به گزارش صفیر گیلان؛جبار کوچکی‌نژاد با بیان اینکه یقیناً بین دلالان داخلی و همدستان آنان رابطه‌ای وجود دارد و این رابطه روی وزارت جهاد کشاورزی، صدا و سیما و سازمان حمایت از مصرف کنندگان تأثیر گذاشته است اظهار داشت: لغو ممنوعیت واردات برنج خارجی دهن‌کجی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. نماینده مردم رشت در مجلس […]

 به گزارش صفیر گیلان؛جبار کوچکی‌نژاد با بیان اینکه یقیناً بین دلالان داخلی و همدستان آنان رابطه‌ای وجود دارد و این رابطه روی وزارت جهاد کشاورزی، صدا و سیما و سازمان حمایت از مصرف کنندگان تأثیر گذاشته است اظهار داشت: لغو ممنوعیت واردات برنج خارجی دهن‌کجی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

جبار کوچک نژاد نماینده

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه وی از شنیدن خبر لغو ممنوعیت واردات برنج شوکه شده است عنوان کرد: طبق قانون دولت سه ماه بعد از برداشت محصول داخلی حق واردات برنج را ندارد از سویی دیگر بر اساس همین قانون این واردات باید بر اساس نیازهای واقعی بازار و بدون هیچ‌گونه تبلیغات خاصی انجام شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس توجه به تولیدات داخلی و حمایت از آنان را از تأکیدات مقام معظم رهبری خواند و با بیان اینکه به شدت از رسانه ملی گله‌مند است تصریح کرد: در این مقطع از زمان که کشاورزان با خوشحالی مشغول برداشت برنج هستند این‌گونه رفتارها مانند پتکی است که بر سر آنان فرود می‌آید.

کوچکی‌نژاد تضعیف جایگاه کشاورزان برنج‌کار را عملی خلاف اهداف اقتصاد مقاومتی و رفتاری ضد منافع عمومی تلقی کرد و ابراز داشت: دلالان داخلی قصد دارند برنج را با قیمتی نازل از کشاورزان بگیرند و در انبارها ذخیره کرده و سپس با همدستی واردکنندگان برنج خارجی سر موعد مناسب آن را با قیمتی گزاف در بازار عرضه کنند.

وی نیاز بازار داخلی به واردات سالانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج آن هم بدون انجام هیچ تبلیغاتی را متذکر شد و خاطرنشان کرد: طبق قانون پس از واردات و تأمین نیاز بازار برنج خارجی باید در موعد مقرر توزیع شود اما در حال حاضر افرادی ذی‌نفع از این مسئله به عنوان یک اهرم فشار بر علیه برنج داخلی استفاده‌ می‌کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به اینکه اعلام خبر لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج زمینه نگرانی و دلزدگی کشاورزان شالیکار را به دنبال دارد اظهار داشت: این بخشنامه سبب می‌شود برنج داخلی ارزان به دست مفت‌خوران و دلالان بیافتد و بعد کشاورزان ما در زمان افزایش قیمت برنج زانوی غم به بغل بگیرند و حسرت بخورند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ورود دستگاه‌های نظارتی به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و رسانه ملی را خواستار شد و گفت: بنده در نخستین جلسه مجلس مراتب اعتراض خود را نسبت به لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج اعلام می‌کنم زیرا دولت و دستگاه‌های تحت امر آن در این باره بر اساس قانون عمل نکردند.

کوچکی‌نژاد ورود انجمن برنج و بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با آن جهت اعتراض به لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج را لازم و ضروری دانست و ابراز داشت: زدن تیر خلاص به کشاورزان برنج‌کار آن هم در سالی که توسط مقام معظم رهبری مزین به شعار حمایت از تولیدات داخلی شده است واقعاً جای تأسف دارد.

حسنی، تفکر وزارتی ها رنج کشاورزان را به گنج دلالان تبدید می کند

ایران در بدبینانه‌ترین حالت به واردات 500 هزار تن برنج نیاز دارد /‌ دلال‌ها 2 میلیون تن برنج وارد کشور می‌کنند

 محمدصادق حسنی جوریابی   از قدرت بسیار زیاد رانت‌خواران در حوزه واردات برنج سخن گفت و در واکنش به اعلام خبر لغو ممنوعیت واردات برنج اظهار داشت: قیمت برنج را در بازار سازمان‌ها و یکسری افراد غیر رسمی تعیین می‌کنند و وزارت جهاد کشاورزی آن‌چنان نقشی در این زمینه ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به تلاش‌های خود برای حمایت از کشاورزان شالیکار عنوان کرد: بنده در سال نخست ورودم به عنوان نماینده مردم رشت به مجلس، در این کمیسیون مسئله ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را مطرح کرده بودم اما هیچ‌گاه این موضوع را رسانه‌ای نکردم.

نماینده مردم رشت در مجلس رایزنی گسترده خود با وزیر جهاد کشاورزی و دریافت مصوبه ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: بنده نخستین فردی در مجلس بودم که با حجتی در این مورد صحبت کردم و با تحت فشار قراردادن و استیضاح توانستم این مصوبه را از هیئت وزیران بگیرم.

حسنی با اشاره به عملکرد جهاد کشاورزی در حوزه تنظیم بازار برنج و اینکه این وزارتخانه مسئول لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج نیست افزود: مسئله لغو ممنوعیت واردات برنج را به تازگی از صدا و سیما شنیدم؛ قبلاً پیگیر بودم که این مسئله تا زمانی که حل نشده رسانه‌ای نشود اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که آن را دراخبار اعلام کردند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه واردکنندگان و ذینفعان از رانت، که وی تعداد آنان را در کشور انگشت شمار خواند قدرت زیادی در تعیین قیمت برنج دارند ابراز داشت: در اسفند سال گذشته قیمت برنج به ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم رسید اما هیچ کس در مورد آن اظهارنظری نکرد.

وی با تأکید بر اینکه با افزایش به یکباره قیمت برنج نه صدا و سیما و نه وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌کدام حرفی در این مورد نزدند گفت: با آنکه نرخ برنج در اسفند ۹۷ سیر صعودی به خود گرفت شاهد موضع‌گیری خاصی در این زمینه نبودیم اما همین که امروز محصول کشاورزان وارد بازار شد موضوع لغو ممنوعیت واردات برنج را اعلام کردند.

حسنی با اشاره به اینکه اصلاً نیازی به اعلام بخشنامه لغو ممنوعیت واردات برنج نبود خاطرنشان کرد: این مسئله در دست همان رانت‌خواران و افرادی است که از تغییرات به وجود آمده در بازار برنج سود می‌برند به طوری‌که در اواخر سال گذشته با سیر صعودی قیمت برنج منافع سرشار آن به جای کشاورزان به جیب این افراد رفت.

عضو فراکسیون امید مجلس حمایت از تولید ملی و منافع کشاورزان به ویژه شالیکاران شمالی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: در طول این مدت از تمام اهرم‌های قانونی نظیر تذکر، سئوال و استیضاح علیه وزارت جهاد کشاورزی استفاده کردم اما نمایندگان همکاری لازم را با بنده برای به نتیجه رساندن این موضوع انجام ندادند.

 

عباسی؛کشاورزان نباید نگران واردات برنج خارجی باشند

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه کشاورزان نباید نگران واردات برنج خارجی باشند گفت: تا زمانی که کشاورزان محصول تازه خود را به بازار عرضه نکنند هیچ برنجی وارد کشور نخواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: اجازه واردات بدون ضابطه برنج را ‌نمی‌دهیم / کشاورزان برنج‌کار ‌نگران نباشند

 اسدالله عباسی در  واکنش به پخش خبر لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج اظهار داشت: کشاورزان شمالی نباید به هیچ عنوان نگران مسئله واردات برنج خارجی باشند زیرا هیچ برنجی تا زمانی که محصول تازه کشاورزان در بازار عرضه نشده وارد کشور نخواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس عدم ورود برنج خارجی تا قبل از عرضه محصول جدید توسط کشاورزان برنجکار شمالی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: در همین جا به تمام شالیکاران شمالی از جمله کشاورزان سختکوش گیلانی‌ قول می‌دهیم برنج خارجی بدون ضابطه و بدون یک دستورالعمل مشخص وارد کشور نمی‌‌شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس انجام نامه‌نگاری‌های لازم با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متولی امر واردات و تنظیم بازار کشور را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: اینکه گفته شده برنج می‌خواهد وارد کشور شود درست است اما مطمئناً این واردات بر اساس نیازهای واقعی داخلی انجام می‌شود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه فعلاً تمام نیاز کشور به برنج در داخل قابل تولید نیست ابراز داشت: آنطور که گفته شده ‌سالانه به بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در داخل کشور نیاز داریم در حالی‌که طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی تنها حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد این نیاز در داخل تولید می‌شود.

عباسی واردات برنج برای تأمین نیازهای بازار داخلی را در شرایط فعلی امری اجتناب‌ناپذیر اعلام کرد و افزود: با وجود تمام این استدلالات و مواردی که بیان شد باید بگویم که کشاورزان نباید نگران عرضه و افت قیمت برنج خود باشند زیرا مجلس تلاش می‌کند با ابزارهای خود حمایت‌های لازم را از آنان به عمل آورد.

وی نرخ‌گذاری عادلانه و مناسب بودن قیمت برنجی که در حال حاضر کشاورزان شمالی مشغول به برداشت آن هستند را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: از دستگاه‌های متولی امر انتظار داریم قیمت‌ برنج را به گونه‌ای تنظیم کنند که نه به ضرر تولید کننده باشد و نه فشار مضاعفی به مصرف کننده داخلی وارد شود.

 

/تسنیم