به گزارش صفیر گیلان؛در این نشست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان فومن  با تسلیت درگذشت دو تن از جوانان شهرستان فومن در سیل اخیر برای خانواده‌های آنها آرزوی صبر و شکیبایی کرد و گفت:  این حادثه تلخ و جانسوز همه ما را متاثر کرد و امیدوارم در آینده شاهد چنین وقایعی نباشیم.  حمید […]

به گزارش صفیر گیلان؛در این نشست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان فومن  با تسلیت درگذشت دو تن از جوانان شهرستان فومن در سیل اخیر برای خانواده‌های آنها آرزوی صبر و شکیبایی کرد و گفت:  این حادثه تلخ و جانسوز همه ما را متاثر کرد و امیدوارم در آینده شاهد چنین وقایعی نباشیم.

 حمید رضایی بر لزوم توجه دستگاه‌های متولی به وظایفشان در امر بهداشت و سلامت تاکید کرد و گفت: در حوزه سلامت و بهداشت محیطی شبکه بهداشت و درمان مجری و ناظر است و شهرداران و دهیاران نیز طبق قانون وظایفی دارند.

رضایی با بیان اینکه به طور سلبی و ایجابی هر دستگاهی مسئولیتی دارد، یادآور شد:  در برخی موارد اگر یک کار درست انجام بشود به سلامت جامعه کمک میکند و عدم انجام برخی کارها نیز به مشکلات دامن می زند.

وی بر لزوم رعایت بهداشت در حوزه فروش مواد غذایی تاکید کرد و گفت: کلوچه سنتی برند شهرستان فومن است و هرگونه  بی توجهی به بهداشت عمومی در تولید و فروش کلوچه فومن سبب بروز خسارت به وجهه شهرستان  خواهد شد.

رضایی سلامت مواد غذایی در کنار بهداشت محیطی فروشگاه را حایز اهمیت عنوان کرد و افزود: علاوه بر جلوگیری از پخش مواد تاریخ مصرف گذشته، باید دقت شود مواد غذایی بسته بندی شده دارای پروانه بهداشتی باشند.

وی بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی در مدارس تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت مدارس جهت افزایش آگاهی دانش آموزان و خانواده آنها درحوزه بهداشت و سلامت و آسیب های موجود استفاده شود و دقایقی از کلاس های درس برای آگاهی بخشی به دانش آموزان در زمینه پیش گیری از خطرات و آسیب های حوزه سلامت بخصوص مواد مخدر  اختصاص داده شود.

 رضایی توجه به موضوع ساماندهی سگ‌های ولگرد را حائز اهمیت عنوان کرد و با اشاره به وظایف شهرداری‌ها در این خصوص گفت: راهکارهای قانونی جهت رفع موانع مشخص شده است و باید براساس قانون و ضوابط نسبت به ساماندهی، جمع آوری و عقیم سازی سگ‌های ولگرد اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه تاکید ما در این حوزه اقدامات قانونی براساس شرح وظایف است، متذکر شد: شهرداری‌های شهرستان فومن می‌توانند با مشارکت سایر شهرداری ها نسبت تهیه مکان مناسب برای نگه داری  سگ‌های ولگرد اقدام کنند.

رضایی بر لزوم استفاده از ظرفیت گروههای مردم نهاد در این حوزه تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه اولویت دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی شهرستان فومن با اشاره به در پیش بودن فصل زمستان از محیط زیست و دامپزشکی خواست که نسبت به آنفولانزای فوق حاد پرندگان توجه لازم را داشته باشند.

رضایی همچنین گفت: باتوجه به وقوع سیل و شکستگی لوله ها باید در کنترل سلامت آب آشامیدنی خصوصا در روستاها دقت لازم صورت گیرد‌.

طی سال جاری ۱۶۸ فومنی مورد گزش سگهای ولگرد قرار گرفتند

گفتنی است دکتر یکتا رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فومن در ابتدای این جلسه از افزایش قابل توجه گزش شهروندان طی سال جاری خبر داد و با تاکید بر ضرورت کنترل و‌جمع آوری سگ‌های ولگرد گفت: طی سال جاری ۱۶۸ مورد گزش رخ داده که بیشترین آن متعلق به رودپیش و ماکلوان بوده است.

یکتا همچنین با اشاره به کنترل بهداشت محیطی در قلعه رودخان و ماسوله به عنوان دو ناحیه گردشگرپذیر شهرستان فومن گفت: مکاتبات لازم جهت استقرار بازرس ثابت در این دو مکان صورت گرفته است.

صادقی شهردار ماکلوان، جمع آوری سگ‌های ولگرد را نیازمند همیاری و همکاری سایر دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: سایر شهرداری‌های استان در این خصوص موفقیت چندانی کسب نکرده اند و پس از جمع آوری سگها در بحث نگهداری آنها با مشکلاتی رو به رو شده اند.

وی مشکل تامین زمین و همچنین هزینه نگهداری بالای ماهانه هر قلاده سگ را از دیگر موانع موجود دانست.

آقاجانی شهردار ماسوله در این نشست خواستار افزایش نظارت بهداشتی و همچنین تعزیراتی در شهر ماسوله شد.

وی در خصوص سگهای ولگرد نیز گفت: تا وقتی که زمین مناسب تهیه نشود، بحث عقیم سازی و‌ نگهداری سگها قابلیت اجرایی ندارد.

رئیس اداره دامپزشکی نیز در این جلسه با بیان اینکه به حداقل ۳۵۰ مترمربع فضای جهت عقیم سازی سگها نیاز است، یادآور شد: هر یک قلاده سگ ماهیانه ۴۰۰هزار تومان هزینه دارد.

حیوانات حق زندگی بدون رویکرد حذفی را دارند

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان فومن نیز در این جلسه بر ضرورت تغییر نگاه نسبت به حیوانات تاکید کرد و گفت:  حیوانات نیز حق زندگی کردن دارند و باید رویکرد حذفی را کنار بگذاریم.

حسینی نسب پیشنهاد کرد از ظرفیت گروه های مردم نهاد کشوری جهت جمع آوری و نگهداری سگها استفاده شود.

وی در خصوص سگهای ولگرد نیز گفت: تاوقتی که زمین مناسب تهیه نشود، بحث عقیم سازی و‌ نگهداری سگها قابلیت اجرایی ندارد.