به گزارش صفیر گیلان؛بررسی آثار اجتماعی سد لاسک با حضور جمعی از فعالین حوزه ی محیط زیست و مسوولین اجرایی استان در پژوهشکده ی گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد . مهندس وحید خرّمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در این نشست اظهار داشت: بحث های اجتماعی ،پیوست زیست محیطی و … همه […]

به گزارش صفیر گیلان؛بررسی آثار اجتماعی سد لاسک با حضور جمعی از فعالین حوزه ی محیط زیست و مسوولین اجرایی استان در پژوهشکده ی گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد .

مهندس وحید خرّمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در این نشست اظهار داشت: بحث های اجتماعی ،پیوست زیست محیطی و … همه در مطالعات سد وجود دارد و اگر نباشد مجوز احداث سد صادر نمی شد و تاکید نمود که برای ساخت یک سد ، صدها نفر باید پاسخگو باشند .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در پاسخ به سوالی در خصوص تضمین حق آبه زیست محیطی گفت : در فصل تابستان از سد سفیدرود آب رها سازی می شود و دلیل آن هم بحث های محیط زیستی است و ادامه داد : وقتی سد باشد نباید مسیر پایاب سد خشک شود و بر اساس دستورالعمل و حق آبه زیست محیطی تعریف شده در سد لاسک یعنی ۷۵ درصد از آب مخزن مربوط به مسایل زیست محیطی است حتی در زمان ذخیره سازی آب کشاورزی ، این آب باید رها شود .

وی ادامه داد : بنده باید به ۳۰۰ هزار کشاورز پاسخگو باشم و ده سال است که مستقیما در زمینه ی آبیاری و تامین آب فعالیت می کنم و دغدغه ی کشاورزان را به خوبی می دانم و افزود : مشکلاتی که مربوط به آب است باید احصا شود و طرح سد لاسک نیز به تازگی شروع شده و این گونه نیست که پیش از شروع این طرح جلسات مختلفی برگزار کنیم و باعث تشویش اذهان عمومی بشویم بلکه زمانیکه طرح مصوب شود، مشخص است که چه کاری صورت خواهد گرفت.

مهندس خرّمی ادامه داد : جامعه هدف کاملا مشخص است ،۶ روستایی که باید تخلیه می شدند به سه روستا تقلیل یافته اند . این روستاها دهیاران ،بخشدار و روسای شورا دارند که می توانیم جلسات مشترکی برگزار می کنیم .اما خواهش من این است که سوالات خود را تقسیم بندی کنید و از متولی مربوطه پاسخ بخواهید.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان  خاطر نشان کرد : اگر در خصوص عمق تالاب و آلاینده های فاضلاب صحبتی وجود دارد باید با نهاد و متولی آن صحبت شود.

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان در خصوص آب بندان ها در استان گفت : در زمینه ی آب بندان ها طرح ها و برنامه هایی وجود دارد و آب بندان های گیلان به تنهایی پاسخگوی نیاز مصرف آب کشاورزی نیستند . مساحت کل آب بندان های استان حدود ۹ هزار هکتار است و تاکید نمود ؛ آبی که در سد لاسک احصا خواهد شد در فصل سیلابی ذخیره و در فصل خشک رهاسازی خواهد شد .

علیرضا مولایی مجری احداث سد لاسک نیز در این نشست در خصوص ضرورت احداث سد لاسک اظهار داشت : در سال ۱۳۴۱ برای تامین آب کشاورزی و نیازهای آب شرب سد سفیدرود ساخته شد و برنامه ریزی که برای آن سد در نظر گرفته شده بود ،تنظیم ۳ میلیارد و ۹۲۵ میلیون متر مکعب در سفیدرود بود که با توجه به احداث سدها ،افزایش جمعیت ،استانهای بالادستی میزان آبی که اکنون داریم و برای استان گیلان تنظیم می شود ،یک میلیارد و ۷۲۱ میلیون متر مکعب و میزان اراضی ما توسعه پیدا نکرده و طرح سد لاسک به جهت بهبود شرایط است.

download (24)

وی ادامه داد :فوایدی که احداث سد لاسک دارد موضوع تامین آب شرب است و برای افق ۱۴۰۵ این برنامه ریزی صورت گرفته و ۷۶ هزار نفر در محدوده ی این هستند و برای افق ۱۴۴۵ این عدد به ۹۴ هزار نفر خواهد رسید که با احتساب مصرف ۱۵۰ لیتر در شبانه روز ، ما نیاز به ۵٫۴۳ میلیون متر مکعب حجم آب خواهیم داشت .

وی در خصوص مزیت های این سد برای کشاورزی عنوان کرد : مطالعات نشان داده که برای افق ۱۴۰۵ ،۲۹۳ میلیون متر مکعب کمبود آب خواهیم داشت. حجم مخزن این سد ۴۵ میلیون متر مکعب است که می تواند سالانه ۷۷ میلیون متر مکعب آب را برای مصارفی که مد نظر است تنظیم کند .

وی افزود : میزان آبی که در تابستان در این منطقه جریان دارد به طور میانگین ۰٫۲ متر مکعب بر ثانیه است و به عبارتی در تابستان این رودخانه خشک می شود اما در زمستان سیلابهایی در منطقه جاری است که ما با گرفتن این سیلاب ها ،می خواهیم ۱٫۱ متر مکعب جریان مداوم آب را در تابستان برقرار کنیم.اگر بتوانیم میزان حجم رسوبی را که به تالاب منتقل می شود را کنترل کنیم ،کنده کاری سیلاب در بالادست و پایین دست به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می کند .

علیرضا مولایی در خصوص تالاب انزلی گفت : حجم تالاب انزلی در حال حاضر حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب است که چند برابر این حجم آب به میزان دو میلیارد و ۱۹۶ میلیون متر مکعب وارد تالاب و از آن خارج می شود اما مشکلی که تالاب دارد این است که در حوزه ی تالاب تاکنون هیچ سدی ساخته نشده است.

وی ادامه داد : دو میلیارد و ۱۹۶ متر مکعبی آبی که وارد تالاب می شود فقط در فصولی صورت می گیرد که ما نمی توانیم این آب ها را تنظیم و استفاده کنیم .در تابستان که نیازمند به این حجم آب هستیم رودخانه هایی که آب را به تالاب می آورند حجم آب آنها بسیار کم است .

وی تاکید کرد : حدود ۸۵ درصد آب دریای خزر از رود ولگا در روسیه تامین می شود و در تابستان آب دریای خزر پیشروی   دارد  , با احداث سد می توانیم در زمستان جلوی سیلاب و رسوبات آن را بگیریم و در تابستان زمانی که رودخانه ها و تالاب نیازمند آب است ، حجم قابل ملاحظه ای از آب را رهاسازی کنیم.