به گزارش صفیر گیلان؛رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در این نشست خبری اظهار داشت: هشتم دیماه یک تاریخ ماندگار در رشت است و مردم به دفاع از رهبری به میدان آمدند. عاقل منش با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، بیان داشت: مناسبت های متعددی برای نامگذاری روز رشت پیشنهاد شده بود که از آن […]

به گزارش صفیر گیلان؛رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در این نشست خبری اظهار داشت: هشتم دیماه یک تاریخ ماندگار در رشت است و مردم به دفاع از رهبری به میدان آمدند.
عاقل منش با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، بیان داشت: مناسبت های متعددی برای نامگذاری روز رشت پیشنهاد شده بود که از آن میان انتخاب رشت بعنوان مرکز استان، مصوب گردید.
وی افزود: امسال چهارمین سالی است که مراسم روز رشت با همکاری دیگر ادارات برگزار می گردد.
عاقل منش با اشاره به کسری بودجه شهرداری ابراز کرد: تلاش شده با حداقل هزینه ها و به دور از ریخت و پاش ها این برنامه ها اجرا گردد. روز رشت می تواند فرصتی برای توجهات ملی و جهانی به مرکز گیلان باشد و تنگناها و فرصت های رشت را مورد توجه قرار دهیم. این روز متعلق به همه مردم شهر است.
عاقل منش با اشاره به جلسات متعدد و بویژه با حضور فرماندار شهرستان رشت، تصریح کرد: از همین امروز باید برای ایجاد دبیرخانه روز رشت اقدام شده و تمام تشکل های مردم نهاد، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل ارشاد، فرمانداری، استانداری و … هم پای کار باشند.
رئیس کمیسیون فرهنگی تاکید کرد: روز رشت می تواند یک پتانسیل گردشگری برای رشت باشد و می تواند رونق اقتصادی همراه با جذب گردشگر به همراه داشته باشد و هتل ها، سینماها و تورهای گردشگری هم پای کار بیایند.
عاقل منش یادآور شد: بخاطر کاهش هزینه ها، نتوانستیم از میهمانان کشوری دعوت نماییم و امیدواریم بتوانیم در سالهای آتی بهتر اجرا نماییم.
وی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته رشت، خاطر نشان کرد: نخستین روز نشست خبری است و عصر امروز از فیلم ۷ شهید هنرمند رونمایی می شود .
وی از نمایشگاه عکس بصیرت در گالری سازمان فرهنگی خبر داد و افزود: این نمایشگاه از ۸ تا ۱۴ دی برگزار می گردد. همچنین از تاریخ
۱۰ تا ۱۴ دی افتتاح نمایشگاه عکس و اسناد گیلان در نگارخانه مارلیک با همکاری اداره ارشاد برگزار می گردد.
پخش کلیپ روز رشت، قبل از اکران فیلم ها در سینماهای رشت از دیگر برنامه هایی بود که عاقل منش خبر داد و افزود: ۱۱ و ۱۲ دی تئاتر خیابانی در پیاده راه فرهنگی اجرا و آثار برتر به جشنواره تئاتر فجر معرفی می گردند.
عاقل منش از تور رشت گردی در ۱۲ دی خبر داد و افزود: در این روز اتوبوس های رایگان در پیاده راه فرهنگی علاقمندان را به دیدن مراکز تاریخی رشت می برند.
رئیس کمیسیون فرهنگی ادامه داد: در دو روز پایانی، اجرای کنسرت موسیقی محلی و سنتی خواهیم داشت و ۸ خواننده شهیر گیلانی کنسرت اجرا خواهند نمود.
عاقل منش افزود: زنگ روز رشت در مدرسه کوثر به صدا درمی آید و با این حرکت دانش آموزان نیز از روز رشت با خبر می شوند و پس از آن تجدید بیعت با شهدا در گلزار رشت و غبار روبی و گل افشانی و همچنین ادای احترام به مزار میرزا کوچک جنگلی و دیدار با خانواده معظم شهدا، پایان بخش برنامه خواهد بود.
وی تصریح کرد: اولین نوزاد متولد شده در ۱۲ دی در زایشگاه مورد توجه قرار گرفته و هدیه ای به خانواده ایشان اهدا می شود.
عاقل منش بر توجه صنایع فراموش شده تاکید نمود و افزود: بازارچه هنر و صنایع فراموش شده نظیر صندوق سازی، مسگری و چرم سازی در پیاده راه فرهنگی افتتاح می شود.
در ۱۲ دی همچنین لافندبازی و چانچو کشی و … از بازیهای محلی گیلان است که در پیاده راه اجرا می گردد.
اهدای لوح تندیس و هدیه به زوج های جوانی که جشن خود را در ۱۲ دی داشته باشند، عیادت از پاکبانان آسیب دیده، برگزاری میز خدمت در مصلی، نصب المان های ویژه رشت و نهالکاری با نام مفاخر، بازسازی دیوار نگاری مفاخر، نیم بها بودن بلیت سینماها، عضویت رایگان کتابخانه ها و نشست کتابخوان با محوریت رشت، برپایی ایستگاه سلامتی از ۱۰ صبح تا ۲۰ در پیاده راه فرهنگی از دیگر برنامه ها می باشد.
و اختتامیه مراسم روز رشت با اختتامیه تئاتر خیابانی همراه خواهد بود.
عاقل منش از برگزاری سمینار راه ابریشم و کارگاه خلاق خوراک، خبر داد و در پایان ابراز کرد: این برنامه با همت دیگر ادارات تدوین یافته و از مدیر سازمان فرهنگی که بخش اعظم کار بر عهده ایشان است، تقدیر می شود و امیدواریم روز رشت در تقویم کشور قرار گیرد.