به گزارش صفیر گیلان؛دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در جلسه شورای عالی پیوند، ضمن تسلیت ایام شهادت امیرمومنان حضرت علی (ع)، ارتقای مقوله پیوند را از طریق بازبینی فرایندها میسر دانست و اظهار داشت: اقدامات اصلاحی، در کنار فرهنگ سازی می تواند به بهبود روند این مهم، منجر شود. دکتر […]

به گزارش صفیر گیلان؛دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در جلسه شورای عالی پیوند، ضمن تسلیت ایام شهادت امیرمومنان حضرت علی (ع)، ارتقای مقوله پیوند را از طریق بازبینی فرایندها میسر دانست و اظهار داشت: اقدامات اصلاحی، در کنار فرهنگ سازی می تواند به بهبود روند این مهم، منجر شود.

دکتر یوسف زاده با اشاره به ظرفیت بالای پیوند در استان، تاکید کرد: جانشین پروری در این خصوص بسیار کمک کننده است، ضمن اینکه بحث های انگیزشی و برطرف کردن نقاط قابل بهبود در این مسیر، می تواند ما را به هدفمان بزدیک تر کند.

وی در ادامه با نگاهی بر نقشه جامع درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مرکز دانشگاهی رازی را به خاطر وجود تجهیزات و زیرساخت های موجود، در افقی طولانی تر، به عنوان مرکز جامع پیوند و سرطان خواند و افزود: تمام تلاش مجموعه دانشگاه این است تا بار کمتری بر دوش بیماران و نیازمندان به اهدای عضو، تحمیل شود، در این زمینه، برای هزینه های پیش از پیوند برای دارندگان دفترچه روستایی، تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا از طریق دانشگاه پرداخت شود.

دکتر حسین همتی- معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نیز در این جلسه با مروری بر عملکرد سال های گذشته و پیش رو، اذعان داشت: باید تدابیری اتخاذ شود تا با بررسی عوامل تاثیرگذار برای ارتقای اهدا در گیلان، گام های موثرتری برداشته شود. وی ادامه داد: در کنار برطرف نمودن نقاط ضعف، زیر ساخت ها نیز باید اصلاح شود تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

گفتنی است؛ اولین شورای عالی پیوند در سال ۹۸، با حضور  ریاست و جمعی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان  و متولیان امر پیوند استان، در سالن اجلاس دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد و طی آن، ضمن بررسی مشکلات و علل سیر نزولی پیوند در گیلان، قوانین و مقررات داخلی این مهم مورد بازبینی قرار گرفت. همچنین، به آمادگی مرکز فراهم آوری اعضا برای رسیدن به ۴۰ پیوند کلیه و ۱۲ پیوند کبد در سال، توجه شد.

پی نوشت: در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ٩٧،  ١٧ مورد کلیه، ٩ مورد نسوج، و ۵ مورد کبد از بیست و سه نفر اهداء کننده مرگ مغزی به نیازمندان اهداء شد. همچنین در سال٩٨، چهار  مورد پیوند کلیه و سه مورد پیوند کبد از شش مرگ مغزی انجام شده است.