اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛ نشست خبری مدیر عامل برق منطقه ای گیلان به مناسبت روز بهره وری و بهینه سازی مصرف  با حضور خبرگزاریها و پایگاههای خبری و تحلیلی برگزار شد. «عظیم بلبل آبادی» مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در این نشست  با اشاره به اینکه تولید-انتقال و فوق توزیع سه […]

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛ نشست خبری مدیر عامل برق منطقه ای گیلان به مناسبت روز بهره وری و بهینه سازی مصرف  با حضور خبرگزاریها و پایگاههای خبری و تحلیلی برگزار شد.

«عظیم بلبل آبادی» مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در این نشست  با اشاره به اینکه تولید-انتقال و فوق توزیع سه مقوله مهم در  حوزه توزیع برق استان است وگفت: مدیریت مصرف باید به شدت و بطور جدی در همه ایام سال پیگیری، و برای تحقق این مهم در بخش بسترسازی و فرهنگ سازی، نیازمند کمک و همکاری مستمر و مداوم صاحبان قلم و اندیشه هستیم.

با اعتبار صد میلیارد تومانی نیروگاه مولد ۲۵ مگا واتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه آزاد انزلی
بلبل آبادی در خصوص وضعیت تولید استان گیلان گفت: شرایط تولید استان با وجود ۸ نیروگاه بزرگ و کوچک بخاری، گازی ، سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر بسیار مطلوب می باشد
افزود: از ۸ نیروگاه بزرگ و کوچک استان گیلان ۲۸۲۶ مگاوات برق تولید می شود که با توجه به میزان پیک مصرف سال گذشته که در نهم مرداد ماه و به مقدار ۱۸۳۵ مگاوات بود.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان  با بیان اینکه  به زودی نیروگاه مولد مقیاس کوچک ۲۵ مگا واتی به مجموعه تولید برق گیلان افزوده می شودافزود:این نیروگاه در منطقه آزاد انزلی با سرمایه گذاری بخش داخلی با اعتباری یک صد میلیارد تومان برای تامین انرژی  برق مطمئن برای مشترکین در سطح فوق توزیع است.

ایشان میزان تولید استان  را از میزان مصرف آن بسیار بالاتر خواند و گفت: با این میزان تولید، برق مازاد را با استانهای همجوار  از جمله تهران،آذربایجان،زنجان و مازندران مبادله می کنیم.

وی ادامه داد: البته نیاز مصرف استان ۲۰۲۸ مگاوات می باشد که با مدیریت اضطراری بار و همکاری صنایع و مدیریت مصرف توانستیم به عدد قابل قبول برسیم. ضمن اینکه برای سال های آتی توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع و تخصیص منابع و نقدینگی برای این امر کاملا” ضروری است .

برق منطقه

مهندس بلبل آبادی به چالش های پیش رو در عدم منابع مالی در کشور اشاره و افزود:در سال گذشته ۹۶ میلیارد تومان پروژه بع بهره برداری رسیده و ۲۴ میلیارد تومان هم بهره برداری ولی افتتاح رسمی نداشتیم.

ایشان با اشاره به پروژه جابجایی ترانسفورماتورها که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است گفت: درسال ۹۷ با ۱۲۰ میلیارد تومان و  با ابتکار این شرکت نسبت به افزایش ظرفیت پستهای انتقال و فوق توزیع وخطوط اقدام و با جابجایی ترانسفورماتورهای قدرت، ضمن صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها، توانستیم شرایط برخی از پستها و خطوط را از حالت بحرانی خارج نماییم.

بلبل آبادی با بیان اینکه پروژه جابجایی ترانسفورماتورها مورد استقبال شرکت توانیر نیز قرار گرفته است، افزود: پروژه جابجایی ترانسفورماتورها به عنوان الگویی برای سایر شرکتها نیز توصیه شده است.

برق منطقه

رشد مصرف صنایع سنگین گیلان نشانه رونق تولید و اشتغالزایی
مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان گفت: در سال ۹۶، مجموع مصرف برق مشترکین سنگین شرکت، ۶۱۲۳۹۳ مگاوات ساعت بود که این مقدار در سال ۹۷ به ۷۲۰۶۰۵ مگاوات ساعت افزایش یافت.

وی افزود:به عبارتی شاهد رشد ۱۷.۶۷ درصدی مصرف برق مشترکین صنایع سنگین شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ می باشیم که نشانه اشتغالزایی و رونق تولید بوده است.

بلبل آبادی وی در ادامه تاکید کرد: در سال گذشته بیشترین مصرف در تاریخ ۹ مرداد به میزان ۱۸۳۵ مگاوات بود که در مقایسه با ظرفیت تولید ۲۸۲۶ مگاوات، میزان تولید بیشتر از میزان مصرف شد.

بلبل آبادی به چالش های حاکم بر شبکه انتقال و فوق توزیع حاکم بر کشور  اشاره و افزود: : در دی ماه سال ۹۶ به فکر برنامه ریزی برای غلبه به این چالش افتادیم که برای چاره جویی این مطلب رایزنی های مختلفی صورت گرفت و منجر به بروز ایده هایی برای بکارگیری ظرفیت آزاد موجود در بهره برداری شبکه شد.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان  با اشاره به اینکه برای سال ۹۸ نیز با تعریف ۱۷ پروژه این کار ادامه می یابد گفت:برای عبور از پیک تابستان سال جاری و با بکار گیری ایده ها ما ۵ پروژه۲۳۰ کیلو ولت و ۱۲ پروژه در سطح فوق توزیع ۶۳ کیلو ولت را در نظر گرفتیم. .
وی افزود: در راستای این ایده ما موفق شدیم با اجرایی کردن این ایده در شرکت برق منطقه ای گیلان یک پروژه کشوری در سطح ملی تعریف شد که اگر این ایده در سطح کشور مورد استفاده قرار بگیرد ظرفیت معادل ۲۵۰۰۰ مگاولت آمپر و۱۵۰۰۰ مگاولت آمپر در بخش فوق توزیع در ظرفیت آزاد موجود در سطح کشور قرار می‌گیرد.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان تصریح کرد: بار مالی این پروژه حدودا ۴۵۰۰ میلیارد تومان است که ما فرض کردیم اگر که معادل ۵۰ درصد این پروژه هم مورد استفاده قرار نگیرد ۲۵۰۰ میلیارد جلو خواهیم افتاد.

 

در ادامه این نشست مهندس بلبل آبادی در رابطه با احداث پست بزرگ۲۳۰/۶۳کیلوولت رشت گفت: این پست به زودی در رشت به بهره برداری خواهد رسید که حدودا نزدیک ۲۲۵ میلیارد تومان برای سهامی برق منطقه ای گیلان هزینه خواهد داشت. همچنین در یک ماه آینده همین پست در شهرستان صومعه سرا با ظرفیت ۸۰ مگاوات آمپر برای افتتاح و بهره برداری آماده خواهد شد.

بلبل آبادی تاکید کرد: صنعت برق صنعت بسیار هزینه بری است و برای احداث هر نیروگاه ۶ تا ۷ سال زمان نیاز داریم و همچنین برای هرنیروگاه ۱۰۰۰مگاواتی یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز خواهیم داشت.

حدر رفت انرژی برق هیچ  توجیحی ندارد

وی با توجه به فرارسیدن فصل گرما گفت: در سطح کشور مخصوصا در ایام تابستان در سال گذشته حدودا ۲۱۰۰۰ مگاوات از ۵۷۰۰۰ مگاوات کشور فقط مربوط به سیستم های سرمایشی بودد که مصرف کنندگان با کم کردن درجه کولر و وسایل سرمایشی می‌‌توانند ۱۰ درصد از مصرف برق را کاهش دهند.

ایشان با تاکید بر اینکه از انرژی برق درست،صحیح،بهینه و هوشمندانه استفاده کنیم گفت:با این سرفه جویی به اقتصاد کشور کمک و در راستای اقتصاد ملی هم نقش بزرگ و اساسی ایفا می کنیم.

مهندس بلبل آبادی سرانه مصرف برق خانگی در ایران را  بیش از ۳۰۰۰ کیلووات خواند و گفت: این آمار حدودا ۳ برابر مصرف اروپا است  و ما در حقیقت مصرف کننده خوبی نیستیم و منابع خود را هدر می‌دهیم در حالی که میلیون ها دلار سرمایه گذاری نیز حدر می رود و این هیچ توجیحی ندارد.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه ما در مصرف برق رتبه ۱۸ را داریم گفت: این در حالی است که حدر رفت انرژی در کشور ما بالا و آمارشدت مصرف انرژی ۱۸۹ و شدت مصرف انرژی در کشور ما ۸۶۴ می‌باشد که متاسفانه ۵ برابر متوسط جهانی مصرف داریم.

نقش آفرینی رسانه در بهره وری برق  و  اصالح الگوی مصرف

وی از رسانه ها خواست تا بیشتر به این مسئله توجه و به طور جدی ورود کنند زیرا ما در بحث بهره وری از انرژی برق در کشور امارهای بسیار پایین داریم  و باید توجه کنیم که یکی از دلایل  ارزان بودن قیمت انواع حامل های انرژی، بکارگیری های فناوری قدیمی، عدم استفاده از ظرفیت کامل منابع، عدم اطلاع مصرف کنندگان انرژی نسبت به روش های صحیح مصرف است و ما ارزانترین انرژی را در سطح جهانی داریم  .

ایشان همچنین از رسانه ها خواست تا در تمام محفل و مجالس و گفتمانها به این موضوع بیشتر پرداخته  و با اطلاع رسانی مصرف کننده گان را  نسبت به درست و صحیح مصرف کردن بیشتر سوق دهند.

ایشان همچنین یکی دیگر از چالش های مصرف بیش از اندازه این انرژی را افزایش گرما،نیاز به نیروگاهها،افزایش الاینده ها و مهمتر از همه زیان های زیست محیطی خواند و گفت: مدیریت مصرف باید به سمت  استفاده درست و هوشمندانه از برق  و مدیریت بهینه سازی ،اصلاح الگوی مصرف استفاده بجا و بدور از اسراف برای جلوگیری از بحران های احتمالی دیگر است و رسانه بیشتر شفاف سازی کند.

عدم بازنگری در مولد انرژی خورشیدی به علت تحریم و افزایش نرخ ارز

ایشان در خصوص انرژی خورشیدی گفت: متاسفانه از سال گذشته به علت تحریم و افزایش نرخ ارز نرخ خرید تضمینی انرژی تولید برق بادی و خورشیدی بازنگری و اصلاح نشده و تا این کاهش قیمت نباشد این انرژی برای بخش خصوصی جذابیت نداشته و با روند کندی همراه است.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان در پاسخ به خبرنگار صفیر گیلان در خصوص چالش  تامین انرژی برق مطمئن و پایدار برای شهرک های صنعتی و واحد های تولیدی که در تابستان سال گذشته برای عبور از پیک مصرف در طرح ذخیره سازی با قطع برق مواجه بودند چه برنامه هایی دارید گفت:ما مشکلی در تولید برق نداریم و بیشتر از مصرف نیاز برق داریم.

وی افزود: یکی از دلایل این طرح تابستانه  بخاطر این است که در فصل تابستان بخاطر میزان مصرف کل کشور  که پیشی می گیرد مرکز دیسپاچینگ  به شکل ملی مدیریت کل شبکه برق ایران که مهمترین وظیفه آن اینکه اجازه ندهد مصرف از تولید پیشی بگیرد طرح را پیشنهاد  تا در کل کشور حادثه فروپاشی شبکه اتفاق نیافتد را اجرایی می کند.

وی افزود: اگر مرکز دیسپاچینگ این مدیریت را در پیک مصرف بالا نداشته باشد و مصرف از تولید فقط ۲۰ ساعت پیشی بگیرد  و فکر کنید ۲۰ ساعت در کشور برق نداشته باشیم چه اتفاقاتی می افتد.

بسته تشویقی وزارت نیرو به واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی

وی افزود: در هر زمانی که مصرف از تولید پیشی بگیرد این مرکز به استان ها تاکید بر کاهش مصرف دارد و تنها اتفاقی که سال گذشته در تامین انرژی برق مطمئن و پایدار برای مشترکین صنایع تجاری و خانگی افتاد توسط این مرکز در دستور کار ما قرار گرفت.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه ما امسال رشد انرژی برق را شاهد هستیم امیدوار شد تا اتفاقات سال گذشته تکرار نشود ولی در صورت افزایش گرما و شرایط آب و هوایی و درجه حرارت  و مصرف وسایل سرمایشی مجبور به مدیریت اضطراری بار (دیسپاچینگ) برای مشترکان صنعتی و شهرک ها  در تابستان  دور از انتظار نیست.

وی افزود: البته وزارت نیرو  برای واحد های تولیدی در شهرک های صنعتی  بسته تشویقی طراحی کرده که این بسته عاید اقتصادی و مادی را دارد.

مهندس بلبل آبادی تصریح کرد؛ نهایت سعی و تلاش اینکه به هیچ وجه خاموشی و اعمال مدیریت برای مشترکین در تابستان  پیش رو نداشته باشیم افزود: مدیریت مصرف انرژی چه مشکل داشته باشیم چه نداشته باشیم و یا میزان تولید انرژی هم کافی باشد باز هم انرژی که با زحمت و سرمایه گذاری تولید می شود به هیچ وجه توجیحی برای حدر دادن آن ندارین.

//تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری