به گزارش صفیر گیلان؛عصر روز گذشته (۴مرداد ۹۷)دومین جشنواره جوکول به شکرانه آغاز برداشت برنج و سال زراعی پربار شامگاه پنج‌شنبه در روستای میرسرای شهرستان شفت با حضور فرماندار شهرستان وحضور پر شور مردم  به همت شورا و دهیاری روستا و با همکاری فرمانداری و  بخشداری احمد سر گوراب  در روستای میرسرای بخش احمد سر […]

به گزارش صفیر گیلان؛عصر روز گذشته (۴مرداد ۹۷)دومین جشنواره جوکول به شکرانه آغاز برداشت برنج و سال زراعی پربار شامگاه پنج‌شنبه در روستای میرسرای شهرستان شفت با حضور فرماندار شهرستان وحضور پر شور مردم  به همت شورا و دهیاری روستا و با همکاری فرمانداری و  بخشداری احمد سر گوراب  در روستای میرسرای بخش احمد سر گوراب شهرستان شفت برگزار شد.

Image_13

جشنواره جوکول در شفت، پویایی کشاورزی و ترویج فرهنگ بومی گیلان را به همراه دارد

فرماندار شهرستان شفت در حاشیه دومین جشنواره جوکول  در شفت اظهار کرد: این جشنواره با اهداف احیا آداب و سنن پیشینیان شهرستان شفت برگزارشده است.

محمدرضا محسنی با اذعان به اینکه جوکول پیش از برداشت برنج به‌صورت شلتوک استحصال می‌شود افزود: این آیین در دیرباز به شکرانه داشتن سال زراعی خوب و مطلوب توسط کشاورزان انجام می‌گرفت.

وی ظرفیت زیر کشت شهرستان شفت در عرصه شالی را ۱۴ هزار و ۳۳۰ هکتار برشمرد و گفت: ۹۰ هکتار از اراضی شالی در شهرستان شفت در سال جاری به چرخه کشت برگشته است.

نماینده عالی دولت در شفت با اعلام اینکه سالانه ۴۰ هزار تن برنج در شهرستان تولید می‌شود بیان کرد: با توجه به سطح جدید زیر کشت رفته شالی در شهرستان، میزان تولید برنج تا حدودی افزایش پیدا خواهد کرد.

تحقق اقتصاد مقاومتی با توسعه و تقویت حوزه کشاورزی میسر می‌شود

 مجید جباری ثابت رییس جهاد کشاورزی شفت  در گفتگو با صفیر گیلان  در جشنواره جوکول با اشاره به اینکه امسال علارغم هشدارهای کم آبی و بحران آبی عملکرد بخش کشاورزی مناسب و مطلوب بوده ، گفت: برداشت برنج در شالیزارها حاصل یکسال از عمر کشاورزان در تلاش و کار  مضاعف است.

photo_2017-07-28_00-58-18

و ی این جشنواره  را نشانه بهره‌برداری از برداشت رضایت بخش کشاورزان و شالیکاران منطقه خواند و گفت:با بهره گیری از این سنت انشاءالله برند سازی برخی محصولات کشاورزیرا در آینده نزدیک در شهرستان شاهد باشیم.

 جباری با بیان اینکه کاشت برنج وتولیدبرنج از جمله کارهای سخت در بخش تولیدات کشاورزی است گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم شهرستان شفت شالیکارند .

رئیس جاد کشاورزی شهرستان شفت از کشاورزان خواست تا شالیزارهای خود را حفظ کنند و مزارع خود را با تغییر کاربریها نابود نکنند  زیرا برنج برای تولید غذای سالم بسیار ارزشمند است.

ایشان با اشاره به غذاهای فسفود ی که امروز بلای جان خانواده ها شده گفت: امروز بسیاری از بیماریها حاصل غذای بیرونی و غیر سالم است.

جباری برنج تولید شده در شهرستان شفت را سالم ترین برنج ها خواند و گفت:  چون شهرستان از  اب و هوای سالم  برخوردار است لذا تولیدات کشاورزی در این شهرستان نیز  متفاوت با دیگر شهرها و استانهاست.

وی استفاده از سموم را در شهرستان بسیار کم خواند و گفت: در این شهرستان ،مبارزه بیولوزیک  با آفات را هم داریم  از کود یارانه دار استفاده می کنیم .

 وی در جشنواره جوکول خطاب به کشاورزان و برنج کاران گفت: ما در جهاد  شهرستان سه مرکز خدمات داریم که یکی  از این مراکز در چوبر است و شما می توانید از این مرکز در تولید بیشتر و بهتر  با استفاده  از مسائل فنی بهره ببرید.

ایشان تاکید کرد؛کشاورز محور اثر گذار در اقتصاد کشور است و امروز تامین معشت خانوار با یک محصول کافی نیست.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شفت  از وارد کردن  دستگاه مدرن در بخش کشاورزی شهرستان خبر داد و گفت: عملکرد مطلوب با مدرن سازی کارخانه های شالیکوبی  و فن اوری شلتوک و …  در شهرستان در حال اجراء می باشد.

جباری  با بیان اینکه کشاورز سنتی امروز دیگر پاسخگوی نیاز جامعه نیست گفت:کشاورز امروز به تنهایی کار کند مشکل است  و باید از خط اعتباری مکانیزاسیون بهره ببرید.

 شفت با بهتری برنج و رقم ها از جمله  رقم هاشمی و کاظمی و دم  سیاه و صدری پیشتاز است و نیاز است به جهت اینکه سطح زراعی ما قابل افزایش نیست ما افزایش محصول را در دستور کار داشته باشیم.

وی خطاب به کشاورزان منطقه گفت:علارغم اینکه  امروز اراصی ما با تغییر کاربری اسیب جدی دیده به تولیدات خود ارزش بگزارید  و برند خود را در بخش برنج حفظ کنید زیرا برنج دم سیاه و هاشمی شما درجه یک در استان است .

وی در پایان بحث اقتصاد مقاومتی را در شهرستان  با گل محمدی و ترویج گلاب گیری که یک برند است  و نوغانداری و ابریشم ، و تولیدات گوشتی و دیگر صنایع  تعریف کرد و گفت:کشاورز نباید برای مصرف خود  به غیر از برخی کالای ضروری به بازار   رجوع کند و باید بیشتر مصارف سفره خانواده کشاورزان از تولیدات خودشان باشد.

 

علیرضا زاد کشتکار دهیار  روستای میر سرای شفت در وصف جوکول گفت: جوکول نوعی برنج نارس است که پیش از سفت شدن شالی برداشت می‌شود و پس از دانه کردن و تفت دادن پوستش گرفته‌شده و سپس آماده استفاده می‌شود.

image_2018_7_27-4_16_0_67_780

این میان وعده خوشمزه را برنج‌کاران معمولاً با شکر، گلاب و یا عسل مخلوط می‌کنند و طی سنن قدیمی با عنوان محصولی نوبرانه در اختیار همسایگان، بستگان و خویشاوندان قرار می‌دهند و کسی که این میان وعده را دریافت می‌کند پس از استفاده و عودت ظرف جوکول آن را بانمک، شیرینی، پارچه و یا هر کالا و یا محصولی پرکرده و به کسی که جوکول را استیصال کرده، برمی‌گردانند.

این جشنواره به‌منظور انتقال آداب‌ورسوم، حفظ آیین‌های بومی و محلی و احیای سنت‌های قدیمی برگزار و در آن برنامه‌هایی از قبیل عروس بران، جوکول گیری، لافند بازی ،پخت نان برنجی، و بافت حصیر  و دیگر دستاوردها و محصولات صنایع دستی حاصل از برنج و حاصل دست کشاورزان  برگزار شد.

گزارش ؛زلیخا صفری