اختصاصی/صفیر گیلان؛فرماندارفومن در نشستی با دهیاران و اعضای شورای اسلامی شهرستان فومن با بیان اینکه تلاش کنید تا در تایم زمانی  میان مدت و بلند مدت مشکلات را حل کنید گفت: شما نمونه کوچک در روستاها از جنس بخشدار و فرماندار و … هستید. وی از ورود اداره کل فنی و حرفه ای استان گیلان […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛فرماندارفومن در نشستی با دهیاران و اعضای شورای اسلامی شهرستان فومن با بیان اینکه تلاش کنید تا در تایم زمانی  میان مدت و بلند مدت مشکلات را حل کنید گفت: شما نمونه کوچک در روستاها از جنس بخشدار و فرماندار و … هستید.

وی از ورود اداره کل فنی و حرفه ای استان گیلان در حوزه آموزش مهارت حوزه گردشگری در روستاها بسیار خرسند و افزود:در  بحث خیاطی، برق، مکانیکی و غیره این سازمان آموزشهایی را داشته ولی امروز این تغییر رویکرد می تواند اثر گذاری بیشتری داشته باشد.

قاسم نژاد ضمن تقدیر از رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان جناب مهندس ضامنی گفت:پرزداخت به  روستاهاو موضوع اموزش در سطح روستا  می تواند راهی برای برون رفت از بسیاری از مشکلات و توسعه را به همراه داشته باشد.
فرماندار فومن بیشترین تمرکز فعل و انفاعالات صورت گرفته را توسط دولت در طی سالها مختص به روستاها  خواند و گفت: شاید در حوزه روستایی فقط در حوز کشاورزی ما  خدمات را دیدیم  و در سطح کشور بیشتر مرکزیت روستاها در تولید فقط کشاورزی بوده است.

قاسم نژاد به خدمات  ارائه شده در طول سالهای پیروزی انقلاب به روستااشاره و افزود:ایا  دهیاران و شوراها به واقعیت توسعه و اینکه مردم روستا ان قدر قوی باشند که به دهیار و شورا مراجعه نکند  هیچ فکر و برنامه ریزی داشتید.

فرماندار فومن با بیان اینکه هر توسعه فیزیکی و کالبدی  نیاز است باید در روستاها اجرایی شود گفت:ما  امروز پدیده مهاجرت ،فقر،و … را در روستاها  می بینیم و افرادی غیر بومی زمین کشاورزی را از ما می گیرند و اقتصاد و سنت و صنعت روستا نابود و  روستا محل تفریح این افراد غیر بومی و بی تفاوت به زمینهای مستعد کشاورزی است.

وی حلقه مفقود اشتغال و توسعه پایدار را اقتصاد خواند وگفت: آموزش توانمند سازی است و بحث کشاورزی مدرن و بحث اموزش بحث پایداری اشتغال است.

ایشان در حوزه روستایی توان مدیریتی بالا را خواستار و افزود:گردشگری می تواند به ترقی و پیشرفت و تولیدات کشاورزی و اقتصاد ما کمک کند.

فرماندار فومن خواستار احیاء برخی تولیدات کشاورزی در روستاها از جمله ما  ،موضوع صنایع دستی ، شبانی ،دیدن تولیدات ما  حصل از  پشم گوسفند و بز ، چرم ،گیو و چموش و حصیر بافی و دیگر تولیدات شد.

قاسم نژاد با بیان اینکه ما افراد کار بلد در روستاها  کم داریم خواستار شد تا افراد خبره و استاد کار در سطح روستاها شناسایی و برای اموزش و احیا صنعت روستا  استفاده شوند زیرا ما امروز در صنایع دستی افراد  جایگزین ندارم و کار روی چوب مس و غیره  رو به فراموشی است.
فرماندار فومن با بیان اینکه ما یاد گرفتیم فقط  از صبح راه بیافتیم این اداره و ان اداره  گفت:امروز سبزیجات و مرغ و ماهی از شهر برای عرضه به روستائیان یک آسیب بزرگ است و روستایی باید از تنبلی بیرون بیاد و خود عرضه کننده این فراورده ها به شهر و شهری ها شود.

نماینده دولت تدبیر و امید با بیان اینکه دهیاران پتانسیل کشاورزی و گردشگری روستایی را در توسعه روستای خود شناسایی کنند اظهار کرد؛دهیاران الگو سازی کنند و اگر کسی در روستا مستعد در کشاورزی و تولید است به کمک  این افراد رفته  و با تمام حمایت ها سعی کند تا  آن فرد قویتر شود .

 

قاسم نژاد با بیان اینکه ما در حوزه اشتغالزایی وام زیاد داریم گفت: البته افرادی که تسهیلات گرفتند و کاری نکردند در رصد ما هستند و این خلاف شرع و قانون است.

وی افزود:تمام آموزش فنی و حرفه ای  برای روستائیان رایگان است گفت: دهیاران اگر می خواهند اثر بخش باشند به سمت اموزش و تسهیلات و ظرفیت ها بروند  و با شناسایی پتانسیل روستای خود در توسعه روستا و حلوگیری از مهاجرت معکوس کمک کنند.

/زلیخا صفری راسته کناری