به گزارش صفیر گیلان، همایش آشنایی با کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها در حوزه تعاونی ها با همکاری پارک علم و فناوری گیلان و مدیریت تعاونی روستایی استان گیلان در تالار اجتماعات پارک علم و فناوری گیلان برگزار شد. در این همایش دکتر گیلانشاهی مدیرکل تعاون روستایی استان گیلان و دکتر باستی […]

به گزارش صفیر گیلان، همایش آشنایی با کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها در حوزه تعاونی ها با همکاری پارک علم و فناوری گیلان و مدیریت تعاونی روستایی استان گیلان در تالار اجتماعات پارک علم و فناوری گیلان برگزار شد.

در این همایش دکتر گیلانشاهی مدیرکل تعاون روستایی استان گیلان و دکتر باستی مدیر پارک علم و فناوری استان گیلان و دکتر مختاری مشاور وزیر جهاد کشاورزی کشور و دکتر علی آبادی عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران حضور داشتند.

دکتر گیلانشاهی مدیر کل تعاونی روستایی استان گیلان در خصوص اکوسیستم های استارتاپی در حوزه کشاورزی گفت:

اکوسیستم های استارتاپی در کشور فعالیت هایی را شروع کردند و همواره در بخش خدمات رسانی مسیرهای مختلفی را پشت سر گذاشتند و همواره سعی کردند این مسیرها در خدمت تولید قرار بگیرد اما در بخش کشاورزی آن گونه که باید احساس می‌شود که فعالیت‌هایی صورت نگرفته و موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای تحقق پیدا نکرده است با توجه به اینکه سیستم های موبایل روز به روز در حال افزایش است اطلاع رسانی های اینترنتی و در واقع در دورترین مناطق در دسترس تولیدکنندگان قرار می‌گیرد بر این شدیم که بتوانیم با برگزاری این جلسات هم یک درک متقابل را بین استارتاپ ها و هم بخش تولید فراهم بکنیم و از این طریق بتوانیم با نگرشی نو در راستای اصل واسطه ها شناسایی بازارهای تجاری بین المللی و نیاز موجود جهانی و ایجاد ارتباط بین این ها یک رابطه برقرار کنیم و بتوانیم از استارتاپ ها در بخش کشاورزی استفاده بهینه داشته باشیم.

این جلسه ابتدای پله اولی است که ما در استان گیلان اقدام کردیم که در این رابطه برداریم

انشاالله بتوانیم در پایان کار دستاوردهای خوبی داشته باشیم که در رونق بخش کشاورزی قدم های موثری برداشته شود.

دکتر باستی رئیس پارک علم و فناوری گیلان در ادامه صحبتهای دکتر گیلانشاهی افزود:

تعاونی‌ها یکی از ارکان مثلثی حوزه اقتصادی کشور است، این خود می‌تواند در این مجموعه خیلی تاثیرگذار باشند دوم حذف واسطه گری کاری است که خود استارتاپ ها می توانند این کار را انجام بدهند.

وی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهوری در همایش ایران هوشمند در دوم مرداد ماه جاری اظهار داشت: دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان در این همایش برای اولین بار کلمه استارت آپ را به کار برده اند که این مهم را به فال نیک می گیریم.

ایران هوشمند، ایرانی است بهره‌ مند از نیروی انسانی خلاق که چالش‌ ها را فرصت بروز نوآوری می‌داند، ایران هوشمند یعنی کشوری که در آن توسعه اقتصاد دیجیتال برای حمایت از کسب و کارهای نوپا به یک روال تبدیل شده باشد. ایران هوشمند یعنی حکمرانی هوشمند، یعنی مبارزه با فساد و ایجاد سازوکارهای شفاف در خدمات اداری و در دسترس بودن انواع خدمات عمومی در گوشی همراه هر ایرانی؛ ایران هوشمند یعنی ایران متصل به جهان اما مقاوم‌سازی شده در برابر سلطه فناورانه؛ ایران هوشمند آینده روشن را برای نسل امروز و فردای خود به ارمغان می‌آورد، آینده‌ای که همین نسل خوشفکر جوان ایرانی خواهد ساخت.

هدف از ایران هوشمند و طرح‌های متعدد ذیل آن ایجاد ثروت از طریق اقتصاد دیجیتال است و استارتاپ‌ها به‌عنوان فوتون‌های روشن‌کننده اقتصاد دیجیتال نقشی مهم در این زمینه خواهند داشت.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان در ادامه خاطر نشان کرد: در همایش ایران هوشمند بیان شد که استارت آپ ها می تواند مشکلات بزرگ کشور را در بخش نفت و کشاورزی مرتفع کند.

وی بیان داشت: هراس داریم که استارت آپ ها تبدیل به شعار شود، بدون اینکه مدیران بدانند استارت آپ ها چه هستند، چه ارکانی دارند و چگونه بایستی تقویت شوند.

باستی با بیان این که نباید فراموش کنیم که ساختار ادارات دولتی با شرکت های استارت آپ متفاوت است، تصریح کرد: در ادارات دولتی ارزش ممکنست که مستغلات ، تعداد نیروی انسانی و … باشد اما ارزش در شرکت های استارت آپی نیروی انسانیست بنابراین تفکر در ساختار دولتی متفاوت است.

استارت آپ یک کسب و کار جدید است؛ کسب و کاری که عموما حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.

دکتر مختاری مشاور وزیر کشاورزی در خصوص کسب وکار های نوپا در بخش کشاورزی گفت:

ما یک برنامه ای را طراحی کردیم بر مبنای سه پایه، فرهنگ سازی و توانمندسازی، تصویرگری و پشتیبانی و پایش است.

در بحث فرهنگ سازی ما یک فرهنگ پذیرش داریم.بخش دولتی که سالهای سال است به آنها گفته ایم بخش خصوصی خوب نیست و نگذاریم وارد ساختمان دولتی شود نمیتوانیم یک شبه به آنها بگوییم پذیرای بخش خصوصی باشد این نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی ادامه داد: در بحث توانمند سازیم دنبال این هستیم که کمک کنیم بچه های نوآور که توانمند شود کمک کردن از روش‌های مختلفی از جمله مراکز آموزش تحقیقاتی که در سطح استان‌ها وجود دارند و اعضای هیئت علمی آماده برای تدریس در این حوزه ها هستند .دوره های تربیت منتور راه اندازی کردیم بسیاری از این ها آماده ورود هستند.

توانمندسازی را برای جوانان انجام می‌دهند که در میخواهند در فضاهای استارتاپی کار کنند.

در بخش سوم که پشتیبانی و پایش است وزارت جهاد کشاورزی فضا و امکانات زیادی دارد که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردند که این امکانات باید در اختیار استارتاپ ها قرار بگیرد و مراحل اولیه کار را به راحتی پشت سر بگذارند چون استارتاپ ها در مرحله اول به کمک بیشتری نیازمندند.

بحث استارتاپ بحث نوآوری است و تا نوآوری نباشند استارتاپی وجود 

ندارد.

تولید یک اپلیکیشن در دلیل بر یک استارتاپ نیست. استارتاپ یعنی نوآوری و تکنولوژی در کسب و کار.

متأسفانه فضایی که در تهران برای کارهای نوآور و استارتاپ وجود دارد در استان های دیگر نیست.

هرچه در اتحادیه‌ها و بخش دولت بتوانیم فرهنگ سازی کنیم فرهنگ پذیرش را بالا ببریم و توانمندسازی جوانان را در دستور کار قرار بدهیم بیشتر موفق خواهیم شد.

در پایان دکتر علی آبادی عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی درخصوص مشارکت بخش تعاکن روستایی و پارک علم و فناوری اظهار داشت: هدف اصلی این همایش هم اندیشی و همفکری است تا استارت آپ ها را بهتر بشناسیم و اینکه ما برای تعاونی ها و مجموعه آنها امکاناتی که در حوزه تشکیلات سازمان تعاونی روستایی چه ظرفیتی داریم و مجموع ظرفیت های استارتاپی چقدر می تواند در اینجا نقش داشته باشد.

ایجاد عملی استارتاپ های تعاونی

ما اساس را بر این گذاشتیم که مجموعه توانایی تعاونی روستایی سه بخش دارد

انبارداری ، فروشگاه و محصول و یکسری نیازهایی که مربوط به نهادهای بالادستی است شرکت های تستارتاپی را تعریف می‌کنیم .

جوانان فعال و پرتلاش و خوشفکر بر اساس ایده‌هایی که دارند فرایند ایده هایشان تبدیل می‌شود به یک سری ابزارهای دیجیتالی که می تواند یک سری ماموریت ها را اجرا کند.

مسیر رشد استارتاپ ها یک مسیر مقدماتی دارد که از حداقل ها شروع می شود و با سختی باید از آن گذشت.

ظرفیت‌های موفق استارتاپی در کشور که در حوزه کشاورزی هستند مخصوصا هم استان‌های خود را در فضای استانی و ملی را در سطح ملی هماهنگ کنیم.

در ساختار کلان مجموعه ظرفیت های ما را سخت افزار گذاشتیم و مجموعه توانایی و فعالیت‌های دوستان را این نرم افزار نام گذاری کردیم.

دولت در اینجا نقش حمایت کننده و تسهیل دارد. سازمان تعاون روستایی به عنوان تنها مجموعه دولتی است که ارتباطش به صورت قانونمند با بخش خصوصی برقرار است.

ما سه محور اصلی داریم حمایت، نظارت و آموزش.

برای شبکه‌ها و تعامل ما علاقمندیم که رابطه بین سخت افزار و نرم افزار را در اینجا بر اساس ظرفیت ها و موقعیتی که در هر استان است برقرار کنیم.

در استان گیلان تعدادی تعاونی فعال و توانمند هستند که آمادگی دارند با مجموعه نرم افزار و با یک شرکت مستقل با رعایت قانون تجارت با حمایت مجموعه تعاونی‌ها و شبکه وزارت کشاورزی ورود پیدا کنند.

درسطح ملی و کلی مسائل مربوط به تبادلات مالی و رصد مسائل مالی و ظرفیت مسائل مالی را هماهنگ و برنامه ریزی کردیم.

وی ادامه داد: ابتدا این برنامه تنها در ۵ استان بود که با استقبال خوبی که مواجه بودیم این هشتمین استان است که فعالیتش را استارت زده و سازماندهی کردیم.

هدف ما این است که با آغوش باز بخش خصوصی و جوانان فعال را بپذیریم که بتوانیم یک حرکت خوب و موفق را پی‌ریزی کنیم.

در پایان این نشست چند گروه استارتاپ ها ضمن معرفی خود و محصولات و کارشان به پرسش های مدیران تعاونی پاسخ دادند.

گزارش تصویری از این مراسم :