اختصاصی/صفیر گیلان؛سید مهدی سلیمانی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شفت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون اظهار کرد؛ پرفشاری خون عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها است که منجر به مرگ‌ومیر و عوارض جدی و ماندگار در بیماری می‌شود. وی با بیان اینکه بروز بسیاری […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛سید مهدی سلیمانی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شفت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون اظهار کرد؛ پرفشاری خون عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها است که منجر به مرگ‌ومیر و عوارض جدی و ماندگار در بیماری می‌شود.

وی با بیان اینکه بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن فشارخون، در دهه چهارم عمر بروز می‌کند، افزود: با توجه به اهمیت فشارخون در سلامت مردم، وزارت بهداشت، طرح ملی بسیج کنترل فشارخون را برای کلیه  افراد بالای ۳۰ سال و  مادران باردار و بیماران کلیوی که این دو گروه بدون در نظر گرفتن سن مورد هدف بودند را  اجرا کرده است.

دکتر سلیمانی

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شفت با بیان اینکه در سال ۹۶ حدود ۹۰ هزار نفر از مردم کشور براثر بیماری‌های مزمن پرفشاری خون فوت‌شده‌اند، گفت: با غربالگری بیماران پرفشاری خون در طرح بسیج ملی پس از شناسایی بیماران عملیات درمانی آن‌ها آغاز می‌شود.

سلیمانی با اشاره به هدف‌گذاری کنترل حداقل ۵۰ درصد جمعیت هدف در طرح ملی کنترل فشارخون توسط وزارتخانه تصریح کرد: کل جمعیت شهرستان بالای ۳۵ سال در شفت، ۳۵ هزار و ۳۷۳ نفر هستند که در راستای این طرح غربالگری ۲۱ هزار و ۹۳۰ نفر در مراکز بهداشت، پایگاه‌های بهداشت،خانه های بهداشت، ایستگاه‌های سیار اجرایی شده است.

و ی همچنین از  غربالگری سه هزار و ۱۰۰ نفر در بیمارستان امام رضا علیه‌السلام شفت خبر داد.

ایشان  با اشاره به پیشرفت در عملکرد شبکه بهداشت و درمان شهرستان شفت در اجرای طرح ملی کنترل فشارخون بیان کرد: شفت جزو چهارمین شهرستان گیلان بوده که در اجرای این طرح زودتر به جمعیت هدف رسیده است و  رتبه دوم استان را به خود اختصاص و همچنان این طرح با جدیت ادامه دارد.

سلیمانی تصریح کرد؛قبل از شروع طرح غربالگری فشار خون شهرستان شفت با سامانه ثبت در سامانه سیب توانسته بود ۵هزار بیمار را در احوزه فشار خون بالا شناسایی کند که این خود نشانه فعالیت شبکه بهداشت در بحث سلامت افراد است.

ایشان ثبت جمعیت هدف را در طرح غربالگری فشار خون در شهرستان شفت نسبت به دیگر شهرستانها پیشتاز خواند و گفت:شهرستان شفت جز ۴ شهرستان پیشتاز در این طرح بوده و بالغ بر ۷۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال غربالگری که این موفقیت حاصل شرح وظایف دقیق برای مجموعه و تیم و کمیته فنی  و کارگروه بوده است.

این مسئول از غربالگری پرسنل و مدیران ادارات،برپایی ایستگاه سیار در نماز جمعه،حضور در همایش، جشنواره ها،ایجاد ایستگاه در مسابقات و بازار روز ،اطلاع رسانی وسیع از طریق تریبون نماز جمعه وبرپایی کارناوال و بنر و نیز با همکاری شوراها و دهیاران بوده است.

سلیمانی با بیان اینکه طرح غربالگری فشار خون می تواند عدد و ارقام درشتی رات در حوزه بهداشت و درمان و پزشکی جابجا کند گفت:فشار خون  تا امروز چراغ خاموش در مرگ و میر حرکت کرده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شفت با بیان اینکه در جهان بیشترین مرگ‌ومیر به ترتیب بیماری قلبی و عروقی، سرطان‌ها و مرگ‌ومیر جاده‌ای است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمعیت کشور رو به پیری رفته و جمعیت هدف مبتلابه فشارخون بالا نیز در پی آن افزایش پیدا می‌کند طرح ملی کنترل فشارخون بسیار مثمر ثمر خواهد بود و علاوه بر کنترل بیماری‌های غیر واگیر، هزینه‌های درمان در آتی را به‌صورت محسوس کاهش می‌دهد.

ایشان تصریح کرد؛در شهرستان شفت ۵۵ هزار نفر جمعیت با ۶۰ خانه بهداشت و ۹ مرکز درمانی و یک بیمارستان با ۲۵۰ پرسنل در مراکز بهداشتی و ۱۰۰ پرسنل در بیمارستان به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای این جمعیت را عهده دارند.

تنظیم//زلیخا صفری

دکتر سلیمانی شفت فشار خون

فشار خون شفت  شفت دکتر سلیمانی