به گزارش صفیر گیلان؛دومین کارگروه فرش دستباف استان با حضور استاندار گیلان، رئیس مرکز ملی فرش ایران و معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد و سایر اعضا در محل سالن جلسات استانداری تشکیل گردید که قبل از آن فرشته دستپاک رئیس مرکز ملی فرش طی دیدار با استاندار گیلان به تبادل نظر در مورد اهداف […]

به گزارش صفیر گیلان؛دومین کارگروه فرش دستباف استان با حضور استاندار گیلان، رئیس مرکز ملی فرش ایران و معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد و سایر اعضا در محل سالن جلسات استانداری تشکیل گردید که قبل از آن فرشته دستپاک رئیس مرکز ملی فرش طی دیدار با استاندار گیلان به تبادل نظر در مورد اهداف و محورهای کارگروه پرداخت.

در این نشست دکتر سالاری با اشاره به جایگاه تولید فرش در رونق اقتصادی و توسعه اشتغال کشور اظهار داشت: در این بخش نیازمند ارائه راهکارهای قابل اجرا و کارآمد هستیم تا در سال “رونق تولید” توفیقات بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فرش باید مشکلات را در دو بخش مشکل قالیبافی و دیگری مشکلات قالیبافان بررسی کنیم، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در کشور برای تولید فرش ، متاسفانه میزان تولیدات رقم شایسته‌ای را نشان نمی دهد.

نماینده عالی دولت در گیلان هدف از توسعه صنعت فرش را علاوه بر احیای این هنر اصیل،ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات داخلی با توجیه اقتصادی مناسب خواند و افزود: باید در کمیت و کیفیت تولیدات حوزه فرش استان، تحرک بیشتری صورت گیرد.

استاندار گیلان تاکید کرد: تعریف خوشه و پشتیبان می تواند در بهبود کارکرد هر یک از عناصر در چرخه تولید تا فروش فرش موثر باشد و تمرکز بیشتری را در هر بخش به وجود آورد.

وی آموزش را از مسائل مهم در تولید فرش دانست و خاطرنشان کرد: شناخت بازار و آشنایی با سلیقه خریداران این کالای ارزشمند نیازمند مطالعه و تحقیق است.

سالاری درخصوص پرداخت تسهیلات بانکی به قالیبافان تصریح کرد: باید در این نوع موضوع از انحراف پرداخت تسهیلات جلوگیری کرد و اولویت پرداخت این نوع از تسهیلات با کسانی است که نسبت به ایجاد کارگاه و اشتغالزایی برای چندنفر اقدام کرده اند.

وی مهمترین مساله ای که در حوزه فرش مطرح است را بحث “فروش” خواند و گفت: باید برای بازاریابی و فروش برنامه ریزی،آموزش و اقدامی هدفمند را دنبال کنیم و با مشخص نمودن مجموعه پشتیبان دغدغه فروش تولیدات در بازار را به حداقل برسانیم.

استاندار گیلان یادآور شد: در این چرخه باید محوریت فعالیت ها از تامین مواد اولیه تا فروش در مرحله آخر بر عهده پشتیبان باشد و اعطای تسهیلات هم به پشتیبان صورت گیرد.

 

رئیس مرکز ملی فرش ایران ؛فرش بعد از نفت، برترین کالای استراتژیک کشور است

رئیس مرکز ملی فرش ایران با سفر به استان گیلان در کارگروه فرش استان که با حضور استاندار گیلان و معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور تشکیل شد شرکت کرد اظهار داشت: اولین تفاهم نامه توسعه فرش دستبافت در جریان سفر ریاست جمهوری برای استان گیلان امضا شده است که به ظاهر فرش این استان جزء برندهای صاحب نام کشور نیست و این نشان از اهمیت توسعه تولید فرش گیلان در سطح ملی است.
فرشته دست پاک بزرگترین دغدغه فعالان عرصه فرش را عدم امنیت شغلی و بیمه تامین اجتماعی دانست و افزود: مایلم نوید بدهم که در سال ۹۸ کلیه فرشبافان رسمی کشور بیمه خواهند شد و این مشکل حل خواهد شد و بودجه آن در ردیف بودجه سال ۹۸ تامین شده است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه در کل کشور بیش از ۲ میلیون نفر در هنر صنعت فرش فعال هستند تصریح کرد: هیچ کالایی به خوبی فرش نمی تواند معرف تمدن و فرهنگ کشوری در دنیا باشد و فرش؛ جزء سه کالای مهم کشور است که بعد از نفت برترین کالای استراتژیک محسوب می‌شود.
وی عنوان کرد: فرش در صادرات غیرنفتی حرف اول را می‌زند و فرش دستباف ایران در واقع پرچم دوم کشور و هویت ماست و برای معرفی شایسته این کالا تبلیغات، سلیقه سازی و سلیقه یابی و بازارسازی در توسعه و ترویج آن بسیار اهمیت دارد.
این مسئول پیشنهاد داد: با دعوت از استارت آپ ها برای توسعه برندینگ و بازاریابی فرش از پتانسیل آنها استفاده شود را برای حضور در نمایشگاه های بین المللی از فعالان فرش حمایت می کنیم و برای ثبت ملی و جهانی فرش گیلان آمادگی داریم.
رئیس مرکز ملی فرش ایران تأکید کرد: فعالان عرصه فرش گیلان باید قدرت ریسک پذیری خود را افزایش دهند و در نمایشگاه های مختلف حضور اثرگذاری داشته باشند و از ظرفیت منطقه آزاد انزلی به شکل مناسب استفاده شود.
فرشته دستپاک در پایان با اشاره به این که فقط حمایت های مالی کافی نیست، تاکید کرد: مسئولین پرتلاش کمیته امداد علاوه بر حمایت مالی باید به سلیقه سازی و بازاریابی متناسب با سلایق روز کمک های هدفمند داشته باشند و ما هم از طریق صندوق کارآفرینی امید به خریداران فرش دستباف تسهیلات می‌دهیم و تاکنون ۶۰ میلیون تومان بودجه آموزشی به بخش فرش گیلان نیز اختصاص داده شده است.
گفتنی است رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه از چند کارگاه قالیبافی در شهرستان سیاهکل بازدید کرد و از نزدیک در جریان وضعیت فرشبافی گیلان قرار گرفت.

 

فرهاد دلق پوش ؛بیش از ۱۳هزار قالیباف در گیلان فعالیت می کنند

در این کارگروه  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گزارشی از وضعیت فعالیت های انجام شده در حوزه فرش ارائه نمود و گفت: هم اکنون ۱۳ هزار و ۳۹۶ نفر قالیباف در گیلان که در قالب ۲۱ کارگاه متمرکز و ۳۷ کارگاه غیر متمرکز در حال فعالیت هستند.
فرهاد دلق پوش حمایت همه جانبه، بویژه در بحث بیمه شاغلان و اعطاء تسهیلات را خواستار شد و تصریح کرد: تاکنون ۹۰۰۲ نفر از شاغلان این حرفه به تامین اجتماعی معرفی شده اند که ۶ هزار نفر از بافندگان فرش، بیمه شده اند و پذیرش مابقی آنها در سامانه تامین اجتماعی متوقف شده است.
وی میزان تولید فرش و تابلو فرش دستباف استان را تاکنون ۵۱ هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: همواره سعی شده است با طرح های جدید و اقدامات نوآورانه همانند گل سوسن چلچراغ، رشتی دوزی و طرح انار گل، زمینه دستیابی به بازار فرش بهتری فراهم گردد.
این مسئول شهرستانهای سیاهکل، صومعه‌سرا و بخش سنگر در استان گیلان را قطب تولید فرش و تابلو فرش دانست و اضافه نمود: با توجه به سابقه گیلان در نوغانداری و تولید نخ ابریشم، چنانچه راهکارهای حمایتی مناسبی در کارگروه فرش استان اتخاذ شود فرش گیلان می تواند با برند سازی، جایگاه واقعی خود را پیدا کند.