به گزارش صفیر گیلان؛در راستای حمایت و پیگیری‌های استاندار گیلان در خصوص تاسیس و راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری گیلان در شورای عالی تحقیقات و فناوری و جهت اطلاع و آشنایی افکار عمومی با مناطق ویژه علم و فناوری مطلب زیر گردآوری و ارائه شده است. مناطق ویژه علم و فناوری، شبکه‌ای از امکانات […]

به گزارش صفیر گیلان؛در راستای حمایت و پیگیری‌های استاندار گیلان در خصوص تاسیس و راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری گیلان در شورای عالی تحقیقات و فناوری و جهت اطلاع و آشنایی افکار عمومی با مناطق ویژه علم و فناوری مطلب زیر گردآوری و ارائه شده است.

مناطق ویژه علم و فناوری، شبکه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت‌های ارتباطی، نهادها، موسسات، افراد و اطلاعات است که در یک گستره جغرافیایی و بر اساس یک نظام مدون با اهداف، راهکارهای معین و هماهنگ شکل می‌گیرد.

مناطق ویژه علم و فناوری با جذب فرصت‌ها و سرمایه‌های علمی، اقتصادی و انسانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر اشتراک منافع آورده‌های همه طرف‌های ذی‌نفع و هم‌افزایی میان سازمان‌ها، مراکز و موسسات، سبب نوآوری و توسعه علم و فناوری و در نتیجه توسعه تولید، اقتصاد و ایجاد جامعه دانایی‌محور می‌شوند.

آئین‌نامه نحوه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری در نیمه فروردین ماه ۱۳۸۹ به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در هیات وزیران به تصویب رسید.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، مهمترین اهداف تاسیس مناطق ویژه علم و فناوری عبارتند از:

ü    زمینه‌سازی برای تجمیع و هم‌افزایی عناصر موثر در در ایجاد یک جامعه دانایی‌محور

ü    ارتقای بهره‌وری در سرمایه‌گذاری‌های لازم از طریق هم‌پیوندی عناصر موجود برای توسعه اقتصاد مبتنی بر دانایی

ü    ارتقای جایگاه عناصر فعال در حوزه دانایی در اقتصاد ملی و تقویت پیوند آنها با عرصه بین‌المللی از طریق ایجاد شرایط هم‌افزایی و رقابتی

ü    جذب و حفظ سرمایه‌های انسانی خلاق و شایسته

ü    ایجاد اشتغال ارزش‌افزا

ü    ایجاد تسهیلات حقوقی، اجرایی، ارتباطی و سرمایه‌گذاری و خدماتی برای شکل‌گیری خوشه‌های صنعتی خدماتی با فناوری برتر

به لحاظ ساختاری، مناطق ویژه علم و فناوری از قوانین و تسهیلات مناطق آزاد تبعیت می‌کنند و الزامات قانونی راه‌اندازی این مناطق در برنامه ششم توسعه گنجانده می‌شود. اجرای آئین‌نامه نحوه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری از وظایف و اختیارات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است.

مدیریت و نظارت بر تاسیس مناطق ویژه علم و فناوری در هر استان، بر عهده هیاتی متشکل از استاندار، مدیر سازمان عامل استقرار و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری، معاون برنامه‌ریزی استاندار، معاون عمرانی استاندار، دو نفر از مدیران و روسای سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی استان با انتخاب استاندار، دو نفر از روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی یا فناوری با انتخاب وزیر علوم، یک نفر از مدیران پارک‌های علم و فناوری استان با انتخاب وزیر علوم، نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک نفر از صاحبنظران در اقتصاد توسعه با انتخاب استاندار و سه نفر از مدیران بخش تولید و خدمات از بخش غیردولتی با انتخاب استاندار قرار دارد.

در نشست شورای آموزش، پژوهش و فناوری گیلان، در ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷ که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استانداری استان گیلان برگزار شد، طرح پیشنهادی گیلان برای ایجاد منطقه ویژه فناوری در این استان مطرح و رئیس پارک علم و فناوری گیلان خواستار تشکیل کارگروه برای بررسی ایجاد این منطقه ویژه در گیلان شد.

امید است با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت همیشگی استانداری گیلان، امسال شاهد راه‌اندازی منطقه ویژه فناوری استان گیلان باشیم و در سال “رونق تولید” و با هدف افزایش و توسعه شرکت‌ها و موسسات فناور و دانش بنیان استان، اشتغال‌زایی مطلوب و رونق تولید مبتنی بر دانش محقق گردد.