صفیر گیلان/زلیخا صفری؛شهردار ماسوله در جلسه ساماندهی قبور مطهر شهدای گمنام شهر تاریخی ماسوله که با حضور مدیر کل گردشگری گیلان و مدیر کل حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس و پور علی مدیر پایگاه میراث فرهنگی ماسوله و فرماندار فومن  برگزار شد ضمن عرض خیر مقدم حضور میهمانان گفت: دو شهید گمنام شهرستان فومن به […]

 صفیر گیلان/زلیخا صفری؛شهردار ماسوله در جلسه ساماندهی قبور مطهر شهدای گمنام شهر تاریخی ماسوله که با حضور مدیر کل گردشگری گیلان و مدیر کل حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس و پور علی مدیر پایگاه میراث فرهنگی ماسوله و فرماندار فومن  برگزار شد ضمن عرض خیر مقدم حضور میهمانان گفت: دو شهید گمنام شهرستان فومن به یادگار از شهدای گمنام در این شهر جا گرفته و ما یادواره این شهدا و شهدای ماسوله را امسال داشتیم.

photo_2019-01-15_10-57-00

اقاجانی با بیان اینکه مکاتبات زیادی برای جایگاه شهدا انجام و نظرات زیادی داده شده و انشاء الله کار خوب و ماندگار برای این شهدا داشته باشیم گفت: ما هر چه داریم از شهداست و شهدای گمنام جایگاه والایی دارند.

وی افزود: امنیت ما در ایران از شهداست چه شهدای صدر اسلام و چه شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای گمنام و امروز مدافعان حرم ، کهامید است  با موافقت با طرح و مصوب شده ان طرح پروژه انجام شود.

شهرود امیرانتخابی بعدازظهر سه‌شنبه در جلسه بررسی و ساماندهی به وضعیت شهدای گمنام شهرک تاریخی ماسوله که در شهرداری این شهرک برگزار شد  با بیان اینکه یکی از سیاست ما  اداره کل میراث فرهنگی و اولین گام  ثبت جهانی ماسوله است گفت: اقدامات خوبی انجام دادیم و نمایندگان پای کار و قول مساعدگرفتیم.

وی افزود این اثر اگر هر جای دنیا بود تا امروز ثبت جهانی شده بود گفت: ماسوله حدود ۴۳ سال پیش ثبت ملی شده ولی متاسفانه از آن تاریخ تاکنون اقدام خاصی برای ثبت جهانی آن انجام نشده است.

 اقدامات لازم برای ثبت جهانی ماسوله  در هاله ای از خاموش و روشنی

وی با اشاره به اینکه این تأخیر نشان‌دهنده عدم همکاری خودمان و اینکه یا ماسوله برایمان مهم نبود و یا هنوز به ارزش آن پی نبردیم گفت: در حال حاضر نیز بسیاری از اقدامات لازم برای ثبت جهانی ماسوله به دلیل عدم پیگیری از سوی مسئولان انجام نشده است و فقط فعالیتی کردیم و خاموش و فروکش شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در حوزه دفاع مقدس نیزغافل بودیم و هر کشوری بود از دفاع مقدس بیشتر بهره می بردندگفت: بسیاری از کشورها با حوادث کمتر از دفاع مقدس اقدامات و برنامه‌های بسیاری اجرایی کرده اند.

امیر انتخابی با بیان اینکه  خیلی مهم است تا گردشگران خارجی با مسئله هشت سال جنگ ما آشنا شوند گفت: شهدای گمنام در کشورهای خارجی هم بسیار مورد احترام است

وی جایگاه شهدای ماسوله را  رفیع خواند و گفت: این فضا بسیار جایگاه خوبی است ولی باید به گونه ای طراحی و ساخت شود که آسیبی به بافت تاریخی و سنتی نرساند زیرا ماسوله مورد نگاه سازمان یونسکو  و بازرسان این سازمان است و امروز وجود چند کابل مانع ثبت جهانی این شهرک است که با حضور کارشناسان در صدد رفع آن هستیم..

امیر انتخابیبا اشاره به اینکه غیر از راهیان نور هیچ اقدام دیگری در حوزه حفظ ارزش‌های دفاع مقدس صورت نگرفته است، تگفت:در حوزه دانشگاهی در سال‌های گذشته رشته گردشگری دفاع مقدس سرفصل آن نوشته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی تلاش می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان مزار شهدای گمنام نیز ساماندهی شود، افزود: تلاش می شود این اقدام همزمان با ثبت جهانی ماسوله و در حوزه آشنایی گردشگران خارجی با فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس همراه شود.

وی افزود: گردشگری کشور ما ماهیتش فرهنگی است که برای دیدن اثار تاریخی ثبت شده می ایند و گردشگر خارجی برای دریا به شمال نمی اید و باید ماسوله ثبت شود و ما در وضعیت گردشگر خارجی جایگاه خوبی نداریم.

photo_2019-01-15_10-57-27 photo_2019-01-15_10-57-31

اختصاص ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای پروژه  مزار شهدای ماسوله

فرماندار فومن با بیان اینکه اینجا مزار سربازان وطن است و در مقابل دشمن ایستادند و جان خود را دادند  و این اثر ماندگاری را مسافران باید ببینند وبه خود ببالند و خارجی  ها هم باید این موضوع  و اثر ماندگار را با دیدن این جایگاه  و مکان ببینند .

بااشاره به نقش و جایگاه شهدا در جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اظهارکرد: رسیدگی به وضعیت مزار شهدای گمنام شهرک تاریخی ماسوله باید مدنظر قرار گیرد.

محمود قاسم‌نژاد در ادامه با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای ساماندهی به وضعیت مزار شهدا اعتباراتی اختصاص یافته است، افزود: امسال نیز در کمیته برنامه‌ریزی ۵۰ میلیون تومان به این موضوع اختصاص داده است.

امیدواریم با نقشه راهی که در این جلسه مشخص می شود این کار اجرایی شود.

چهل سالگی انقلاب آغازی برای شکوفایی انقلاب در عرصه جهانی

سردار بایرامی مدیر کل بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس در این جلسه ضمن تبریک ایام  و تسلیت دهه فاطمیه گفت:  چهل سالگی انقلاب آغازی  برای شکوفایی بیشتر انقلاب اسلامی ایران در عرصه جهانی باشد.

فردا سالروز عملیات بیت المقدس است که در ارتفاعات دو متری در برف در سلیمانیه اجرایی شد.

وی ضمن خاطره گویی از این عملیات گفت: صحنه ای که دیدم در این عملیات به علت اینکه پای بچه ها یخ می زد مجبور بودند برخی را به ناچار برای زنده ماندن  بخاطر سیاتیک قطع کنند.

وی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جلسه گفت: شهدای مظلوم و گمنام در دل مردم جا دارند و باید تصمیم برای این مکان که بسیار خوب انتخاب شده با  همت همگانی باشد و من از فرماندار و شهردار تشکر می کنم.

سردار بایرامی افزود: دوستانی که در دفاع مقدس بودند به جرات می گویم بخش اعظم مردم گیلان  مستقیم در جنگ حضور داشتند ما ۸ هزار شهید و  ۲۲۷۰۰ جانباز و ۲۷۰۰ آزاده داریم و انهایی که متاثر از این موضوع بودند چه تعداد می شدند.

سردار بایرامی زمانی که به ایشان امار دادیم گفت: جوان کرمانی و کرد و سنندج و غیره اگر رفته جبهه و جنگیده شاید کار سختی نکرده ولی جوان گیلانب که از این طبیعت و سرسبزی و دریا و کوه و جنگل زیبا برای جنگ رفته کار بزرگی کرده که توانسته از این فضا دل بکند و به جنگ برود و شهید شود.

سردار بایرامی با بیان اینکه امروز نماد این چنین اگر برپا می کنیم باید غیرت مردم ان  منطقه را داشته باشد و انچه در استانداری گفتم متولی خود دوستان میراث هستند و ماسوله نگینی است که باید همه ی نگاه جهانی را جذب و به اینجا بیاورد  و نیاز است سلایق ملی و مذهبی و محلی در این نماد دیده شود.

وی افزود: این فضا به گونه ای طراحی شود که گردشگر به محظ ورود این مکان به چشمش بخورد و امیدوارم همه در این کار مجاهدانه و فی سبیل الله ورود کنند.

در پایان جلسه هر کدام از حاضرا نقطه نظراتی را مطرح و طرح هایی پیشنهاد شده تا در بررسی  توسط کارشناسان در دست اجراء قرار گیرد.