به گزارش صفیر گیلان؛اجرای طرح خروج دام از جنگل‌های شمال و ساماندهی جنگل‌نشینان با هدف حفظ و صیانت از این جنگل‌ها، از سال ۱۳۶۸ کلید خورد، با این حال پس از گذشت بیش از ۲۰ سال نه‌تنها هنوز به سرانجام نرسیده، بلکه حتی نیمی از اهداف تعریف شده‌اش نیز محقق نشده است. بی‌توجهی به امر […]

به گزارش صفیر گیلان؛اجرای طرح خروج دام از جنگل‌های شمال و ساماندهی جنگل‌نشینان با هدف حفظ و صیانت از این جنگل‌ها، از سال ۱۳۶۸ کلید خورد، با این حال پس از گذشت بیش از ۲۰ سال نه‌تنها هنوز به سرانجام نرسیده، بلکه حتی نیمی از اهداف تعریف شده‌اش نیز محقق نشده است.

بی‌توجهی به امر مهم حفاظت از جنگل و اختصاص ندادن اعتبارات مورد نیاز دلیل تاخیر اجرای کامل این طرح عنوان می‌شود.

جنگل‌نشینان که عمدتا دامدار هستند، گرچه از طریق پرورش دام هم معیشت خود را تامین کرده و هم بخشی از نیاز شیر و گوشت شهرستان و استان را برآورده می‌کنند، اما در مقابل ناخواسته آسیب‌هایی را نیز به آن وارد می‌کنند.

به گفته کارشناسان جنگل، دام با خوردن نهال و نونهال یکی از عوامل جلوگیری از زادآوری طبیعی در جنگل است، ضمن این‌که موجب کوبیده شدن خاک می‌شود که مانع زادآوری طبیعی است. برخی کارشناسان مخالف این طرح ملی نیز معتقدند وجود خانوارهای جنگل‌نشین برای صیانت از جنگل‌ها و جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان چوب ضروری و مفید است.

طرح خروج دام از جنگل در شهرستان شفت!!!!

با سلام و احترام خدمت شما خبرنگار محترم؛

در۱۳۹۳اداره منابع طبیعی شفت به دستوراداره کل منابع طبیعی استان گیلان (واحدساماندهی)تعداد۷خانوارازاهالی محله سیاهکش چناررودخان شفت رابه علت عدم امکانات نداشتن برق وجاده ،تلفن،که جملگی دامدار، دارای پروانه چراواعیانی زیادی بودن دراین طرح ساماندهی کرده (بدون هیچ وجه نقدی) که به ازای اعیانات فقط وفقط به آنهاقطعه زمینی درمحله خرطوم شفت واگذارنماید.

 

این درحالیست که خانوارهای به ظاهرساماندهی شده بلاتکلیف ودراطراف رشت مستاجرند بطوریکه قوانین طرح ساماندهی یعنی:

۱-اداره منابع طبیعی بایدبه خانوارهای ساماندهی شده زمین بدون معارض ومناسب ونقشه برداری وتفکیک شده تحویل می دادند که اصلا این آیتم مهم وقوانین رارعایت نکرده اند؟!!!!

۲-اینکه اگرزمین منابع طبیعی نیازبه هموارکردن داشت تانقشه برداری گرددبایداین مهم توسط منابع طبیعی انجام میگرفت نه اینکه ما ۷خانوارباهزینه شخصی بدستوراداره منابع طبیعی دردومرحله مبلغ۲۰میلیون تومان جهت هموارکردن زمین ونقشه برداری غیراصولی آن متحمل هزینه شده ایم که این بند**دردیوان عدالت اداری وسازمان بازرسی قابل پیگیریست**

لذا با وجودهمه این حق کشی ها وقتی معارضین زمین ومدعیان مالک وصاحبان باغات چای!! مانع هموارکردن زمین شده وحتی بعضی ازقطعات دستگاه بلدزر راشکستنداداره منابع طبیعی بطورقاطع ورودنمیکند که این بسی جای سوال هست؟!علت نامعلوم؟و حال اینکه قرارنیست ماخانوارها زمین معارض دار را برای منابع طبیعی رفع تصرف کنیم !!

اثبات مالکیت زمین بااداره منابع طبیعی بوده که ظاهرادرطولانی مدت بایدانجام  میشد و  حتمابایدبه ۷خانوارپاسخگو و زمین بدون مشکل درهرجای مناسب واگذارنمایدتاازتنشهای اجتماعی بین روستائیان جلوگیری  و جنگل نشینان ساماندهی وعواقب آن جلوگیری نماید.

متاسفانه درحین واگذاری تاهم اکنون خانوارهای روستای خرطوم متوجه شدندکه زمین منابع طبیعی مال اشخاص(کشاورزان ) بوده معارض دارد وموجبات تنش شدید۷خانوارباساکنین محل خرطوم شده است.

چنانچه به مشکل ما رسیدگی نشود که درغیراینصورت ضمن شکایت واطلاع به مراجع قضایی ،*مجددا زمین واعیانات خودرا توسط اداره منابع طبیعی شفت تخریب شده محصورمیکنیم *وخواهان حقوق ازدست رفته خوداعم ازاحداث ساختمانهای مسکونی،باغات ،دامهای ازدست رفته وپروانه چرای دامی درمراتع وغیرو… خواهیم شد.مراتب باجدیت تمام جهت اطلاع واقدام اداره کل منابع طبیعی استان (واحدساماندهی)ومنابع طبیعی شهرستان شفت بابت پاسخگویی حیاتی و مناسب وضروری برطبق آیتمها وضوابط ساماندهی، تامانع عواقب بعدی آن گردد .

جنگل نشینان سیاهکش چناررودخان می گویند:این طرح از لحاظ تأمین اشتغال،تولید و درآمدزدایی‌ موفقیت چندانی نداشته است.اکثریت خانوارهای مشمول طرح به دلیل جابجایی شغل اولیه خود را از دست‌ داده‌اند در مقابل در محل اسکان جدید اقدامات جدی برای اشتغال آن‌ها صورت نگرفته است.به همین‌ خاطر جمعیت جابجا شده عملا از چرخه تولید کنار رفته و درآمد پیشین خود را از دست داده و منجر به‌ نارضایتی اکثر خانوارهای مشمول طرح شده است

((باتشکر:۷خانوارازاهالی سیاهکش چناررودخان ازتوابع بخش احمدسرگوراب))

 و اما خبرنگار صفیر گیلان برای شفاف شدن این مشکل اهالی روستای سیاهکش چناررودخان طی تماسی از رئیس منابع طبیعی شهرستان چنین پاسخی را دریافت نمود.

سلام باحترام.

در ابتداء باید متذکر شوم که تمام زمینهای منابع طبیعی شهرستان شفت دارای سند بوده و ما هیچ زمینی در تصرف منابع طبیعی بدون احذ سند نداریم.

جمال زاده  می گوید؛ زمین واگذار شده در روستای خرطوم شهرستان شفت  به این خانوارها که در طرح خروج دام از جنگل قرار گرفتن تحت  سند منابع طبیعی قرار دارد.

اراضی که طی ساماندهی جنگل نشینان چناررودخان واگذارشده مربوط به سازمان جنگلها و مراتع کشور و عرصه تحویلی بهدامداران دارای سند مالکیت بنام دولت جمهوری
اسلامی میباشد .

وی می گوید مراتب اعتراضات دو تن از اهالی روستای خرطوم به عنوان متجاوزین  پس ازرسیدگیهای قانو نمند از محضر دادستان محترم به سزای اعمال خود خواهند
رسید و زمین به اهالی روستای سیاهکش و این هفت خانوار تقدیم خواهد شد.

ایشان تاکید کرد؛ زمین منابع طبیعی در روستای خرطوم توسط منابع طبیعی مسطح شده در اختیار هفت خانوار که خروج از جنگل را داشتند به زودی طبق سیر مراحل قانونی واگذار خواهد شد.

“بااحترام جمال زاده منابع طبیعی شفت”

 

استفاده از رویکرد مشارکتی مردم محلی

یکی از فعالان حوزه اجتماعی و دانش آموخته دانشگاه از روستای سیاهکش چنار رودخان به ما می گوید:بررسی نشان می‌دهد که ادامه چنین سیاستی با مشکل مواجه خواهد شد مگر اینکه مسئولین راهکارهای مناسبی را برای ایجاد اشتغال و تأمین منابع درآمدی‌ مناسب برای خانوارهای مشمول طرح بیاندیشند.

استفاده از رویکرد مشارکتی مردم محلی از جمله‌ روش‌هایی است که امروزه در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد  و این روش ضمن محافظت از جنگل به کاهش فقر و افزایش پایداری محیطزیست و ایجاد قوانین مؤثر کنترل جنگل کمک کند.

و لذابا توجه به  اصول و موازین شرع مقدس اسلام مبنی بر تعلق اراضی و منابع طبیعی به آفریدگار بزرگ و بهره‌گیری انسان از این مواهب‌الهی بر اساس کار‌مفید و در جهت رفع نیاز و خودکفایی جامعه و به منظور تشویق و حمایت از کار و کوشش و همکاری افراد در زمینه فعالیتهای کشاورزی و جلوگیری از‌معطل ماندن بی‌مورد منابع آب و خاک، در مورد نحوه زمین‌داری و ترتیب واگذاری و احیاء و بهره‌برداری از اراضی توسط مسئولان زیربط مورد توجه قرار گیرد تا ما شاهد چنین فشارها و تنش های بی مورد نباشیم.

تهیه و تنظیم//زلیخا صفری