اختصاصی/ صفیر گیلان؛ عباس خطیبی غروب یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه  با موضوع افتتاح خط ریلی قزوین – رشت با حضور رئیس جمهور که در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد با بیان اینکه این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های ریلی کشور در سال‌های اخیر است، اظهار کرد: […]

اختصاصی/ صفیر گیلان؛ عباس خطیبی غروب یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه  با موضوع افتتاح خط ریلی قزوین – رشت با حضور رئیس جمهور که در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد با بیان اینکه این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های ریلی کشور در سال‌های اخیر است، اظهار کرد: در ۲۰ سال گذشته پروژه‌ای در این ابعاد و حجم سابقه نداشته است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور این پروژه را با ۱۶۴ کیلومتر طول و شش ایستگاه که دو ایستگاه ترافیکی و ۴ ایستگاه مسافرخواند و گفت: تشکیلات خط ریلی قزوین -رشت در ۷۰ هکتار وسعت با زیر بنای ۲۰ هزار متر مربع  و ۸۵۶۰ متر زیربنای ایستگاهی در نوع خود بی نظیر است.

خطیبی راه آهن کشور

خطیبی راه آهن کشور

وی ضمن تقدیر از حضور رسانه ها  این حضور و شور و شعف مردم گیلان را نشانه عظمت و مهمی پروژه خواند و گفت:این پروژه نه تنها از نگاه مردم و مسئولان گیلانی بلکه از نگاه ملی نیز یک ابر پروژه است.

وی راه آهن قزوین رشت را با برخورداری از تکنولوژی روز و مصالح مرغوب  و چشم انداز زیبا خواند و گفت: عملیات بتونی این پروژه بیش از سه برابر بتون ریزی سد امیر کبیر است که در نوع خود شاهکار و از افتخارات راه آهن کشور است.

تاثیرات خط ریلی قزوین -رشت در منطقه یک فرصت اقتصادی طلایی

وی با بیان اینکه حجم کار، کارآمدی، موقعیت استراتژیک و شرایط ترانزیتی این پروژه در یک استان توریستی آن را منحصر به فرد کرده است، گفت:  این  ابر پروژه روز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور و عوامل اجرایی و مردم منطقه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور با اشاره به اینکه بر اساس بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست کلی برنامه توسعه ششم ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری توسعه ریلی مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: اتصال راه آهن قزوین – رشت  بعنوان یک کریدور طلایی که در واقع بحث کریدور شمال و جنوب که حلقه مفقود  داشته  را به هم وصل می کند.

وی  افزود:با این حلقه ما یک کریدور وسیع را به هم وصل کردیم  که ۹ هزارو ۴۰۰ کیلومتر  از دهلی نو تا قسمتی از شمال اروپا و دریای هند تا بندر عباس در این حلقه اتصال دارند.

ایشان تاکید کرد؛این ابر پروژه در حمل و نقل آسان،سریع و ارزان و همچنین کاهش مصرف سوخت  و در مبحث صادرات و رشد اقتصادی ،کاهش آلایندگی  و کاهش سوانح جاده ای  و توسعه حمل و نقل و درجه ایمنی و … را در پی خواهد داشت و در واقع یک حمل و نقل سبز را به مردم خطی سبز شمال تقدیم می کند.

خطیبی در ادامه با اشاره به اینکه عملیات اجرایی اتصال راه آهن رشت به انزلی در سه قطعه و به طول ۳۸ کیلومتر در دست اجرا است، تصریح‌کرد: در مسیر اجرای این پروژه شش ایستگاه ساخته می‌شود که در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی برخوردار است.

وی با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه به صورت میانگین حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: تاکنون و از ابتدای اجرای این پروژه یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و تا زمانی که ایمنی کلیه مسیرها مطمئن نباشیم هیچ مسیری بهره برداری نمی‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور با اشاره به اینکه این خط ریلی از مناطق سخت و رشته کوههای البرز گذر کرده گفت:تا چند روز آینده قطار در این مسیر تردد خواهد داشت که  فعال کردن هرچه سریعتر این مسیر علاوه بر داشتن سود اقتصادی برای منطقه نتایج بسیار ارزشمند اقتصادی و تجاری برای گیلان و ایران در شرایط  فعلی به ارمغان خواهد آورد.

خط ریلی قزوین- رشت تنها ابر پروژه ۲۰ سال اخیر کشور بعد از ۱۷ سال با حضور رئیس جمهور  به بهره برداری می رسد

وی با بیان اینکه  یکی از مهمترین تکالیف راه و شهر سازی اتصال  استانها به شبکه ریلی کشور است گفت:در سال ۵۷ تنها ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی در کشور وجود داشت که  این میزان در حال حاضر به ۱۳ هزار و ۷۹۰ کیلومتر رسیده که نشان دهنده رشد ۳ برابری  است.

خطیبی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۲ استان کشور  به شبکه ریلی متصل است اظهار کرد:بر اساس تصمیمات گرفته شده در آینده ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور ساخته می‌شود،  و تقریبا ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر در دست ساخت و مطالعات ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نیز در حال انجام است که به دلیل کمبود منابع اجرا و تکمیل آن زمان‌بر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در مدت احداث ایستگاه خط آهن قزوین – رشت که نزدیک ۱۷ سال در مسیری با جذابیت های طبیعی به طول  انجامید هزار و ۷۰۰ نفر به صورت موقت مشغول به کار بودند،گفت:ایستگاه رشت نیازمند ۱۷۰ نیروی انسانی ثابت است.

خطیبی راه اهن

خطیبی راه اهن

خبرنگاران در اطلاع رسانه برای ایجاد امنیت مسیر  و مردم کمک کنند

ایشان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال صفیر گیلان در خصوص امنیت مسیر عبور ریل و احشام سرگردان منطقه گفت: در مناطق  شمالی یکی از مشکلات پروژه ها مشکل تملک هست و این پروژه برای ما هزینه هایی را در بر داشته  است.

وی افزود: در سرعت مجاز خطوط ریلی معمو لا در چنین مسیرهایی تا ۱۱۰ مجاز است منتهی  در این مسیر برای آشنایی مردم منطقه  سرعت پایین و مسیر  و خط کنترل شده است.

خطیبی از صحاب رسانه گیلان در خصوص این موضوع دست همکاری به سمت  رسانه دراز کرد و گفت: رسانه ها با اطلاع رسانی بیشتر  و ترویج قوانین این گونه مسیرهای حمل و نقلی و ترویج قوانین راه آهن به ما کمک کنند  زیرا هر موجودی و هر احشامی در داخل این حریم قرار گیرد  مسئول خود افراد و صاحبان اموال هستند.