید نگاها فنی باشد و اگر تغییر کند دوباره بالاتر از ۱۸ میلیارد کنونی هزینه نیاز است ایا این هزینه دوباره توجیه پذیر است.
وی تاکید کرد؛ احساسی تصمیم نگیریم و فنی تصمیم بگیریم و ارزوی مردم که اتمام پل و خارج شدن از این حالت و مورد استفاده قرار گرفتن است را با هم فکری وحدت و همدلی به ظهور برسانیم.
جوانی تحصیل کرده و عمران خوانده در کافینت گفت: مسیر عمده و اصلی گردشگر به این شهر از همین پل و جاده سراوان است واز سراوان تا روی پل ،گردشگر از این شهر منحرف و به سمتی دیگر می رود .
وی افزود: به مسئله اقتصادی شهر در ساخت پل توجه و رعایت نشده و حتی به دانشگاه ازاد که در این منطقه ساخته می شود و در اینده سر در گمی دانشجو را خواهیم داشت بی توجهی شده است.
این جوان تصریح کرد؛ این پل و تقاطع بد قواره است و اگر میدان بزرگ و با نقشه اولیه ساخته می شد خیلی عالی بود .
وی تاکید کرد؛کسانی که دست اندر کارند حداقل توضیح دهند چرا نقشه اولیه طرح شبدری اجرا نشدو امروز سعی کنند از نیروهای بومی و نخبگان و مهندسان طرح و عمران استفاده شود.
این جوان با بیان اینکه شاید نماینده شهر خودش علم به عمران و ساخت این پروژه را نداشته باشد پس از جوانان شهر استفاده کند و اگر مقدور است حداقل نقشه اولیه را در کنار گذر و .. استفاده کند.
در تهیه این گزارش چند مرحله از فرماندار شهرستان خواستیم تا گزارشی از این پروژه و اتمام ان و نظر و نگاهش به پروژه مطالبی بگویند که ایشان با احترام از پاسخ ممانعت کرد.
نور زاد معاون وزیر راه و شهر سازی در توسعه و ساخت راههای کشور در بازدید از پروژه در پاسخ به سوال ما که این پل امروز سیاسی و دغدغه مردم است گفت:پل با چارت شبدری به زودی احداث خواهد شد.
وی اغاز پل را سال ۸۷ اعلام و گفت: در مبلمان شهری این پل تاثیر گذار است.
وی افزود:ما تمام تلاش خود را خواهیم داشت تا پل با معماری این شهر و فرهنگ شهر همخوانی داشته و با صورت زیبا احداث شود.
وی تکمیل پل را به گونه ای طراحی شده خواند تا مردمی که از پل رد می شوند از عبور از روی ان لذت ببرند.
وی همچنین پل تقاطع غیر همسطح را از سازه های محکم خواند و اظهار کرد:تمام تلاش ما این است تا پل با معماری این منطقه و حفظ محیط زیست و گل کاری و چمن و درخت کاری شود.
نور زاد گفت:مردم شهر کمک کنند و قول می دهیم پلی زیبا به مردم شهر فومن تحویل دهیم.
مهندس خاوری مدیر کل راه و شهر سازی گیلان در پاسخ به ما گفت: این پل فوقالعاده فنی و در مکانی ساخته شده که تمام نیازمندی ترافیکی شهر را بر طرف می کند. .
وی با بیان اینکه ما اتمام فاز اول را داشتیم گفت: اگر فاز های دیگر تکمیل شود تقاطع کامل شهری و زیبا خواهیم داشت.
خاوری اتمام پروژه را به صبر و حوصله مردم شهرستان فومن دانست و گفت: شرایط مالی کشور و دولت در تکمیل پروژه بی تاثیر نیست.
مدیر کل راه و شهر سازی گیلان تاکید کرد؛این طرح بدون تغییر به اتمام می رسد و من امیدوارم با کنار گذر و ایجاد طرح شبدری در چهار سوی پل بتوانیم پلی زیبا به مردم تحویل دهیم ولی مردم کمک کنند.

وبازهم یاد اور شوم افرادی که مورد پرسش ما قرار گرفتند و پاسخگو نبودند زیرا مسئله پل را سیاسی می خواندند و مردمی که به تکرار خواستند صدایشان به گوش مسئولان تراز اول برسد که این پل با خاکهای انباشته شده شهرمان را مدفون شده نشان می دهد و دست کمک بلند کردند و گفتند اگر اعتبار و بودجه در کشور و وزارت راه نیست فکر اساسی برای پل ۱۲ ساله فومن بشود.
تهیه گزارش؛ زلیخا صفری راسته کناری