به گزارش صفیر گیلان، عزت الله ضرغامی در آیین اختتامیه جشنواره رسانه ای ابوذر استان گیلان که در سالن شهدای ناجای رشت برگزار شد، با بیان اینکه سه اصل راهبردی در رسانه باید مد نظر خبرنگاران متعهد انقلابی قرار گیرد، اظهار کرد: فعالیت رسانه ای در جبهه انقلاب مقدس است. وی با اشاره به معارضت رسانه های انقلاب با […]

به گزارش صفیر گیلان، عزت الله ضرغامی در آیین اختتامیه جشنواره رسانه ای ابوذر استان گیلان که در سالن شهدای ناجای رشت برگزار شد، با بیان اینکه سه اصل راهبردی در رسانه باید مد نظر خبرنگاران متعهد انقلابی قرار گیرد، اظهار کرد: فعالیت رسانه ای در جبهه انقلاب مقدس است.

وی با اشاره به معارضت رسانه های انقلاب با جریان های ضد انقلابی، افزود: رسانه های انقلاب باید در مقابل تلاش های دشمنی که در این عرصه اقتدار تجربی و تجهیزاتی دارد، هدفمند عمل کنند لذا راهبرد اول در مقابله با رسانه های رقیب جذب هرچه بیشتر مخاطب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جبهه رسانه های معاند و استکباری در برابر جبهه رسانه های متعهد انقلابی قرار دارد، گفت: هرچقدر امکان دارد باید مخاطبان جبهه انقلابی افزایش و مخاطبان رقیب کاهش پیدا کند. در واقع مردم باید به جای مراجعه به رسانه های رقیب به رسانه های خودی مراجعه کنند. البته نمی توان جلوی پیشرفت فناوری و ذائقه و سلیقه مردم را گرفت.

رئیس اسبق رسانه ملی مدیریت زمان مراجعه به رسانه های رقیب را دومین راهبرد دانست و عنوان کرد: اگر مردم به رسانه های رقیب مراجعه می کنند، باید زمان کمی را به آن اختصاص دهند؛ نه اینکه بیشتر وقت خود را برای رسانه های رقیب بگذارند و رسانه های خودی را فراموش کنند.

وی با بیان اینکه گاهی مراجعه مردم به رسانه های رقیب بیشتر است و بدون علاقه به رسانه های خودی وقت خودشان را با رسانه های رقیب پر می کنند، متذکر شد: امروز رسانه های رقیب به بیان شبهات و ابهامات گسترده ای برای مخاطبان خود می پردازند و لذا راهبرد سوم رسانه های انقلابی باید پاسخگویی آفندی و پدافندی به این شبهات و ابهامات باشد.

ضرغامی فضای مجازی را سرشار از اطلاعات ناقص، محدود و زاویه دار دانست و یادآور شد: این اطلاعات ممکن است دروغ نباشد، اما چون همه واقعیت نیست، مخاطب را دچار اشتباه می کند لذا مهم نیست واقعیت چیست، بلکه مهم برداشت عموم از واقعیت است که از طریق رسانه بیان می شود.

وی از رسانه های متعهد انقلابی خواست مخاطب شناسی داشته باشند و تصریح کرد: نگاه ما به رسانه نباید نگاه کارمندی باشد و اقناع و تاثیرگذاری بر مخاطب اصل است. امروزه از طریق دیتاماینینگ علایق و سلایق را مشخص و براساس آن تولید محتوا می کنند. به عنوان مثال شرکت نتفلیکس با توجه به بیگ دیتای مخاطبان میلیونی خود اقدام به تهیه و تولید فیلم و سریال می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از آسیب های گروه های اجتماعی در فضای مجازی را عدم درک درست و دقیق از جامعه بزرگتر دانست و بیان کرد: فیلترینگ در فضای مجازی صورت مسئله ما نیست و پیام رسان های داخلی به حمایت دولت نیاز دارند. در واقع اگر پیام رسانان داخلی فعال و قدرتمند باشند، وجود صدها و هزاران پیام رسان خارجی اشکال ندارد.

ضرغامی با بیان اینکه سوق پیدا کردن مردم به سمت یک پیام رسان خارجی بیگ دیتا ایجاد می کند، افزود: دشمن به وسیله دیتاماینینگ و تحلیل داده ها می تواند برای ما برنامه ریزی کند. عملیات کربلای ۴ توسط نیروهای نفوذی لو رفت و عراق قبل از عملیات همه مواضع ما را هدف قرار داد لذا امروز هم در جنگ نرم رسانه ای هستیم و اطلاعاتی که حتی خود ما نداریم، نباید به دست دشمن بیفتد.

وی با اشاره به تحلیل بیگ دیتای ما در آمریکا، اسرائیل و حتی عربستان، عنوان کرد: دشمن نقاط ضعف و قوت ما را بهتر از خودمان می داند لذا کسانی که در عرصه رسانه فعال هستند باید تمرکز فوق العاده ای بر دیتاماینینگ داشته باشند.

رئیس اسبق رسانه ملی با بیان اینکه روش های کارمندی در عرصه رسانه توان اقناع سازی مخاطب را ندارد، گفت: افراد از حدود ۲ هزار شبکه ماهواره ای معمولا ۱۰ شبکه را به عنوان ایستگاه انتخاب می کنند و لذا رسانه ملی ما باید سعی کند یکی از این ایستگاه ها باشد.

وی با اشاره به شبهه افکنی دینی دشمن در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: پاسخگویی به شبهات باید به دو روش مستقیم و غیر مستقیم صورت بگیرد. گاهی باید پاسخگویی مستقیم و سریع باشد و گاهی باید از روش های آفندی و پدافندی استفاده کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز رسانه بدون فضای مجازی مفهوم ندارد، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از تولیدات صدا و سیما نشات گرفته از فضای مجازی است و لذا باید در مقابل اتاق جنگ رسانه ای شبکه های رقیب روشن و سریع عمل کنیم.

/ایسنا