اختصاصی صفیر گیلان؛نشست هم اندیشی فعالان صنعت سلولزی گیلان با حضورحمیدرضا عدل، معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشو، محمود قاسم نژاد فرماندار شهرستان فومن، شجاع مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور، فرزام صفت معاون اقتصادی استانداری گیلان ،افتخاری نماینده و سایر مسئولین و مدیران بخش خصوصی و دولتی پیرامون بررسی راهکارهای […]

اختصاصی صفیر گیلان؛نشست هم اندیشی فعالان صنعت سلولزی گیلان با حضورحمیدرضا عدل، معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشو، محمود قاسم نژاد فرماندار شهرستان فومن، شجاع مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور، فرزام صفت معاون اقتصادی استانداری گیلان ،افتخاری نماینده و سایر مسئولین و مدیران بخش خصوصی و دولتی پیرامون بررسی راهکارهای تامین منابع و مواد اولیه این صنعت در شرکت نئوپان فومنات برگزار شد.

فرماندار فومن؛ کارخانه ی نئوپان هیچ معوقات بانکی و مشکلات حقوقی ، قضایی ندارد

فرماندار فومن

محمود قاسم نژاد با قدردانی از تلاشهای صورت گرفته و راهکارهای ارائه شده جهت کاهش مشکلات صنایع سلولزی گفت: نئوپان فومنات یکی از بهترین واحدهای تولیدی است که اشتغال زیادی ایجاد کرده است.
فرماندار شهرستان فومن با بیان اینکه تعامل خوبی با این کارخانه وجود دارد، یادآور شد: خوشبختانه از لحاظ اجتماعی و بانکی نیز این واحد تولیدی مشکل خاصی ندارد و حقوق کارگران به موقع پرداخت می شود.
وی با اشاره به جلسات پیشین درباره کاهش مشکلات صنایع تولیدی اظهار کرد: ضروری است عرصه های منابع طبیعی جهت زارعت چوب در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

افتخاری؛کارخانه ها یی نطیر نئوپان نبض اقتصاد کشورند

افتخاری

حجت الاسلام افتخاری نیز کارخانه‌ها را شریان بخش اقتصادی کشورعنوان کرد و گفت: در سطح کلان کشور نیازمند حمایت بیشتر از تولیدکنندگان هستیم.
نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی حمایت از واحدهای تولیدی را در شرایط بحرانی موجود ضروری خواند و تصریح کرد: برای حل مشکلات صنایع سلولوزی در کوتاه مدت و بلندمدت نیازمند اقداماتی نظیر واردات چوب و همچنین حمایت بیشتر از زارعت چوب هستیم
افتخاری در پایان با قدردانی از حمایتهای سازمان برنامه و بودجه کشور برای پروژه های فاضلاب شفت و احداث سد لاسک اظهار کرد: در شرایط اقتصادی موجود اختصاص ۵۱۷ میلیارد تومان برای احداث سد لاسک اقدامی کم نظیر بود.

دلق پوش؛۳۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در صنعت سلولزی گیلان 

دلق پوش

فرهاد دلق پوش گفت: ۳۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در صنعت سلولزی گیلان صورت گرفته است که از این میزان ۱۸ هزار میلیارد ریال در بخش اوراق فشرده چوبی و مابقی در بخش پالت سازی و صنایع چوبی سرمایه‌گذاری شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در نشست فعالان صنعت سلولزی که در مجموعه شرکت نئوپان فومنات برگزار شد، عنوان داشت: میزان اشتغال ایجاد شده در این صنعت را قریب به دو هزار نفر به صورت مستقیم اعلام کرد که با راه اندازی ظرفیت های در دست اجرا شاهد اشتغال بیش از ۷۰۰ نفر دیگر در آینده نزدیک خواهیم بود.
وی همچنین تصریح کرد: که شش واحد بزرگ تولید کننده انواع اوراق فشرده چوبی با تکنولوژی مدرن و به روز و همچنین ۱۰۱ واحد صنعتی در زمینه تولید انواع پالت چوبی هم اکنون در گیلان در حال فعالیت می باشند که با این ظرفیت با توجه به سازگاری اقلیم گیلان می‌تواند به عنوان قطب صنعت سلولزی کشور مطرح شود.
این مسئول افزود: هدف از این نشست اتخاد تصمیم صحیح برای تامین مواد اولیه مصرفی و همچنین حفظ و نگهداری منابع طبیعی و ملی است و باید برای حل موانع واردات چوب خصوصا از کشور روسیه برنامه های لازم را انجام دهیم.

 

در ادامه جلسه هر یک از مسئولین و فعالان این صنعت به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در این حوزه پرداخته و راهکارهای متناسب و عملیاتی جهت حل موانع پیش رو تامین مواد اولیه این صنعت در جهت پویایی صنعت سلولزی ابراز داشتند.

فرزام صفت؛ جنگل به عنوان یک زیستگاه  نیازمند ریزش و رویش است

ارش فرزام صفت

آرش فرزام صفت معاون اقتصادی استانداری گیلان در نشست هم اندیشی فعالان صنعت سلولزی گیلان با اشاره به نیاز ۳ میلیون مترمکعبی چوپ برای صنایع سلولزی اظهار کرد: قانون طرح تنفس درحالی اجرایی شده که بسیاری از کارشناسان حوزه منابع طبیعی و جنگل با آن مخالف هستند.
وی با بیان اینکه جنگل را باید به عنوان یک زیستگاه نگاه کرد که نیازمند ریزش و رویش است، یادآور شد: در شرایط خوشبینانه میتوان ۶۵۰ هزار مترمکعب چوب تولید کرد که در کنار آن ۲۵۰ هزار مترمکعب نیز از طریق واردات تامین می شود بنابراین سایر نیاز چوبی از طریق قاچاق در حال تامین شدن است که این یعنی اجرای قانون تنفس درحالیکه درختان افتاده و شکسته را نیز نمی‌توان برداشت کرد به جای حفظ جنگل در حال کمک به نابودی و تخریب جنگل است.
معاون اقتصادی استانداری گیلان با بیان اینکه دو راهکار برای حل مشکلات موجود اندیشیده شده است، گفت: زراعت چوب یکی از اقدامات است که دولت نیز بر آن تاکید کرده است و راهکار دوم نیز واردات چوپ از سایر کشورها است که در زمینه قرنطینه با توجه به اینکه در محدوده ۵۰ کیلومتری نباید هیچ جنگلی وجود داشته باشد هنوز با مشکل مواجه هستیم.
فرزام صفت چوب واردات چوپ پوست کنده و الوار را برای واحدهای تولیدی مقرون به صرفه ندانست و افزود: پس از مذاکرات صورت گرفته و پیگیریهای به عمل آمده در نهایت بندر گمیشان شرایط لازم را برای احداث سایت قرنطینه در شمال دارا است.
معاون اقتصادی استانداری گیلان با بیان اینکه ۵۱ درصد سهام بندر سالیانکا در آستاراخان روسیه نیز متعلق به شرکت کشتیرانی دریای خزر است، تصریح کرد: با امکانات موجود در این بندر حتی میتوان با آفت زدایی به روش حرارتی نگرانی های موجود را رفع کرد و بعد از آن چوب وارد کشور شود.

عدل؛تامین چوب مورد نیاز صنایع سلولوزی از روشهای دیگری غیر از برداشت از جنگلها / واردات چوب از استانهای جنوبی کشور مقرون به صرفه برای کارخانه 

حمید رضا عدل

حمیدرضا عدل، معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه قانون طرح تنفس جنگل جزو پیشنهادت دولت نبوده است و در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تصویب شد، تصریح کرد: طرح صیانت از جنگلهای شمال باید سالها پیش اجرایی میشد اما پیشنهاد دولت این بود که اختیار برداشت از جنگل در اختیار دولت باشد.
وی با بیان اینکه در هنگام نوشتن این طرح به پیامدهای آن نیز توجه شده است، متذکر شد: از همان ابتدا نیز این انتظار را داشتیم که با اجرای طرح تنفس با کمبود منابع چوب رو به رو خواهیم شد اما کشور به این نتیجه رسید که در جنگلهای شمال دیگر بیش از این امکان برداشت وجود ندارد.
عدل با اشاره به اینکه قبل از اجرای این طرح نیز میزان چوب برداشت شده سالیانه به ۵۰۰ هزار مترکعب می رسید، تصریح کرد: باتوجه به مجوزهای صادر شده برای صنایع سلولوزی و سایر کارخانجات که مواد اولیه آنها از چوب تامین میشود این تفکر وجود داشت که باید چوب مورد نیاز صنایع از روشهای دیگری غیر از برداشت از جنگلها تامین شود.
معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور بر زراعت چوب در کنار واردات و همچنین بهره برداری از درختان افتاده تاکید کرد و گفت: در بحث واردات سازمان حفظ نباتات کشور باید انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد که این موضوع در جلسه هفته آینده به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.
عدل با بیان اینکه دولت و وزارت جهاد کشاورزی بر زراعت چوب تاکید دارند، اظهار کرد: اراضی حاشیه رودخانه ها و همچنین اراضی متعلق به منابع طبیعی مستعد این کار هستند.
وی با بیان اینکه در استانها نیز باید استانداری، نمایندگان و سایر مسئولان ارشد پای کار بیایند، افزود: اگرچه منابع طبیعی از لحاظ ماهیت با هرگونه واگذاری مخالف است اما میتوان براساس ضوابط نسبت به واگذاری اراضی اقدام کرد.
عدل واردات چوب از سایر استانها را نیز ضروری دانست و گفت: برای کارخانجات مقرون به صرفه است که دست به واردات چوب از استانهای جنوبی کشور بزنند.

در این نشست همچنین مهندس کوچکی کارشناس چوب و جنگل داری و  مشاور  حوزه چوب کارخانه نئوپان و نیز مهندس شجاع  مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه مطالبی را مطرح نمودند.

تنظیم/زلیخا صفری

کوچکی image_2019_7_4-7_53_50_129_oqQ