اختصاصی/ صفیر گیلان،  دکتر ابو القاسم عظیم یکتا ظهر امروز در نشست خبری پیرامون اقدامات انجام شده در زمینه اجرای طرح سنجش ملی کنترل فشارخون بالا بر لزوم مشارکت رسانه‌ها در تغییر سبک زندگی و کاهش اثرات بیماری‌های غیرواگیر نظیر فشارخون بالا تأکید کرد و افزود: کمپین ملی کنترل فشارخون بالا برای سنجش فشار خون افراد […]

اختصاصی/ صفیر گیلان،  دکتر ابو القاسم عظیم یکتا ظهر امروز در نشست خبری پیرامون اقدامات انجام شده در زمینه اجرای طرح سنجش ملی کنترل فشارخون بالا بر لزوم مشارکت رسانه‌ها در تغییر سبک زندگی و کاهش اثرات بیماری‌های غیرواگیر نظیر فشارخون بالا تأکید کرد و افزود: کمپین ملی کنترل فشارخون بالا برای سنجش فشار خون افراد بالای ۳۰ سال سن، مادران باردار و بیماران کلیوی از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه وارد فاز عملیاتی شده است.

image_2019_6_27-6_15_31_521_2q2

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فومن فشار خون بالا را  اولین علت مرگ و میر در شهرستان فومن خواند و گفت: با تلاش مجموعه بهداشت و درمان و مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت و ۱۰۰ نفر بهورز و ۷۰ مراقب سلامت و تقریبا با حضور ۳۰۰ نفر توانستیم در این طرح از مرز صدر در صد بگذریم .

یکی از سیاست وزارت در سال ۹۸ کنترل این گونه بیماری با اطلاع رسانی شناسایی و درمان و به ویژه فشار خون بوده است.

یکتا بابیان اینکه در شهرستان فومن جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان ما  ۵۳ هزار و ۵۰۰هزار نفر جامعه هدف را شامل می شود که ۳۳ هزار و ۵۰۰هزار نفر جامعه روستایی و ۲۰هزار نفر جمعیت شهری هستند، گفت: سنجش این جامعه هدف از مرز۹۴ درصد عبور کردیم.

وی مجموعه شهرستان استان را دو تیپ کمتر زیر  ۲۰ هزار نفر  که جمعیتش تحت پوشش پزشک خانواده و بالای ۲۰ هزار نفر مثل فومن که تمام جمعیت آن تجت پوشش نیست و یکی از اهداف طرح در شهرستان همین است.

ایشان تصریح کرد در روستا طرح غربالگری کنترل فشار خون با سه هدف برگزار می شود که شامل هدف صدر صد و ۵۰ درصدی کشوری و ۹۰ درصدی استانی بوده که ما در روستا ۳۱ هزار نفر غربالگری یعنی ۹۴ درصد جمعیت هدف  و استانی ۱۰۴ درصد جمعیت هدف و۱۸۷ درصد ما مورد شناسایی قرار گرفته است

وی افزود: ۴۰ درصدر جمعیت شهری غربالگری و  در میانگین کشوری ۷۸ درصد و در کل شهرستان ۳۹ هزار نفر یعنی ۷۵ درصد جمیعت شهرستان مورد غربالگری قرار گرفتند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فومن  با بیان اینکه فومن در شمار افراد مستعد فشارخون در رتبه قابل توجهی قرار دارد  گفت: آخرین وضعیت نشان دهنده این است که تمام جمعیت تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان نیستند و نیازمند شناسایی هستند .

ایشان تاکید کرد؛ از مجموع  ۳۹ هزار نفر جمعیت  جامعه هدف ۵۶۳۴ نفر فشار خون صدر درصد بالا که فشار خون داشته  ولی بی اطلاع بودند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فومن با اشاره به اینکه ما در طرح غربالگری ۹۵۰۰ نفر مشکوک به فشار خون بالا داشتیم که با معاینه  و تکرار  کنترل فشار خون ۵ هزار نفر بیمار فشار خونی تشخیص داده شد گفت: برخی به دلیل نداشتن علایم از فشار خون بالای خود اطلاع نداشتند  و ما در این طرح ۷۲۵ نفر را در  ارجا غیر فوری و ۲۸ نفر فشار خون بالا ارجا فوری و ۳ نفر ارجا اورژانسی داشتیم.

یکتا با بیان اینکه میانگین مصرف نمک در کشور ۱۲ گرم برای هر فرد در روز است که اگر ۳ گرم نمک از غذای هر فرد کاسته شود بین ۳۰ تا ۵۰ درصد سکته‌ها کاهش خواهد یافتحیدری مقدم با بیان اینکه میانگین مصرف نمک در کشور ۱۲ گرم برای هر فرد در روز است که اگر ۳ گرم نمک از غذای هر فرد کاسته شود بین ۳۰ تا ۵۰ درصد سکته‌ها کاهش خواهد یافت، گفت: خانه های بهداشت و مرکز درمانی درشهرستان  وجود دارد که در عرصه اطلاع‌رسانی کمپین فشارخون بالا فعال هستند.

وی بااشاره به اینکه فشارخون افراد پس از سنجش در سامانه سیب ثبت خواهد شد تا در روند سلامتی فرد ارزیابی شود، گفت: تلاش بر این است که روی جامعه تاثیر بگذاریم و عادات بد غذایی و سبک زندگی را تغییر دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه هر که خود را از آموزش بی نیاز ببیند محکوم به فنا خواهد بود، عنوان کرد: هر علمی در دنیا هر ۳ سال معادل عمر خود رشد می کند و از آنجا که نیازمند مشارکت همه در رسانه و غیر رسانه در بروزرسانی و رشد رو به جلو هستیم خود را از آموزش بی نیاز نمی‌بینیم بنابراین پذیرای تجارب همه هستیم.

ایشان ضمن تقدیر از همراهی و همکاری فرمانداری شهرستان،نماینده،نیروی انتظامی ،سپاه و ادارات از همکاری مجموعه شبکه بهداشت و درمان و کاربران این طرح تقدیر و تشکر نمود.

تنظیم// زلیخا صفری

image_2019_6_27-6_17_1_369_pszphoto_2019-06-14_07-36-11