صفیر گیلان؛سید امیر مصباح  با اشاره به انتشار فراخوان برگزاری دومین دوره جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی گیلان از خردادماه امسال، اظهار کرد: این جشنواره امسال با محوریت بزرگداشت مرحوم استاد «فرهاد پاک سرشت» پیشکسوت عرصه نمایش استان گیلان برگزار می‌شود. وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته نخستین دوره این جشنواره با محوریت بزرگداشت […]

صفیر گیلان؛سید امیر مصباح  با اشاره به انتشار فراخوان برگزاری دومین دوره جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی گیلان از خردادماه امسال، اظهار کرد: این جشنواره امسال با محوریت بزرگداشت مرحوم استاد «فرهاد پاک سرشت» پیشکسوت عرصه نمایش استان گیلان برگزار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته نخستین دوره این جشنواره با محوریت بزرگداشت استاد «یوسف فخرایی» و با استقبال خوب هنرمندان گیلانی برگزار شد، افزود: هدف از برگزاری این جشنواره ارج نهادن به آموزش هنر، استعدادیابی و شناسایی هنرمندان جوان و فعال، معرفی و تعالی ارزش‌های والای هنر ایرانی و اسلامی، ایجاد ارتباط هنری بین هنرمندان آموزشگاه‌های آزاد هنری گیلان و ایجاد بستر مناسب برای بروز و ظهور خلاقیت‌های هنری در قالب نمایشنامه نویسی برای هنرجویان آموزشگاه‌ها است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد گیلان ادامه داد: موضوع آثار آزاد است اما هنرجویان باید در آثار خود به مضامینی همچون فرهنگ و سنت ایران و اسلامی، دنیای معنوی و انسان معاصر، بنیان خانواده، تأثیرات مدرنیسم توجه داشته باشند.

وی با اشاره به شرایط شرکت کنندگان در این جشنواره، بیان کرد: شرکت کنندگان حتماً باید هنرجوی یکی از آموزشگاه‌های آزاد هنری دارای مجوز از اداره کل ارشاد گیلان باشند و هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر سه اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال کند و اقتباس از داستان و رمان نیز بلا مانع است.

مصباح با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره ۳۱ شهریور ماه و برگزاری مراسم اختتامیه نیز آبان ماه امسال است، تصریح کرد: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، دسته بندی شده و توسط هیئت داوران ١٠ اثر برگزیده انتخاب و در نهایت از میان این آثار سه اثر برتر انتخاب و در اختتامیه این جشنواره با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه نمایشنامه خوب و دارای محتوای بالا رکن اصلی تئاتر محسوب می‌شود، گفت: امروز و به اقتضای زمان رویکردهای مختلفی از نمایشنامه نویسی را شاهد هستیم اما هیچکدام از تغییرات سبب نمی‌شود تا در هیچ دوره تاریخی شاهد اجرای تئاتر بدون نمایشنامه باشیم.

مصباح با اشاره به اثرگذاری نمایشنامه بر ذهن و روح بیننده، تأکید کرد: نمایشنامه نویسبا استفاده از قدرت و نفوذ کلمات منظور خود را به بیننده القا می‌کند.

وی همچنین به جایگاه نمایش و نمایشنامه نویسی در ایران نیز اشاره کرد و افزود: در ایران از قرن‌ها پیش هنر نمایش در اشکال سنتی آن همانند شبیه خوانی با تعزیه، خیمه شب بازی، نقالی و تخت حوضی در میان مردم مقبولیت داشته و نمایشنامه نیز به دلیل وجود انواع حکایات و روایات منظوم و منثور از اشکال ادبی ایران محسوب می‌شد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد گیلان با بیان اینکه امیدوارم با برگزاری مستمر چنین جشنواره‌هایی زمینه شناسایی استعدادهای جوان و خوش ذوق گیلانی در عرصه هنر نمایشنامه نویسی با توجه به هنرمندان بزرگی همانند استاد فرهاد پاک سرشت فراهم شده و شاهد ارتقای جایگاه نمایشنامه نویسی استان و تولید آثار فاخر در حوزه نمایشنامه باشیم.

وی تأکید کرد: باید با حمایت و توجه به حوزه نمایشنامه‌نویسی به ویژه نمایشنامه نویسی با اصالت ایرانی و گیلانی و همچنین در نظر گرفتن ارزش‌های فرهنگی و دینی و هویت ایرانی و اسلامی به نقطه مطلوب در این حوزه دست یافته و نمایشنامه‌نویسی گیلان را به یک جریان پویا و مؤثر در کشور تبدیل کنیم.

/مهر