به گزارش صفیر گیلان ؛ هر ساله با شروع فصل گرما شرایط مناسبی برای رشد ویروس تب کریمه و کنگو (CCHF) فراهم می شود. بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب دار مشترک بین انسان و حیوان است، با وجودی که بیماری مخصوص حیوانات است ولی موارد تک گیر و همه […]

 به گزارش صفیر گیلان ؛ هر ساله با شروع فصل گرما شرایط مناسبی برای رشد ویروس تب کریمه و کنگو (CCHF) فراهم می شود. بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب دار مشترک بین انسان و حیوان است، با وجودی که بیماری مخصوص حیوانات است ولی موارد تک گیر و همه گیری های ناگهانی این بیماری در انسان ها نیز اتفاق می افتد  و مخزن بیماری طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو، گوسفند،  بز، سگ،  زرافه، کرگدن، جوجه تیغی و . . . می باشند.

این بیماری، اغلب در اثر گزش کنه و همچنین دستکاری و له کردن آن، تماس با دام آلوده و یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، مصرف گوشت و جگر خام یا نیم پخته و تماس با خون و ترشحات بیمار آلوده انتقال می یابد.

هر ساله در استان گیلان تعدادی از افراد به این بیماری مبتلا می شوند،  در این راستا نیروهای بهداشتی درمانی اقدامات مفیدی را با کمک دامپزشکی برای کنترل این بیماری انجام داده اند که با همکاری مردم، این اقدامات  کامل خواهد شد.

انتظار می رود برای پیشگیری از این بیماری نکات زیر را رعایت فرمایید:

۱. جایگاه نگهداری دام از محل زندگی انسان ها دور نگه داشته شود.

۲. از له کردن کنه روی دست و یا سایر اندام های بدن انسان یا حیوان، خودداری شود.

۳. از تماس مستقیم با ترشحات، خون و یا لاشه دام خودداری شود.

۴. از ذبح دام در محل های غیر مجاز یا خارج از کشتارگاه ها خودداری شود.

۵. گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت مراکز دامپزشکی و بهداشت، تهیه شود.

۶. از خرید و مصرف گوشتی که در محل های خارج از کشتارگاه ها ذبح می شوند خودداری شود.

۷. گوشت، بعد از ۲۴ ساعت و دل و جگر و قلوه بعد از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای معمولی یخچال مصرف شود.غف/

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وب دا)؛ هر ساله با شروع فصل گرما شرایط مناسبی برای رشد ویروس تب کریمه و کنگو (CCHF) فراهم می شود. بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب دار مشترک بین انسان و حیوان است، با وجودی که بیماری مخصوص حیوانات است ولی موارد تک گیر و همه گیری های ناگهانی این بیماری در انسان ها نیز اتفاق می افتد  و مخزن بیماری طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو، گوسفند،  بز، سگ،  زرافه، کرگدن، جوجه تیغی و . . . می باشند.