صفیر گیلان؛به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی سالمندان صبح روز ششم مهرماه ،همایشی تحت عنوان ( سالمند ، عدالت ، حقوق شهروندی و حمایت های قانونی ) با حضور دکتر نحوی نژاد مدیرکل بهزیستی گیلان ، دکتر مهدی پور معاون قضائی رئیس کل دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان رشت ،بنیاد های فرزانگان ، کانون بازنشستگان بهزیستی […]

صفیر گیلان؛به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی سالمندان صبح روز ششم مهرماه ،همایشی تحت عنوان ( سالمند ، عدالت ، حقوق شهروندی و حمایت های قانونی ) با حضور دکتر نحوی نژاد مدیرکل بهزیستی گیلان ، دکتر مهدی پور معاون قضائی رئیس کل دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان رشت ،بنیاد های فرزانگان ، کانون بازنشستگان بهزیستی ، معاونین و جمعی از پرسنل ۱۲۳ و ۱۴۸۰ در سالن همایش های شهید فیاض بخش بهزیستی گیلان برگزار گردید .

در این همایش مدیرکل بهزیستی گیلان ضمن گرامیداشت هفته سالمندان به بیان مطالبی در خصوص سالمند آزاری پرداخته و عنوان کرد : کسانی که دراین جلسه حضوردارند به نوعی سفیر این نشست می باشند چرا که هم در رابطه بامصادیق سالمند آزاری وهم مبانی قانونی وحمایت هایی که می تواند قانون داشته باشد ، از این پس در جامعه جهت رفاه بیشترسالمندان آن را بکار گیرند
وی افزود : اولین سوال این است که سالمندی چیست ؟  آیا در این سن اتفاق خاصی خواهد افتاد ؟ این اتفاق باعث چه رویدادی خواهد شد ؟ این رویه پزشکی ، اجتماعی یا روانی است ؟ هر سه مورد هست و نیست . اگر ما سالمندی را معادل پیری لحاظ بکنیم . قاعدتاً با یک چالش اساسی روبرو خواهیم شد ، چالشی که آدم ها منتظرند پس از عبور از یک سن ، به تعریفی که از پیری داریم برسند ؛ و اما تعریف ما از پیری چیست ؟ معمولا عصا ، عینک وسمعک . معمولاً بازنشستگی ، ناتوانی و پر کردن اوقات فراغت در کار غیر مولد وغیر پویاست ، اگر اینگونه باشد دورنمایی خیلی تاریک و منفی جلوی ما به تصویر کشیده می‌شود .اینجا نکاتی قابل ذکر است ؛ اول اینکه این که سالمندی فقط یک محدوده برای تعریف علمی است و اینکه اتفاقات فیزیولوژیکی ، آناتومیکی و ساختاری که در بدن رخ می‌دهد و از سویی تغییرات روحی ، روانی و در نهایت برآیندش مسائل اجتماعی خواهد بود که برای سالمندان پیش می آید و در قالب یک علم خودش را نشان می‌دهد همانند نیاز ما به طب کودکان که به واسطه شرایط خاص فیزیولوژیکی ساختاری و روحی روانی آنها در یک رده سنی خاص است .

سالمندی هم دقیقا همین است یعنی این فرایند هایی که بر ما می‌گذرد منجر به یک شناخت و یک علمی می‌شود که لازم است آن دایره سنی را تعریف نمائیم . آیا این دایره سنی که تعریف گردید لازمه اش ناتوانی هاست ، پاسخ ما خیر است . مصادیق ما این است که سالمندی و پیری دیررس و یا زودرس داریم . افرادی در سن  ۸۰ سالگی مرجع تقلید و یا یک جراح هستند پس ناتوان نیستند هرچند که سالمند هستند .
دکتر حسین نحوی نژاد گفت : سازمان بهداشت جهانی به خاطر اینکه تفکر منفی  را از ذهن ها دور کند یک بار مثبت ادبیات کلامی به قضیه داده و بیان کرده است سالمندان به سه دسته : سالمند جوان- سالمند میانه و old old  یا سالمند پیر تقسیم می شوند .متاسفانه امروزه سالمندی با چنین تجربیاتی همراه است که اگر شاغل بودیم از محیط کار منفک می شویم اگر توان جسمی روحی روانی و ظرفیت های فوق العاده ای داشتیم ،   نقصان پیدا کرده است و یا دچار بیماری های مزمنی چون دیابت ، فشار خون بالا ، پوکی استخوان ، بیماری های کلیوی و کبدی ، افسردگی ها که در این سن به خاطر از دست دادن موقعیت های اجتماعی ، اقتصادی و یا شریک زندگی و اطرافیانمان پیش خواهد آمد وقتی که چنین شد اینجا بحثی تحت عنوان سالمند آزادی رخ می دهد .
وی افزود : سالمند آزاری بیشتر مواقع توسط نزدیکان رخ داده و در کشور ما قریب به ۸۷ درصد سالمندان یک بار تجربه ساالمند آزاری دارند ، وی سالمند آزاری را در انواع جسمانی ، روحی و روانی ، مالی و قانونی ، مسامحه کاری ، جنسی ، جمعی و عمومی نام برد و فرهنگ سازی و رعایت و اجرای دقیق قانون را در این راستا مهم برشمرد .
دکتر نحوی نژاد : امار مداخلات اورژانس اجتماعی بهزیستی گیلان در خصوص سالمند آزاری را در سال ۹۷ ، ۵ درصد و در شش ماهه اول سال ۹۸ را ۷ درصد اعلام نمود ، در مجموع در سال ۹۷ میزان ۶۷ درصد این آزارها روانی و نادیده انگاشتن و مابقی آن جسمی بوده و در شش ماهه اول سال ۹۸ ، ۹۲ درصد این آمار را آزارهای روحی و نادیده انگاشتن و غفلت به خود اختصاص داده است .
و در ادامه دکتر مهدی پور معاون قضایی رئیس کل دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان رشت به سوالات قضائی و حقوقی حاضرین پاسخ دادند.