صفیرگیلان، آیت الله رسول فلاحتی امروز در کارگاه آموزشی تعمیق تربیت دینی و توسعه هویت اسلامی در کودکان پیش دبستانی ویژه مربیان نواحی ۱ و ۲ رشت که در سالن شهید محنای آموزش و پرورش ناحیه ۱ رشت برگزار شد اظهار کرد: موضوع تعمیق دینی و توسعه هویت اسلامی در کودکان پیش دبستانی بسیار عمیق، […]

صفیرگیلان، آیت الله رسول فلاحتی امروز در کارگاه آموزشی تعمیق تربیت دینی و توسعه هویت اسلامی در کودکان پیش دبستانی ویژه مربیان نواحی ۱ و ۲ رشت که در سالن شهید محنای آموزش و پرورش ناحیه ۱ رشت برگزار شد اظهار کرد: موضوع تعمیق دینی و توسعه هویت اسلامی در کودکان پیش دبستانی بسیار عمیق، دقیق و رقیق است.

وی به توجه ویژه کشورهای پیشرفته به ویژه ژاپن به زیربناهای تربیتی جامعه اشاره کرد و افزود: کارشناسان ژاپنی به این نتیجه رسیدند تربیت ریشه ای را باید از مهدهای کودک و پیش دبستانی آغاز کنند.
امام جمعه رشت با بیان اینکه آموزش کارگاهی در مهدهای کودک و پیش دبستانی تاثیرگذار است، تصریح کرد: تنها زمانی می توان مسائل اجتماعی را به انسان ها آموزش داد که از مرحله مهدکودک و پیش دبستانی باشد.
آیت الله فلاحتی، امام(ره) را الگوی مناسب رفتاری در مسائل دینی دانست و بیان کرد: امام(ره) در اوج حزن و اندوه نکته های بهداشتی را رعایت می کرد.
وی ادامه داد: امام(ره) انسان عارف، فقیه و فیلسوفی بود که نکته ها و مسائل اسلامی را رعایت می کرد.
نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر توسعه هویت اسلامی در مهدهای کودک و پیش دبستانی، خاطرنشان کرد: جوانان دارای هویت اسلامی در جامعه محصول تلاش و تربیت مربیان آموزشی هستند.
آیت الله فلاحتی با قدردانی از گذشتگان عرصه تربیت در پس از انقلاب اسلامی، گفت: امروز نیز قدردان کسانی هستیم که در ترویج و حفظ ارزش های اسلامی تلاش می کنند.
وی با اشاره به اینکه بعضی از طرح ها در مورد نونهالان را به مراکز آموزشی و دانشگاهی ارائه کردم، اظهار کرد: بیشتر کارشناسان و متخصصان موافق این طرح ها بودند اما بعضی ها نگاه سیاسی به طرح ها داشتند.
امام جمعه رشت بر نقد عالمانه تاکید کرد و یادآور شد: هیچ زمانی در عرصه علمی نقد را با تخریب مخلوط نکنید و فرزانه باشید زیرا تخریب عادلانه نیست بلکه نادانانه است.
آیت الله فلاحتی با بیان اینکه در ساحت دانش تخریب معنا ندارد، تصریح کرد: کسی می تواند به دانشمند انتقاد کند که خود عالم و فرهیخته باشد و اگر نباشد تخریب ایجاد می کند.
وی به روایتی از پیامبر(ص) مبنی براینکه فرزند صالح گلی از گل های بهشت است، اشاره کرد و افزود: فرزند صالح را مربیان می توانند در عرصه اجتماعی تربیت کنند.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه مربیان می توانند کودکان را غلط یا پاک تربیت کنند، بیان کرد: مربیان در تربیت کودکان باید روش مند عمل کنند و برای هر کدام از آنها ساعت ها فکر کنند زیرا این فکر است که موجب رشد انسان می شود.
آیت الله فلاحتی، هر امری را دارای راهکار ذکر کرد و گفت: مربیان باید روش های تربیت را بدانند و برای هر کدام از کودکان راهکار ویژه ای را فکر کرده و پیدا کنند.
وی با بیان اینکه نخستین و بزرگ ترین وظیفه مربیان پیش دبستانی تربیت دینی کودکان است، تصریح کرد: کودکان را خداشناس تربیت کنید و محب اهل بیت(ع) بپرورانید.
امام جمعه رشت بر تربیت کودکان با روش های تشویق، الگو، محبت، فضیلت افزایی و قصه گویی تاکید کرد و یادآور شد: مسائل دینی را با روش های مذکور آهسته برای کودکان بیان کنید.
آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه مربیان هر موضوعی که موجب انحراف کودک در آینده می شود را باید رصد کنند، اظهار کرد: مربیان مهدکودک ها و پیش دبستانی در تربیت کودکان باید افق ها را ببینند.
وی، یکی از فعالیت های مربیان پیش دبستانی را استعدادیابی کودکان ذکر کرد و افزود: مربیان می توانند استعدادهای کودکان را شکوفا کنند.
نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه برای بعضی از رفتارهای ناهنجار در جامعه هیچ توجیهی نداریم، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکنون جدی گرفته نشده است.
آیت الله فلاحتی، خواستار پخش اذان ۳ وقت از مساجد گیلان شد و بیان کرد: تمام مراجع اجازه پخش اذان را دادند و باید با شرایطی که بیان کردند، پخش شود.
وی با اشاره به حرف شنوی کودکان از مربیان، گفت: مربیان از صفت زینب کبری(س) که در اوج محنت اجازه نداد حجاب از سرش برداشته شود، برخوردارند بنابراین دختران را با حجاب تربیت کنند.

امام جمعه رشت، آموزش مسائل دینی توسط مربیان پیش دبستانی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: تقوا، حجاب و خوبی را بین کودکان ترویج کرده و به آنها منتقل کنید.
آیت الله فلاحتی با تاکید بر توجه به مراحل آموزشی توسط مربیان پیش دبستانی، یادآور شد: مربیان کودکان را با نماز و اقامه نماز آشنا کنند.

۲۵ هزار کودک ۵ ساله گیلان وارد مراکز پیش دبستانی شدند

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان نیز در کارگاه آموزشی مذکور به اهداف نظام آموزشی در سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۲ هزار نفر کودک ۴ و ۵ ساله در استان داریم و از این تعداد ۲۵ هزار نفر وارد مراکز پیش دبستانی شدند.
جهان آرای، تعداد کودکان پیش دبستانی گیلان را از میانگین کشوری بالاتر عنوان کرد و افزود: با کمک دستگاه های مختلف باید حضور تمام کودکان در مراکز پیش دبستانی را ترمیم کنیم.
وی با اشاره به ۳ حوزه نیروی انسانی، تجهیزات و فضا در آموزش و پرورش، بیان کرد: در بحث نیروی انسانی ترجیح بالا و ضرورت اجتناب ناپذیر این است که هر کلاس باید یک مربی داشته باشد.