اختصاصی/صفیر گیلان؛ بخش سردار جنگل شهرستان فومن یکی از بخش‌های تابعه این شهرستان در استان گیلان در شمال ایران است. این بخش شامل دهستان آلیان، دهستان سردار جنگل است.  بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش سردار جنگل شهرستان فومن در سال ۱۳۸۵ برابر با ۱۵۳۴۷ نفر بوده است که البته امروز با تغییرات همراه […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛ بخش سردار جنگل شهرستان فومن یکی از بخش‌های تابعه این شهرستان در استان گیلان در شمال ایران است. این بخش شامل دهستان آلیان، دهستان سردار جنگل است.  بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش سردار جنگل شهرستان فومن در سال ۱۳۸۵ برابر با ۱۵۳۴۷ نفر بوده است که البته امروز با تغییرات همراه است.

از نقاط معروف این بخش، شهرک تاریخی ماسوله است و شهر ماکلوان هم دومین شهر بخش سردار جنگل و مرکز این بخش است.

یوسف منتظری بخشدار بخش سردار جنگل فومن  در ابتدا ی گفتگو با خبرنگار این رسانه به  استخرهای طبیعی، رودخانه‌ها، آبشارها، مقبره “شیخ زاهد” و امامزاده “دو عالم‌کوه” توسه‌کله آلیان را از جاذبه‌های گردشگری این منطقه برشمرد و افزود:  بخش سردار جنگل فومن و دهستان آلیان این بهشت گمشده جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است، به گونه‌ای که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای مشاهده این جاذبه‌ها به این روستاها سفر می‌کنند و در حقیقت وجود مناطق بکر ودست نخورده یکی از دلایل اصلی جذب گردشگران به این منطقه است.

ایشان واقع­ شدن این  بخش در مسیر شهر تاریخی ماسوله و ماکلوان فومن که در حال تبدیل شدن به قطب گردشگری ایران است،ر یک مزیت و امتیاز می خواند و می گوید ،بخش سردار جنگل و دهستان آلیان با روستاهای دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است و می‌تواند در جهت ایجاد خانه‌مسافرها و تاسیسات گردشگری برای رونق بوم گردی و جذب گردشگر به منطقه موثر باشد.

بخشدار بخش سردار جنگل با بیان اینکه در این بخش روستاهایی بکر و دست نخورده زیاد است گفت: تمام تلاش ما و مسئولان شهرستان از جمله نماینده و فرماندار بردن خدمات عمرانی و زیربنایی به این روستاهاست.

وی افزود: دو آبادی بالای ۲۰ خانوار در این بخش در حال انجام لوله گذاری برای انشعابات گاز است گفت: با گاز دار شدن این دو روستا شهرستان فومن به شهر های سبز می پیوندد.

ماسوله

بنفشه

 بخشدار بخش سردار جنگل شهرستان فومن برخی روستاهای معروف این منطقه را چنین معرفی می کند.

منطقه ییلاقی دو عالم کوه آلیان فومن

“دوعالم کوه”که به زبان محلی “دوال کوه” یا “دوآل کوه” گفته می‌شود، مدفن امامزادگان “سیدعلی” و “سیدمحمد” از نسل امام موسی کاظم(ع) است و شاید به خاطر وجود مزار دو امامزاده در قله اش، آن را دو عالم کوه نامیده اند.
این کوه در غرب بخش “میرزا کوچک خان” (شهر گوراب زرمیخ) روستای “سیاه کوه” واقع شده است که از جلگه اطراف بلندتر است.
“دوعالم کوه”از شمال به روستای”رشته پلنگان تنیان”و”رفتگی”از جنوب به”توسه کله آلیان” ، از غرب به کوههای “ییلاق” و از شرق به روستاهای “سیاه کوه” و “چالکسر” محدود می‌شود.، مردم منطقه مسلمان و شیعه مذهبند و در کوهپایه‌ها عمدتا زبان گویش “تالشی” و در جلگه با گویش “گیلکی” صحبت می‌کنند.
سه طرف کوه با جلگه احاطه شده و یال غربی این کوه به ییلاقات منطقه و قلل دیگر می‌بیوندد. به نظر می‌رسد دوعالم کوه نزدیکترین قله به جلگه غربی گیلان باشد که برای کوهنوردی سبک “کوه پیمایی” نیز مناسب است.
علاوه بر وجود بقاع متبرکه ، طبیعت زیبا و درختان خودروی انار وآلوچه و چشمه‌های زلال آب ، منطقه را منحصر به فرد نموده است. همچنین زمانی این منطقه پایگاه “میرزا کوچک خان” بوده و “روس ها” برجی از جنس آهن برای دیده بانی ساخته اند که هنوز پابرجاست.

بخشدار بخش سردار جنگل از مهمترین مرکز دیدنی این منطقه را وجود قندیل ها در داخل قاره نام برد و گفت: کوهنوردان زیادی برای دیدن این قندیل ها و برج به منطقه دوال کوه  ،کوه پیمایی دارند.

منتظری با اشاره به اینکه “دوال کوه” از جمله مناطقی است که ویژه مورد نگاه بنده و دیگر مدیران شهرستان است گفت: با همکاری مدیران شهرستان این منطقه به زودی به یک منطقه سیاحتی و گردشگری تبدیل و باعث اشتغال  و رونق اقتصادی مردم منطقه خواهد شد.

 

دوال کوه سردار جنگل

دو عالم کوه

 آلیان بهشت گمشده گیلان

منتظری در خصوص آلیان می گوید؛ منطقه ای در دل کوه‌های زیبا به نام آلیان واقع شده که چشم انداز آن از یک طرف به مزارع کشاورزی و از طرف دیگر به کوه های سرسبز و زیبایی می رسد.

در فصول مختلف سال رقص رنگها را به نمایش گذاشته و نقاش طبیعت با تمام قدرت و خلاقیت آن را ترسیم کرده است. بهشتی بر فراز کوها به نام آلیان.

آلیان با آن همه منابع طبیعی مردمانی دارد که خواسته هایشان بسیار اندک است و تنها نگران میراثی هستند که به فراموشی میرود.

میشکه روستایی بنا نهاده شده روی سنگ قبر ها 

بخشدار بخش سردار جنگل فومن از دیگر روستاهای بکر و دست نخورده منطقه را  روستای میشکه(مشکه) در دهستان آلیان شهرستان فومن  که در گذشته نه چندان دور یکی از بزرگترین  مناطق پرورش زنبور عسل بوده نام برد و گفت: این روستا یکی از محرومترین  روستاها در گذشته و در حال حاضر است.

وی افزود: بنا بر تاریخ منطقه این روستا با خانه های سنتی  و در مسیر راه این روستا سنگ قبر و خانه ها در گذشته به روی  سنگ قبر بنا نهاده شده است.

منتظری افزود:  تلاش داریم تا با همکاری بنیاد مسکن و با ایجاد بافت راه روستایی فضای روستا را  سمت گردشگری برده و نگاه ما در اولویت ایجاد اشتغال در مناطق بکر منطقه با جوانان بومی منطقه است.

 

الیان

image_2019_3_15-11_36_25_69_IhH

استخر آلیان

استخر الیان

 

سیاه ورود آلیان

منتظری روستای سیاه ورود بخش سردار جنگل شهرستان فومن، را چنین معرفی می کند.
بنا بر روایتی، این روستا محل تدریس و گوشه نشینی شیخ زاهد گیلانی بوده است و بقعه آن نیز در این روستاست و حتی  در کتاب از آستارا تا استرآباد، به بقعه موردنظر اشاره شده است و
دهستان آلیان با مرکزیت روستای سیاهورود، در زمان مبارزات آزادیخواهانه میرزا کوچک خان جنگلی، از جمله پایگاههای مهم مبارزان بوده است.
وی افزود:قدمت این روستا به پیش از دوره صفوی میرسد. مردم روستای سیاهورود به زبان تالشی سخن میگویند و درآمد بیشتر مردم روستا از طریق فعالیتهای زراعی، دامداری، پرورش کرم ابریشم، زنبور عسل و طیور خانگی تأمین میشود؛ تولید صنایع دستی نیز در روستا رواج دارد و  زنان روستایی در هنگام فراغت از کار زراعی، به تولید صنایع دستی و بافت گلیم و جوراب میپردازند.
مسیر روستای سیاهورود با پوشش گیاهی متنوع، چشم انداز شالیزارها، ارتفاعات و استخرهای طبیعی، از موقعیت کم نظیری برخوردار است.
بخشدار سردار جنگل شهرستان فومن به آبشار لتین پرد ،کوه پلنگ دره اشاره و اظهار کرد؛ دو استخر طبیعی با مساحتی در حدود ۱۰ هکتار وجود دارد که برای آبیاری ۲۰ هکتار از زمینهای شالیکاری روستا استفاده میشود.
47446412_286998595493252_5432481722123943936_n

photo_2018-02-27_11-17-33-300x200

الیان

image-789-800x600

جوراب بافی الیان فومن

منتظری  با بیان اینکه بخش سردار جنگل از جمله مناطق بکر و آماده استفاده برای جذب گردشگر است، اذعان داشت: وجود طبیعت بکر در این منطقه یک سرمایه است،اگرچه  روستاهای دهستان آلیان در برخی مباحث محروم است اما با برنامه‌ریزی و نیازسنجی برای استفاده از پتانسیل‌ها، این منطقه می‌تواند از محرومیت خارج شود.

وی با بیان اینکه دید و نگاهمان را باید نسبت به توسعه تغییر دهیم، افزود: سرسبزی و طبیعت منحصر به فرد این بخش یک پتانسیل و مزیت محسوب می‌شود.

با توجه به جاذبه‌های گردشگری بی نظیر این منطقه، متاسفانه کاری در این روستا ها برای رفاه حال مردم انجام نشده و اقتصاد روستا ضعیف است.
وی در پایان از همکاری و همیاری مردم منطقه  که ویژه در عمران و آبادنی منطقه با اینجانب همکاری داشته تقدیر نمود و گفت: امیدوارم این تعامل با توجه و نگاه مسئولان و مدیران روزهای خوشی را برای مردم منطقه و شناساندن این بخش به ایران و ایرانی  رقم بزند.
تهیه و تنظیم //زلیخا صفری راسته کناری

image_2019_3_15-12_48_12_987_4XB الیان

الیان

الیان

image_2019_3_15-12_46_27_825_rbX