اختصاصی/صفیر گیلان؛چنار درخت بلند قامت و با برگ‌های پهن بوده و ارتفاع آن‌ها به ۳۰ تا ۵۰ متر می‌رسد، در پاییز برگ‌های آن‌ها می‌ریزد و معمولاً در کنار جویبارها و زمین‌های مرطوب می‌رویند، هرچند نسبت به خشکسالی مقاومند. درخت چنار از جمله درختانی است که اگر محیط برای آن فراهم شود عمر و رشد زیادی دارد […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛چنار درخت بلند قامت و با برگ‌های پهن بوده و ارتفاع آن‌ها به ۳۰ تا ۵۰ متر می‌رسد، در پاییز برگ‌های آن‌ها می‌ریزد و معمولاً در کنار جویبارها و زمین‌های مرطوب می‌رویند، هرچند نسبت به خشکسالی مقاومند.

درخت چنار از جمله درختانی است که اگر محیط برای آن فراهم شود عمر و رشد زیادی دارد و بیشتر درختان کهنسال در ایران چنار هستند.

 

چنار

متاسفانه این روز ها شاهد خشک شدن برخی از درختان چنار در شهر مجسمه ها و تونل سبز هستیم  در حالی که حفظ درختان چنار در شهر فومن به یک دغدغه عمومی برای مردم شهرستان تبدیل شده و ما هم در تلاشیم تا علاوه بر رفع مشکل خطرات درختان خشک شده در حاشیه مدارس و منازل،  حفاظت از درختان را نیز در رسانه ها از مردم و مسئولان مطالبه کنیم.

کاشت درختان چنار در خیابانهای فومن در دهه ‪ ۴۰‬توسط شهردار وقت بنام جهانگیری آغاز شد و پس از آن توسط شهردار بعدی “ نصرت الله فرهی” دراواخر دهه ‪ ۴۰‬و اوایل دهه ‪ ۵۰‬ادامه یافت و در ابتکاری نوین و به یاد ماندنی در تکمیل اقدام شهرداران قبلی این کار عملی و در سراسر شهرستان بخصوص در ورودی فومن گسترش یافت.

پاییز و برگ ریزان چناران

در پاییز که بوی ماه مهر و مدرسه و بازگشایی مدارس سراسر فضا را گرفته و این آغاز نو در علم آموزی آغازی برای زرد شدن برگ درختان چنار و برگریزان نیز هست که جذابیت خاص در مسیر جاده های شهر فومن با زیر پا گذاشتن برگ چنار و خش خش حاصل از این فضا نیز خود دل انگیز است.

 کودکانی که در شهر فومن رفتن به مدرسه را با پیاده روی تجربه می کنند این خش ،خش دل انگیز را روزانه تجربه کرده و پاکبانان نارنجی پوش شهر  ما نیز با جاروهای بلند در جابجایی و جمع آوری این برگهای پهن رنگ به رنگ سالهاست که آشنایند.

موضوعی که در آغازین روزهای فصل ماه مهر شاهد آن بودیم و از زبان اولیای عزیز دانش آموزان دریافت کردیم مخفی شدن تابلو های سر درب برخی مدارس شهر فومن در لابه لای شاخ و برگ چناران بود.

 شهردار فومن در گفتگو با خبرنگار صفیر گیلان در خصوص این موضوع و مطرح شدن آن از طرف این رسانه ضمن تقدیر از مشارکت رسانه ها در رفع مشکلات شهر گفت:سن درختان چنار در شهر فومن و در سطح شهر افزایش یافته و عواملی مانند آلودگی هوا،تنش های محیطی،مشکلات آب و خاک این مجموعه زیبا را   تحت فشار قرار داده گفت: این عوامل باعث عدم تعادل در اندامهای هوایی و ریشه ای درخت شده است.

 محمدی با بیان اینکه ایجاد بیماریها و حمله آفات و … مرگ درختان چنار را به همراه داشته افزود: نیاز است برای رفع مشکل و خطرات احتمالی ما اسلاح و ترمیم و شاخه زنی را در شهرداری فومن در برنامه زیبا سازی فضای سبز شهری داشته باشیم.

شهردار فومن یکی از روشهای حفظ و تجدید حیات درختان را اعمال انواع هرس بر روی درختان خواند و گفت: استفاده از کارشناسان در هرس درختان چنار شهر فومن از مهمترین رویکرد شهرداری است.

محمدی با اشاره به اینکه شهرداری جهت افزایش عمر درخت،ایجاد فرم مناسب و دلخواه،کنترل رشد بیش از حد شاخه ها،کنترل امراض و آفات و مقاوم سازی درختان نسبت به فشارهای باد و برف اقدام به درخواست سر بری درختان موجود در سطح شهر نموده گفت:در کمیسیون ماده ۷ این موضوع  مصوب شده که نیازمند صدور مجوز از سوی شورای شهر و شهرستان نیز هست.

شهردار فومن تصریح کرد؛پس از مصوب شدن شورای محترم با عقد قرار داد با پیمانکار مربوطه(پس از آگهی مزائده)اقدام به سربری درختان می گردد.

محمدی بهترین زمان هرس و سر بری درختان را ازآواخر آذرماه تا ۱۵ بهمن خواند و گفت: به دلایلی که مطرح می کنم در برخی نقاط امروز شاهد شاخه زنی های درختان چنار در سطح شهر هستیم.

شهردار فومن به آغاز سال تحصیلی جدید اشاره و افزود: به دلیل اینکه در ورودی مدارس چناران با شاخ و برگ فراوان دید تابلوی مدارس را برای دانش آموز و اولیا دشوار کرده و نیز به علت خشک شدن شاخ و برگ و تنه درختان به خاطر خطرات ما هرس و شاخه زنی را در دستور اولیه و ویژه شهرداری فومن قرار می دهیم.

 وی ضمن تقدیر از همکاری شهروندان و مدیران مدارس گفت: اگر درخت در مسیر مدرسه باعث مشکلی شود به درخواست مدیر مدرسه و با همکاری اداره برق  جهت رویت  تابلوی ورودی  سر درب مدارس   و رفع خطر طبق مصوبات شورای آموزش و پرورش ما مکلف به همکاری هستیم.

پی نوشت/ اما این روزها که زمان زیادی تا هرس و شاخه زنی درختان چنار شهر فومن که هر ساله توسط شهرداری اجرایی می شود مانده است  شاهد شاخه زنی درختان مسیر مدارس هستیم که این ممکن است از نگاه شهروندان با اما و اگرها همراه باشد ولی این مطالبه رسانه در رفع مشکلات و نگرانی اولیاء بود که شهرداری فومن و شهردار با بیان موضوع در کمتر از یک ساعت اقدام به شاخه زنی در آزاد سازی سر درب برخی  مدارس شهرستان نمود .

زلیخا صفری راسته کناری

چنار چناران