به گزارش صفیر گیلان؛دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دبیر اولین  کنگره ملی آموزش و توانمندسازی بیمار و خانواده وزارت بهداشت، با اشاره به تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: این دانشگاه، در سال ۱۳۶۴ تاسیس شد و در حال حاضر دارای ۸دانشکده ، ۸ مرکز آموزشی درمانی و […]

به گزارش صفیر گیلان؛دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دبیر اولین  کنگره ملی آموزش و توانمندسازی بیمار و خانواده وزارت بهداشت، با اشاره به تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: این دانشگاه، در سال ۱۳۶۴ تاسیس شد و در حال حاضر دارای ۸دانشکده ، ۸ مرکز آموزشی درمانی و ۲۶بیمارستان و ۸۵۰ عضو هیات علمی است.
در این دانشگاه ۵هزار دانشجو در رشته های پزشکی، پرستاری، مامایی، بهداشت، داروسازی، دندانپزشکی و پیراپزشکی مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: این دانشگاه در حوزه بالینی نیز توانمندی های ارزشمندی دارد و در حال حاضر در ۱۷رشته تخصصی و سه رشته فلوشیپ در حال آموزش است که در آینده سه رشته دیگر نیز اضافه خواهد شد.

رییس دانشگاه با بیان این که جایگاه پرستاری در نظام سلامت بسیار ارزشمند است، خاطرنشان کرد: به جرات می توان گفت، اصلی ترین پایه و ستون سلامت بر دوش گروه پرستاران است. در حوزه بهداشت و درمان، میزبان اصلی خدمت گیرندگان در تمامی مراحل از ابتدا تا انتها و پس از آن، گروه پرستاران هستند که بیمار و خدمت گیرنده را از خانواده به سمت مراقبت های درمانی سوق می دهند.

دبیر کنگره نقش پرستار در ارتقای سلامت جامعه را ارزشمند عنوان کرد و افزود: ارتقای سلامت جامعه جز از طریق استفاده این پتانسیل امکان پذیر نخواهد بود.

دکتر یوسف زاده ضمن تقدیر از مسوولان وزارت بهداشت در زمینه اجتماعی شدن سلامت، تصریح کرد: اگر بهداشت  و پیشگیری را مقدم بر درمان بدانیم، دامنه فعالیت در حوزه اجتماعی بسیار وسیع تر از بهداشت و درمان است.

وی افزود: پیش از این، عمده فعالیت های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در حوزه بهداشت و درمان بود و حلقه ارزشمند یعنی مردم مغفول مانده بود. این در حالی است که فقط ۲۵ درصد از فعالیت های حوزه سلامت مربوط به دانشگاه است و ۷۵ درصد دیگر با مولفه های اجتماعی و عوامل بیرونی مرتبط است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اذعان داشت: در سال های اخیر آن چه که در حوزه پرستاری به عنوان میزبان اصلی خدمت گیرندگان، پررونق شده است، مقوله اجتماعی شدن سلامت بود که با اجرای طرح homecare(مراقبت در منزل) و قرار گرفتن در کنار مردم، بار سنگینی از دوش حوزه درمان برداشته شد. دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این زمینه توانست  بیمارستان های استان را پوشش دهد. در این راستا علاوه بر حوزه پژوهشی، نقش جمعیتی و جامعه نگر در حوزه پرستاری از مقوله های حایز اهمیت است.

دکتر یوسف زاده در خصوص نقش پرستاران در مراحل درمان، گفت: زمانی که مراحل درمان بیمار در بیمارستان  توسط کادر پزشکی خاتمه می یابد، دوره نقاهت  بیمار ادامه می یابد. در این دوره نقش خانواده  و بیمار در تکمیل دوره درمان انکار ناپذیر است. این امر، به جز از طریق آموزش میسر نخواهد بود.

این مقام مسوول، برگزاری این همایش را گامی موثر در تامین سلامت جامعه عنوان کرد و افزود: ارتقای سلامت جامعه، فقط مربوط به بهداشت و درمان نیست و تمامی حوزه ها در این امر دخیل هستند. مسلما این کنگره، نقطه عطفی برای توجه بیشتر و ارتقای فعالیت های آموزش و پژوهش در زمینه توانمند سازی بیمار و خانواده است که متضمن سلامت جامعه خواهد بود.

رییس دانشگاه با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه، گفت: در برنامه راهبردی دانشگاه به همه حوزه ها توجه شده است که یکی از این حوزه ها ذینفعان هستند که در راس آن بیمار و همراهان قرار دارند. این برنامه همچنین به سایر گروهای کارکنان، فراگیران، سازمان های ناظر، همکار و بالادستی نیز توجه دارد و در اصلی ترین مقوله برنامه راهبردی، بیماران و همراهان و رضایتمندی آن ها یکی از اهداف مهم فعالیت های حوزه سلامت است.

وی اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش و انتقال تجارب،   با حضور اساتید برجسته حوزه پرستاری بتواند  در ارتقای سلامت کشور و استان نقش ارزشمندی داشته باشد./ن‌

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دبیر اولین  کنگره ملی آموزش و توانمندسازی بیمار و خانواده وزارت بهداشت، با اشاره به تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: این دانشگاه، در سال ۱۳۶۴ تاسیس شد و در حال حاضر دارای ۸دانشکده ، ۸ مرکز آموزشی درمانی و ۲۶بیمارستان و ۸۵۰ عضو هیات علمی است. در این دانشگاه ۵هزار دانشجو در رشته های پزشکی، پرستاری، مامایی، بهداشت، داروسازی، دندانپزشکی و پیراپزشکی مشغول به تحصیل هستند.