به گزارش صفیر گیلان، عصر دوشنبه نود و دومین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در دفتر این شورا در رشت با موضوع بررسی وضعیت سامانکده‌های شهرداری رشت برگزار شد. ضرورت توجه به غربالگری ماهیانه افراد ساکن در سامانکده رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در این […]

به گزارش صفیر گیلان، عصر دوشنبه نود و دومین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در دفتر این شورا در رشت با موضوع بررسی وضعیت سامانکده‌های شهرداری رشت برگزار شد.

ضرورت توجه به غربالگری ماهیانه افراد ساکن در سامانکده

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در این جلسه با تأکید بر لزوم توجه به موضوعات اجتماعی، اظهار کرد: راه اندازی سامانکده‌ها و گرمخانه‌های شهرداری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و کنترل ناهنجاری‌ها است.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه سامانکده شهرداری رشت از سال ۸۲ فعالیت خود را آغاز برای حمایت از افراد بی خانمان آغاز کرده است، گفت: یکی از مهم ترین مواردی که در این اماکن باید به آن توجه ویژه انجام شود غربالگردی ماهیانه ساکنان آن است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات فراوان مالی این اماکن، تأکید کرد: با توجه به اینکه این حوزه جز آسیب‌های اجتماعی شهر است انتظار می رود شهردار رشت به صورت ویژه نسبت به رفع کمبودها و دغدغه‌های سامانکده و گرمخانه شهرداری اقدام کرده و پرداخت مطالبات معوقه این حوزه در اولویت باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با تاکید به تأمین اقلام مورد نیاز سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت بیان کرد: اقلام خوراکی، پتو، بالشت و غیره از جمله نیازهای سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت بوده و انتظار داریم در این باره مساعدت بیشتری انجام بشود.

وی با بیان اینکه نبود منابع مالی کافی به این حوزه سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای سامانکده ها و گرمخانه های رشت شده است، تصریح کرد: به رغم وجود مشکلات مالی فراوانی اما مسئولان این سامانکده برای رفع نیازها تلاش‌های بسیاری انجام داده که جای تقدیر است.

لزوم بهره گیری از ظرفیت خیران

محمدحسن عاقل منش عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در ادامه این جلسه با تأکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت خیران برای تأمین منابع مالی سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت، اظهار کرد: در این راستای باید با شناسایی سازمان های مردم نهاد و خیران از کمک آنها برای رفع نیازهای این اماکن استفاده شود.

ساماندهی ۲۴۲ نفر در سامانکده شهرداری رشت

در ادامه جلسه مسئول سامانکده شهرداری رشت با بیان اینکه در سال گذشته ۲۴۲ نفر از افراد ساکن در سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت ساماندهی شدند، گفت: تعدادی از این افراد از استان های اردبیل، سیستان و بلوچستان بودند که به شهرهای خود بازگردانده شدند.

مروت علی خدایاری با اشاره به بدهی شهرداری رشت در زمینه تأمین غذای این افراد به یکی از مراکز تهیه غذا، افزود: در سال‌های گذشته غذای این سامانکده و گرمخانه از آسایشگاه معلولان رشت تأمین میشد که در سال های اخیر در این زمینه با مشکل مواجه شده ایم.

وی خواستار تعیین تکلیف نحوی اداره سامانکده از سوی شهرداری رشت شد و ادامه داد: اداره این سامانکده به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت واگذار شده است و با توجه به گستردگی فعالیت های این سازمان انتظار داریم ایم موضوع هرچه سریع تر تعیین تکلیف شود.

در پایان این جلسه با موافقت اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت مقرر شد ضمن بازدید از سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت طی جلساتی با حضور انجمن‌های مردم نهاد فعال این حوزه در راستای رفع مشکلات آنان تلاش شود.