به گزارش صفیر گیلان؛مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای لاسلامی ، جمعی ازمسئولین استان، مجموعه پلیس راه استان،، شاغلین بخش حمل و نقل ، راهداران و اصحاب رسانه در سالن شهید دهگان برگزار گردید. مهندس محمدرضا نازک کار مدیر کل […]



به گزارش صفیر گیلان؛مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای لاسلامی ، جمعی ازمسئولین استان، مجموعه پلیس راه استان،، شاغلین بخش حمل و نقل ، راهداران و اصحاب رسانه در سالن شهید دهگان برگزار گردید.

مهندس محمدرضا نازک کار مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری طی سخنانی گفت: مجاهدت و تبلور غیرت فعالان بخش حمل و نقل به ویژه رانندگان تلاشگر عرصه حمل و نقل جاده ای در ۲۶ آذر سال ۶۲ در لبیک به ندای بنیانگذار انقلاب اسلامی مبنی بر انتقال مایحتاج مردم از باراندازها و اسکله ها، در حرکت جهادگونه ای که در شرایط حساس دفاع مقدس صورت پذیرفت متجلی شد.

وی سپس در خصوص روز راهدار گفت: از سال ۷۵ روز اول دی به منظور ترویج فرهنگ نگهداری راه ها و معرفی خدمات راهداران زحمتکش به مردم که با تلاش شبانه روزی در گرمای سخت تابستان و سرمای شدید زمستان مسئولیت نگهداری از راه های کشور را بر عهده دارند، به عنوان روز «راهدار» تعیین شده و از ۲۶ آذر تا ۱ دی ماه نیز به عنوان هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری نامگذاری شده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در ادامه افزود: امسال ۴۲ اکیپ مجهز شامل ۲۸۸ دستگاه ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین به همراه ۴۷۵ نفر راهدار و اپراتور دستگاه ها به راهدارخانه های سراسر استان که شامل ۱۶ راهدارخانه ثابت و ۹ راهدارخانه سیار می باشند برای اجرای عملیات زمستانی اعزام شدند.

این مقام مسئول خاطر نشان نمود: اجرای آشکار سازی ۹۷ نقطه پرحادثه با نصب علایم ویژه و زود بازده، اجرای روشنایی به طول ۸ کیلومتر، ایمن سازی سر گاردریل ۴۵ مورد، آرام سازی سرعت کاهها ۷ مورد ، احداث پل عابر پیاده ۳دستگاه، مرمت و رنگ آمیزی نرده پلها ۱۷۱۱ متر مربع و پاکسازی حاشیه راهها به طول ۵۶۰ از دیگر اقدامات مهم حوزه راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در زمینه ایمن سازی محورهای مواصلاتی استان می باشد.

وی با تاکید بر اینکه مجتمع‌های خدماتی – رفاهی بین راهی در کاهش سوانح جاده ای نقش بسزایی دارند گفت: در حال حاضر ۱۴ مجتمع رفاهی بین راهی در گیلان در حال فعالیت هستند و ۱۰واحد مجتمع خدماتی-رفاهی نیز در استان در حال ساخت می باشد.

وی با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی استان، افزود: ۸هزار و ۴۴۶ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی شامل ۲ هزار و ۵۵۴ دستگاه در بخش مسافر و ۵ هزار و ۸۹۲ دستگاه در بخش کالا مشغول انجام وظیفه هستند. ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش مسافر شامل ۱۸۱ دستگاه اتوبوس، ۷۵۱ دستگاه مینی بوس و ۱ هزار و ۶۲۲ دستگاه سواری است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، میانگین عمر ناوگان حمل و نقل کالا در گیلان را ۱۹.۰۸ سال دانست و گفت: میانگین عمر ناوگان حمل و نقل مسافر در بخش اتوبوس ۸.۸ سال، در بخش مینی بوس ۲۸.۵ سال و در بخش سواری ۹.۱ سال می باشد.

وی سپس در خصوص سامانه های حمل و نقل هوشمند گفت: در حال حاضر محورهای برونشهری استان مجهزبه ۵۲سامانه  ثبت تخلفات عبور و مرور برخط، ۲۱ سامانه نظارت تصویری و نیز ۴۲سامانه فعال تردد شمار  می باشند.سامانه های ترددشمار مذکور در۸۴ محوررفت و برگشت استان فعال بوده و در خصوص گزارشگیری و ارائه اطلاعات مربوط به وضعیت تردد در محورهای استان بطور آنلاین فعالیت می نمایند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان بیان کرد: در حال حاضر محورهای برون شهری استان مجهز به ۲۲ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور می باشد و ۳۷ سامانه ترددشمار نیز در ۷۴ محور رفت و برگشت استان فعال است.

دغدغه معیشت ،بیمه و تامین قطعات یدکی رانندگان ناوگان حمل و نقل  کالا و مسافر مرتفع شود

مهندس اکبری مقدم،معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نیز در این مراسم طی سخنانی، از زحمات شبانه روزی دست اندرکاران حمل و نقل و راهداری استان تقدیر کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، در بخش دیگری از سخنان خود صنعت حمل و نقل را متاثر از سه عنصر نیروی انسانی، راه و خودرو دانست و افزود: بیش از ۶۵ درصد خسارات در حوزه نیروی انسانی است و ۳۰ درصد باقی مانده به راه و خودرو تعلق دارد.

وی سپس به مقایسه صنعت حمل و نقل ایران با کشورهای توسعه یافته پرداخت و گفت: تلفات در جاده های برون شهری در چارچوب شاخص ریسک تعریف می شود که تلفات را به ازای هر یکصد هزار نفر می سنجد. این شاخص برای ایران ۲۴ نفر از یکصد هزار نفر محاسبه می شود که بیش از پنج برابر کشورهای توسعه یافته است.

اکبری مقدم، با بیان اینکه رانندگان ناوگان حمل و نقل اعم از کالا و مسافر نباید تحت تاثیر دغدغه ناشی از معیشت و بیمه و تامین قطعات یدکی و عمر مفید وسیله نقلیه و… باشند.

معاون استاندار گیلان،ضمن تاکید بر ضرورت پرداختن به  آموزش فرهنگ ترافیکی از مدارس، خاطر نشان نمود: گام های نخستین آموزش از مدرسه شکل می گیرد لذا با همکاری مجلس و وزارت آموزش و پرورش قانون برگزاری کلاس درس دائمی حمل و نقل در مدارس تصویب و ساعات درسی مشخص در برنامه گنجانده شود، زیرا حمل و نقل و فرهنگ ترافیکی یک امر مهم در زندگی امروز بشر است.

در پایان این همایش از۷ نفر از  منتخبین در حوزه های راهداری و حمل و نقل  و پلیس راه استان تجلیل و قدردانی شد.

در بخش انتهایی مراسم مانور مشترک حمل و نقل و راهداری استان با حضور جمعی از مسئولین استان برگزار گردید.