اختصاصی/صفیر گیلان؛ دکتر اسماعیل نور صالحی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، امروز  یکشنبه ۲۷ آبان در جمع اصحاب رسانه حضور یافت و ضمن ارایه گزارشی جامع از عملکرد حوزه نظارت بر درمان دانشگاه، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. دکتر نور صالحی در این نشست گفت: همواره یکی از رسالت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛ دکتر اسماعیل نور صالحی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، امروز  یکشنبه ۲۷ آبان در جمع اصحاب رسانه حضور یافت و ضمن ارایه گزارشی جامع از عملکرد حوزه نظارت بر درمان دانشگاه، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

دکتر نور صالحی در این نشست گفت: همواره یکی از رسالت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نظارت مبنی بر شفاف سازی مسایل حوزه سلامت بوده و هست، و تا آنجا که توان داریم در راستای این شفاف سازی کوتاهی نخواهیم نمود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تصریح کرد: یکی از رسالت های اصلی و مهم معاونت درمان دانشگاه، نظارت بر مراکز درمانی و ارایه دهندگان خدمات سلامت دولتی و خصوصی در استان است، چرا که این مراکز با جان و سلامتی مردم سر و کار دارند.

نور صالحی  با اشاره به اینکه به جرات می توان گفت که هیچ فعالیتی در هیچ سازمانی توفیق پیدا نمی کند مگر با کنترل های دقیق و مستمر و بر این اساس ما هم سعی داریم بر روند ارایه خدمات مراکز بهداشتی درمانی نظارت مستمر داشته باشیم.

وی با اشاره به این که کار در حوزه نظارت دانشگاه بسیار گسترده است، خاطر نشان کرد: وجود ۳۶ بیمارستان شامل: ۲۶ بیمارستان دولتی، ۸ بیمارستان خصوصی و ۲ بیمارستان عمومی دولتی، ۱۴۵۰ مطب پزشک عمومی ، ۹۰۰ مطب پزشک متخصص، ۵۰۰ مطب دندانپزشکی، ۷۸ درمانگاه، ۸۵۰ دفتر کار درمانی همچون فیزیوتراپی، بینایی سنجی و…، نشان می دهد که کار در حوزه نظارت چقدر گسترده، با اهمیت و مهم است.

معاون درمان دانشگاه، تصریح کرد: صیانت از بیماران و رعایت حقوق بیماران، تکلیف ماست و تمام تلاش مسوولان ارشد دانشگاه بر این است تا حق هیچ یک از گیرندگان خدمات بهداشتی درمانی ضایع نشود.

وی ادامه داد: عموماً نظارت های دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر مراکز و ارایه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی دو نوع است: نوع اول که به صورت ادواری تمامی مراکز درمانی، مطب ها، کلینیک ها و … توسط کارشناسان حوزه نظارت بر درمان و اعتبار بخشی مورد بازدید قرار می گیرند و نوع دوم بر اساس شکایات و گزارش های مردمی به صورت حضوری و یا ثبت شکایت در سامانه ۱۹۰ است، که کارشناسان بر اساس بازدیدهای میدانی به موضوع رسیدگی می کنند.



دکتر نور صالحی با اشاره به این که کار خبرنگاری کاری دشوار و پر درد سر است، اظهار داشت: خبرنگاران چشم های بیدار و گوش های شنوای جامعه هستند، پس باید سعی کنند تا با نقد های منصفانه و اطلاع رسانی جامع و به موقع، علی الخصوص در خصوص سامانه ۱۹۰ که به نظر می رسد یک فرصت طلایی برای ذی نفعان حوزه سلامت است، نظرات و گزارشات خود را به سمع و نظر ما برسانند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به این که ما منتظر نمی مانیم تا مردم شکایت کنند تا به آن رسیدگی کنیم، گفت: تقریباً در سال ۹۶ بالغ بر ۹۴۰ بازدید از مراکز درمانی استان صورت گرفته است و این عدد برای شش ماهه اول سال به ۶۱۳ مورد رسید که نسبت به شش ماهه اول سال قبل رشد قابل توجه ای داشته است. وی ادامه داد: بازدیدهای میدانی کارشناسان حوزه نظارت منجر شد تا در شش ماه اول سال جاری ۳۰ درمانگاه، ۵۳ پزشک متخصص، ۱۳۵ پزشک عمومی، ۴۴ مطب شبانه روزی، ۵۱ دفاتر کار، ۳ مرکز جراحی محدود، ۵۶ دندانپزشک تذکر کتبی دریافت کنند. همچنین به ۱۵۴ مرکز و افراد تذکر شفاهی داده شد تا نقایص موجود در مراکز خود را بر طرف کنند.دکتر نور صالحی از پلمپ و تعطیلی ۲۷ واحد ارایه دهنده خدمات بهداشتی درمانی در استان خبر داد و افزود: تامین، حفظ و ارتقای سلامتی مردم از وظایف ذاتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان است و بر اساس تاکید رییس دانشگاه، در این خصوص قانون برای همه، حتی برای دانه درشت ها یکسان اجراء می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در خصوص نظارت بر مراکز درمان سوء مصرف مواد نیز گفت: در شش ماهه اول سال جاری ۵۰ درصد سهمیه دارویی ۵ مرکز خاطی را به مدت ۳ ماه و سه مرکز خاطی را به مدت یک سال کاهش دادیم. وی ادامه داد: در این خصوص پروانه فعالیت یک مرکز متخلف سوء مصرف مواد نیز ابطال و مجوز اگونیست یک مرکز نیز به مدت یکسال لغو شد.

وی با اشاره به این که از نظر قانون و مقررات، مطب شبانه روزی نداریم، تصریح کرد: در این خصوص به ۴۴ مطب پزشکی تذکر داده شده و همه آن ها نیز تعهد داده اند تا در اسرع وقت این مطب ها را به درمانگاه تغییر دهند، تا دانشگاه با ادامه فعالیت آن ها موافقت کند.

ایشان همچنین در خصوص  مشاوره در مراکز دولتی و خصوصی گفت: در مراکز خصوصی مشاوره به نحو مطلوب انجام می شود که متاسفانه در بیمارستان دولتی روند به این مطلوبین اجراء نمی شود و متاسفانه مشاور به طول می انجامدکه نگران کننده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ادامه داد: در سال گذشته درباره فعالیت ۴۷۹ پزشک، دندان‌پزشک، ماما، درمانگاه‌ها طی ماهانه به‌صورت متوسط ۳۰ شکایت به دانشگاه علوم پزشکی گیلان متخلف شناخته شدند که با آن‌ها برخورد قانونی شده است.

نورصالحی با اشاره به طرح نظارت بر تعرفه بیان کرد: در این باره ۲۰ جلسه برگزار شده است که ۳۰ واحد درمانی به میزان مبلغ ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در تعرفه‌ها تخلف داشتند و پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ تاکنون ۲۸ واحد درمانی پلمپ شده است، یادآور شد: شامل ۳ مورد دفتر مامایی،۱۵ مورد دندانساز تجربی فاقد مجوز، ۴ مورد طب سنتی، ۵ مورد مرکز ارایه عینک طبی و یک مورد مرکز زیبایی بوده است.

نورصالحی با اشاره به  اینکه گیلان به عنوان قطب نظارتی شمال کشور انتخاب شده است، گفت: این نشان از جدیت معاونت درمان در زمینه نظارت دارد و از برخورد با دانه درشتهای متخلف ابایی ندارم و با هر گونه تخلف برخورد خواهم کرد .

ایشان با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان با عملکرد خود در حوزه نظارت توانست به عنوان قطب نظارتی شمال کشور انتخاب شود گفت: به تازگی حوزه نظارت دانشگاه  علوم پزشکی گیلان  فردی را با ۱۲ میلیارد تومان محکوم کردم و این روند ادامه دارد و خلاف خلاف است حتی اگر شخصی به همه جا وصل باشد از نگاه ما هیچ فرقی ندارد و ما برخورد می کنیم .

دکتر نور صالحی تاکید کرد: هدف از برگزاری این نشست، علاوه بر شفاف سازی و گزارش عملکرد حوزه نظارت، اطلاع رسانی در خصوص سامانه ۱۹۰ نیز بوده است، تا مردم به حقوق خود آگاه شوند تا در صورتی که که حقی از آن ها در حوزه های بهداشتی و درمانی ضایع شد، در کوتاه ترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.

به گزارش صفیرگیلان؛ایشان همچنین در خصوص  مشاوره در مراکز دولتی و خصوصی گفت: در مراکز خصوصی مشاوره به نحو مطلوب انجام می شود که متاسفانه در بیمارستان دولتی روند به این مطلوبین اجراء نمی شود و متاسفانه مشاور به طول می انجامدکه نگران کننده است.

ایشان در خصوص برخورد با پزشک متخلف گفت: دانشگاه تمهیدات ندارد بلکه قانون است و قانون اول تذکر شفاعی بعد تذکر کتبی و اگر تذکر کتبی برطرف نکرد به دادگاه و دادگاه حکم می زند و نوع جرم را خود قانون نظام پزشکی صادر می کند و بر اساس نوع جرم برخورد نوشته شده است.

ایشان در مورد دریافت بدون ضابطه  تعرفه ها نیز گفت: دریافت بدون ضابطه تعرفه در مراکز درمانی  بسیار نگران کننده و امروز یک چالش بزرگی است و من به جد با این افراد برخورد خواهم کرد و صد در صد دنبال دانه درشتها هستم.

ایشان در خصوص گلایه برخی مدیران مراکز درمانی خصوصی در خصوص استفاده از اصطلاح بین المللی برای بیمارستان قائم گفت: این اسم از طرف وزارتخانه بلامانع است و ما هیچ دخالتی  نداریم.

تهیه و تنظیم//زلیخا صفری